Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Nederlands leiderschap niet meer van deze tijd’

Leiderschap is dringend aan vernieuwing toe. Dat was de belangrijkste conclusie van de bijeenkomst ‘Macht of bezieling?’ gisteren in de Rode Hoed, georganiseerd door managementcentrum de Baak en het Financiele Dagblad. Peter ten Hoopen, auteur van ‘Geluk in zaken’ en een van de sprekers, benadrukte dat het Nederlandse leiderschap niet meer van deze tijd is en ongeschikt voor de sociale werkelijkheid.

Zaken zijn nog steeds zaken en emoties tellen niet mee, is de overtuiging van ten Hoopen. “De enige emotie in het bedrijfsleven is de angst voor ontslag.” Volgens hem wordt de zakelijke houding teveel in mba-programma’s gepropageerd. Of medewerkers gelukkig zijn, doet er niet toe. Maar, waarschuwt de organisatieadviseur, vergeet niet dat de meeste omzet totstandkomt via persoonlijke contacten. Hoe werknemers zich voelen is dus wel degelijk van cruciaal belang. De controlerende, beheersende leiderschapsstijl voldoet niet langer en is zelfs verantwoordelijk voor de leiderschapscrisis waarin Nederland verkeert.
Ten Hoopen heeft weinig hoop dat de noodzakelijke vernieuwing van de huidige leiders komt. Hij vestigt alle hoop op de jonge generatie, “de onbedorven jeugd”.
Toen was het tijd voor een uitgebreide TPG-propaganda. Met een videofilm werd getoond hoe het postbedrijf de honger in de wereld probeert te verhelpen. Human resource directeur Pauline van der Meer Mohr van TPG vertelt hoe enthousiast en geinspireerd de medewerkers van dit initiatief raken. Bezieling is hierbij het sleutelwoord. Een van de dames in de zaal was het hier niet mee eens. In haar jaren bij de TPG was er geen sprake van bezieling. Eerder van angst en machtspelletjes. De reactie van Van der Meer Mohr: “Goed dat ik dat weet. Dat betekent dat wij nog een lange weg moeten gaan.”
Hoogleraar en organisatieadviseur Wessel Ganzevoort krijgt puisten van woorden als menselijk kapitaal en drukt het publiek op het hart dat mensen de organisatie zelf zijn. Bezieling is ook volgens hem belangrijk en volgens hem kan je zelfs bij TPG brieven met bezieling rondbrengen. Hij wil tevens meer vrouwelijke leiders en heeft ook meteen een verklaring paraat voor het gebrek ervan. “Mannen geloven diep in hun hart niet dat vrouwen daadwerkelijk de leiding van een bedrijf aankunnen.”
Harry Starren, directeur van de Baak, wist de nogal voorspelbare en weinig verheffende avond toch nog verrassend af te sluiten. Een mba staat volgens hem voor master in blind ambition en ook debacles als Ahold is hij kort. “Ik was fout en dat wel na de oorlog. Wij hebben met z’n allen Cees van der Hoeven als topbestuurder gevierd. Dat waren wij. Wij maakten van hem de manager of ondernemer van het jaar.” En dat er zo weinig vrouwelijke leiders zijn? “We zijn bang dat ze het kunnen.” (DH)

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.