Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Onderscheid plannen om beter, slimmer of vernieuwend te werken

Plannen dit jaar wel laten slagen? Deel ze dan in de categorie beter, slimmer of vernieuwend werken. Volgens Podiumauteur Eveline Jansen is dat dé truc om plannen in 2013 succesvol door te voeren

2013 is net begonnen en plannen liggen te glimmen op tafel. Plannen met allerlei voorstellen op het vlak van tools, systemen, vaardigheden en processen. De ambitie is hoog en de druk eveneens. Dus het is zaak dat deze plannen ook daadwerkelijk uitgevoerd en gerealiseerd gaan worden. Wat is daarvoor de juiste aanpak? De juiste veranderstrategie gaat over de keuze: boven of onder water. Ofwel veranderen van doen, denken en willen in het ijsbergmodel van MccLelland.

Plannen dienen een doel. Op uitvoerend niveau zoals het verbeteren van de kosten, kwaliteit of service of op tactisch/strategisch gebied zoals een verandering van betekenis en waarde voor klanten. Belangrijk is om je af te vragen hóe deze verbetering tot stand gaat komen. Wat is het achterliggende doel? En wat is de bedoeling dat mensen gaan doen, denken en willen? Dat kan op drie manieren:

1. Beter werken: boven water

De eerste vraag is: doen we het werk wel goed? In dit geval gaat het erom bestaande problemen op te lossen vanuit de bestaande denkpatronen en identiteit. Mensen verbeteren aan de ‘buitenkant’, de zichtbare kant van de organisatie. Bijvoorbeeld met een andere werkwijze waarin handmatige handelingen met één druk worden geautomatiseerd.

De veranderstrategie die past bij 'beter doen’ is eentje met focus op planning en training van techniek. Deze plannen zijn naar alle waarschijnlijkheid – met uitzondering van het technische aspect – snel uitgevoerd. Een makkie dus. Want bij verbeteringen boven water blijven mensen hetzelfde willen en denken, maar gaan ze alleen iets anders doen.

2. Slimmer werken: iets onder water

De tweede vraag is: doen we wel de juiste dingen? Het gaat erom anders te denken over het werk en van daaruit slimmer te werken. Nu gaat er een beerput open, want iedereen denkt het zijne over hoe dat slimmer werken zou moeten. Na het nodige geharrewar ontstaat uiteindelijk een nieuwe balans.

Deze projecten kosten meer tijd. Immers, anders gaan denken en dat op elkaar afstemmen kost tijd. We geloven pas iets nieuws als we het circa zes keer hebben gehoord én liefst zelf ervaren hebben. De veranderstrategie is gericht op leren (anders leren kijken) en ervaren. Simulaties helpen om anders te denken en te doen en in de kern hetzelfde te willen.

3. Vernieuwend werken: ver onder water

De derde vraag is: wie willen wij zijn, waar willen wij voor staan? Doelen worden pas gehaald als mensen anders gaan doen, denken en zich anders zien in hun rol. Het nieuwe werken is een typisch voorbeeld. Op dezelfde manier denken over je rol is onmogelijk, want om je heen is van alles veranderd.

Hier gaat het om de onderkant van de ijsberg: anders doen, denken én willen. De veranderstrategie is gericht op het ontwikkelen van een nieuwe identiteit en het bijbehorende transitieproces. Dit is het aanpassingsproces van de ene naar de andere rol. Emoties (h)erkennen en frequente interactie tussen leidinggevende en medewerker vormen de sleutel tot succes.

Slimmer of vernieuwend werken?

Het merendeel van plannen wordt gezien als verbeteren, terwijl het feitelijk gaat om slimmer of vaak zelfs vernieuwend werken. Bijvoorbeeld de invoering van talent- of projectmanagement. Het lijken tools om slimmer te werken, echter het echte effect zit ‘m in anders willen zijn in de rol van leidinggevende of projectleider. Als de veranderstrategie in zo’n geval gericht is op leren van vaardigheden (hoe gesprekken aan te gaan met medewerkers, hoe project teams te leiden), wees dan niet verbaasd dat het echte effect uitblijft. Dan blijft de aandacht van leidinggevenden voor medewerkers onder de maat of werken projectleiders nog steeds op korte termijn en ongestructureerd. De identiteit van deze leidinggevenden of projectleiders is niet gewijzigd.

Om jouw plannen tot succes te maken, deel ze in naar beter, slimmer of vernieuwend werken. Kijk naar de plaats van jouw plannen: boven of onder water. En pas op voor de valkuil dat het lijkt om beter en slimmer werken terwijl het gaat om vernieuwend werken.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Dit podiumartikel is geschreven door Eveline Jansen, eigenaar en organisatieontwikkelaar bij Evelutie.

Over het Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.