Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Mobiele telefonie raast door’

Mobiele telefonie is nog lang niet uitontwikkeld. De winnaars van morgen zijn dus die bedrijven, die goed hierop in weten te spelen. Dat zegt Ralph Simon, de officiële grondlegger van de ringtonemarkt.

Simon ziet als winnaars onder meer degenen die inspringen op de opkomst van de mWallet (de mobiel als portemonnee), de mobiele televisie en het gebruik voor gezondheidszorg. Simon denkt dat mobieltjes zich ontwikkelen van handige apparaten voor informatie naar apparaten die zelfexpressie mogelijk maken. “De onbevredigbare behoefte aan sociaal zenden en sociaal netwerken zal het gebruik van mobiele apparaten nog veel verder brengen dan de 4,5 miljard mensen die nu al een mobieltje hebben”, aldus Simon.

Wie?

GOEROE VAN DE WEEK

Managamentgoeroes te over. MT presenteert elke week een goeroe die er echt toe doet.

Deze editie: Ralph SimonRalph Simon is de officiële grondlegger van de ringtonemarkt. In de jaren ’70 was hij onder meer medeoprichter van muziekbedrijf Zomba, later, begin jaren ’90 executive vp bij Capitol en Blue Note en oprichter van EMI’s wereldwijde New Mediadivisie. Tegenwoordig leidt hij het Londense adviesbureau Mobilium, waarvandaan hij lezingen en strategische adviezen geeft over de hele wereld. Zo was hij bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de mobiele entertainment tijdens Live8, Al Gore’s Live Earth en het WK voetbal van 2010. Als adviseur was hij onder meer betrokken bij de samenwerking die RIM/Blackberry heeft met een van zijn klanten, rockband U2.

Bekend van:

De voorspelling die hij al in 1997 deed, toen mobiel internet nog een droom was en sociale netwerken nog moesten worden uitgevonden, dat mobiele telefoons onmisbaar zouden worden voor sociale activiteiten voor consumenten. In datzelfde jaar richtte hij YourMobile op, het eerste ringtonebedrijf in de wereld, dat daarna nog jaren de industrie zou domineren, maar wat hij zelf in 2003 verkocht om tijd te maken voor andere ideeën.

Theorie

Wat hij zelf noemt ‘Mobilologie’ (eerst ook wel: Mociologie, een combinatie van ‘mobiel’ en ‘sociologie’), een wetenschap die de effecten van mobiele telefonie onderzoekt op het gedrag van zowel individu als groep.

Tags

Innovatie, strategie, communicatie

>> Bekijk het overzicht met alle goeroe's – elke week wordt deze lijst aangevuld met een nieuwe naam

Lees ook: