Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Manager gebruikt crisis als excuus

De meeste leidinggevenden vinden dat ze goed hebben gereageerd op de crisis. Een deel heeft de economische neergang zelfs als excuus gebruikt voor harde maatregelen. 

 

Langzaam maar zeker klimt de globale economie weer uit het dal, hoog tijd dus voor een korte terugblik. Zijn de bedrijven sinds het uitbreken van de economische crisis op de juiste manier bestuurd door het management? De manager zelf vindt in ieder geval van wel: uit onderzoek van Management Team blijkt dat 82,0% van de leidinggevenden zegt goed te hebben gereageerd op de crisis, terwijl slechts 19,7% aangeeft de gevolgen van de crisis voor zijn of haar bedrijf te hebben onderschat. Een nog kleiner percentage van 9,8% beweert dat het bedrijf waarover ze leiding geven gehavend uit de crisis is gekomen. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Met de kennis van nu

Toch was niet iedereen voldoende voorbereid op de economische neergang, zo blijkt uit het onderzoek. Zo zegt 36,6% van de respondenten dat de crisis als een verrassing kwam. En dat terwijl 78,7% aangeeft dat het gevolgen heeft gehad voor de bedrijfsvoering. Een grote meerderheid van de managers heeft dan ook maatregelen genomen. Achteraf gezien de juiste, zegt 81,1% van de leidinggevenden. Desondanks zou 37,2% andere en/of meer maatregelen hebben genomen, met de kennis van nu. 

Andere uitkomsten van het onderzoek: 

  • 57,9% zegt: ik heb nergens spijt van
  • 85,8% heeft als gevolg van de crisis dingen anders aangepakt
  • 61,7% vindt het een zwaktebod om de crisis als excuus te gebruiken
  • 24,0% heeft de crisis desondanks één keer gebruikt als excuus om maatregelen door te voeren
  • 21,3% heeft dit zelfs meer dan eens gedaan
  • 34,9% zegt dat je nooit weet welke strategie of maatregel positief uitpakt tijdens een crisis
  • 23,5% heeft tijdens de crisis meer geïnvesteerd

Maatregelen die managers hebben genomen: 

  • Vacaturestop doorgevoerd (60,5%)
  • Bespaard op investeringen (59,2%)
  • Bespaard op trainingen en opleidingen (42,7%)
  • Bespaard op zakenreizen (38,2%)
  • Periodieke salarisverhogingen ingetrokken (32,5%)
  • Gedwongen ontslagen (30,6%)
  • Nieuwe producten ontwikkeld (28,0%)
  • Secundaire arbeidsvoorwaarden versoberd (25,5%)
  • Contracten versoberd (24,2%)
  • Een ander verdienmodel ontwikkeld (15,3%)
  • De bonus ingeleverd (15,3%)
  • Complete strategie gewijzigd (10,2%)
  • Bespaard op innovatie (8,3%)

Lees ook het boek: Kostenmanagement