Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nederlanders behoren tot meest positieve Europeanen

Na de Finnen, de Zweden en de Denen zijn de Nederlanders de meest optimistische consumenten van Europa. Het relatief grote Nederlandse consumentenvertrouwen komt vooral doordat Nederlanders positief zijn over sparen in het komend jaar.

 

l vijfentwintig jaar zijn de Nederlandse consumenten vrijwel onafgebroken positiever dan de gemiddelde EU-burger. Dat blijkt uit onderzoek van het CBS. In januari 2010 kwam de indicator van het Europees consumentenvertrouwen in Nederland uit op 1. Het aantal optimisten overtrof net het aantal pessimisten. In Europa zijn de pessimisten echter in de meerderheid. Het gemiddelde van de 27 EU-landen stond op -13.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Pessimisten

De consumenten in Finland, Zweden en Denemarken zijn verreweg het meest positief. Op enige afstand volgt de Nederlandse consument. In de andere landen van de Europese Unie overheersen de pessimisten. Vooral de Roemenen en de Grieken zijn negatief, maar ook in Hongarije, Bulgarije en Litouwen is de stemming zeer somber.

Sparen

Op meerdere fronten waren de Nederlandse consumenten begin dit jaar optimistischer dan de gemiddelde EU-burger. Ze dachten zowel positiever over hun eigen financiële situatie in de komende 12 maanden als over het economisch klimaat in het komend jaar. De angst voor stijgende werkloosheid was in Nederland bovendien minder groot dan gemiddeld in de EU. Het meest onderscheiden Nederlanders zich echter met hun optimisme over de mogelijkheid het komend jaar geld te kunnen sparen. Vooral hierdoor is het Nederlandse consumentenvertrouwen relatief hoog in vergelijking met het EU-gemiddelde.