Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Manager ligt niet wakker van recessie

2009 wordt een zwaar jaar. Geen geld voor extra investeringen, een krimpende markt en onvermijdelijke slechtnieuwsgesprekken. Toch ligt u daar als manager niet wakker van. "Ik zie alleen maar kansen."

2009 wordt een moeilijk jaar, blijkt uit onderzoek van Management Team. Er kan weinig en er moet veel. Zo verwacht bijna veertig procent van de managers dat de financiële resultaten gaan dalen. Dat is een logisch gevolg van het feit dat 46 procent denkt dat de markt waarin zij actief zijn krimpt. Wat moet er gebeuren? In 2009 gaat de meeste managementaandacht uit naar kwaliteit van de output, kosten, strategievorming en personeel.

Blijven investeren
Er is voldoende ruimte voor noodzakelijke investeringen, maar iets extra's zit er niet in, zegt ruim zeventig procent van de managers. Heroverweeg deze financiële strategie, adviseert Jeroen Kuper, senior adviseur bij The Bridge business innovators. "Internationale concurrentie, de war on talent en het frustreren van een eindelijk goed lopend innovatieproces dwingen bedrijven om niet te bezuinigen op de set aan innovatietrajecten. De organisatie die dat toch doet, valt ten prooi tijdens de eerste fusie- en overnamegolf na de recessie."

2010
Dat Nederland in 2009 slecht weer kan verwachten, is algemeen bekend. Maar volgens 28 procent van de managers is dit slechts het topje van de ijsberg en komen de échte economische problemen pas in 2010 bovendrijven. Econoom Sweder van Wijnbergen zegt in het blad Verzekerd! dat iedereen nu wel weet dat er een stevige recessie aan zit te komen. "Dat is onvermijdelijk. Overigens was die recessie er toch wel gekomen; hij is alleen dankzij de kredietcrisis wat dieper en eerder. Het gaat al met al zo'n anderhalf tot twee jaar duren, dus 2010 wordt niet veel beter."

Positief
Toch is het belangrijk om positief te blijven. Van de managers doet 64 procent dat ook, zij zien vooral kansen voor 2009. Die zijn er ook volop volgens Guido Thys. In zijn boek 'Wake-up call' geeft hij vijf tips. Bedrijven komen nu in de problemen door het dalende consumentenvertrouwen, zegt Thys. "Het is een massapsychose geworden. We moeten stoppen met het een crisis te noemen, want juist daarmee praten we elkaar de put in."

Personeel
Wat betekent deze periode voor uw personeelsbestand? Ruim de helft van de managers verwacht dat er niets verandert. Er vallen geen ontslagen, maar er komt ook niemand bij. Ruim een kwart denkt dat het personeelbestand, vooral door natuurlijk verloop, krimpt. Opvallend detail is dat desondanks 42 procent denkt dat slechtnieuwsgesprekken onvermijdelijk zijn in 2009. Voor degenen die op zoek zijn naar nieuw personeel is er slecht nieuws; zestig procent denkt dat vacatures nog net zo lastig te vervullen zijn als in 2008.

Lees meer resultaten van MT Onderzoek vanaf aanstaande vrijdag in de eerste Management Team van 2009. Of blader hier alvast de epaper door.

Wist u trouwens dat het blad compleet is vernieuwd? Klik hier om er alles over te lezen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wilt u meer onderzoeken van Management Team lezen? Ga dan naar mt.nl/onderzoek