Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ook ‘winnaars’ krijgen het nog zwaar

Ook bedrijven die het nu goed doen, gaan zware tijden tegemoet. Dat stelt econoom Jaap van Duijn.

Gisteravond werden de winnaars van Best Managed Companies 2010 in het zonnetje gezet. Econoom Jaap van Duijn schetste een sober beeld van het economisch herstel waar we momenteel in zitten. “Het lijkt op de situatie na de oliecrisis”, aldus Van Duijn. “Na de crisis komt een zeurperiode. En de volgende recessie komt sneller dan normaal.” Zo zei hij tijdens het congres dat voorafging aan het diner waar de winnaars, uitgedost in rokkostuum en lange galajurken, hun prijzen kregen uitgereikt. Best Managed Companies is een jaarlijkse competitie georganiseerd door Deloitte, in samenwerking met VNO-NCW, Kamer van Koophandel, TiasNimbas en Management Team.
>> De Best Managed Companies van 2010

De economische groei in Europa lijkt al weer te stokken, zegt de voormalige Robecotopman. Alleen in opkomende markten zoals China en Brazilië ziet hij de groei onstuimig verder gaan. “Als bedrijf moet je goed voorbereid zijn op moeilijke tijden. Zorg dat je balans tegen een stootje kan. Gelukkig zitten hier winnaars in de zaal, die hun zaakjes goed op orde hebben.”

Eurocrisis is kans

De mensen in de zaal in het Mövenpick Hotel in Amsterdam, directieleden van bedrijven die tot Best Managed Company zijn uitgeroepen, waren onaangenaam verrast door Van Duijns woorden, terwijl ze in afwachting van hun feestavond zaten. Gelukkig had Van Duijn ook goed nieuws. “Het MKB doet het al jaren beter dan het grootbedrijf. En de lage euro is gunstig voor exporterende bedrijven. We spreken hier van een ‘eurocrisis’, maar je kunt het ook gewoon een kans noemen.”

De rest van het congres werd besteed aan de vraag wat succesvolle bedrijven onderscheidt van minder succesvolle, en wat bedrijven kunnen doen om moeilijke tijden het hoofd te bieden. Bedrijven die het goed doen zijn ‘lean’ en innovatief, aldus Carla Koen, hoogleraar entrepreneurship & innovatie aan TiasNimbas. Maar: “Je moet er consistent mee doorgaan. Van lean naar nog meer lean. Als je zowel efficiënt als foutenvrij opereert, heb je een combinatie waar ze zelfs in China niet tegenop kunnen.” Succesvolle bedrijven beschikken bovendien over intrinsiek gemotiveerde mensen, aldus Koen. “Dat levert een hogere productiviteit.”

Innovatief én behoudend

Strategieprofessor Ron Meyer, eveneens van TiasNimbas, stelde de vraag wat bedrijven kenmerkt die 100 jaar of ouder zijn. “Zij hebben niet alleen een crisis overleefd, zij hebben de ene na de andere crisis overleefd.” Volgens Meyer ligt de sleutel bij een evenwichtig beleid. “Moeten succesvolle bedrijven innovatief zijn? Jazeker, maar ook behoudend. Managers die te veel met innovatie bezig zijn, kunnen creatief ontsporen en verzanden in hobbyisme.”

Net als bij innovatie moet er balans zijn tussen marktgericht en koersvast, tussen diversificatie en focus en tussen betrokkenheid en autonomie. “Marktgericht is de grote hype, maar als je niet oppast word je een speelbal van je omgeving. Markten kunnen ineens veranderen en dan sta je met lege handen. Soms moet je eigenzinnig zijn en zeggen: ik weet het beter dan de markt.” Meyer hoopt dat ceo’s zich realiseren dat er altijd twee kanten aan de zaak zitten. Men is geneigd op zijn eigen stokpaardje te blijven zitten. “De dingen waar je goed in bent, kunnen ook een valkuil voor je zijn. Als je je daarvan bewust bent, kun je zorgen voor tegenwicht in je team.”

Meyer is een geboren Canadees die al 25 jaar in Nederland werkt. Hij is aangenaam getroffen door de gematigdheid en nuchterheid in Nederland, waar het evenwicht dat hij propageert al aanwezig is. Meyer: “Die eigenschappen zou ik graag exporteren.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
Best Managed Companies is een jaarlijkse competitie georganiseerd door Deloitte, in samenwerking met VNO-NCW, Kamer van Koophandel, TiasNimbas en Management Team.

Een interessant boek van Jaap van Duijn: "De groei voorbij" en "Trends en cycli".