Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Man wint geding tegen spamverzender

Spam is een gevreesd tijdverspiller voor uw personeel. Ongevraagde e-mail kost miljarden per jaar, onder meer aan verloren productiviteit. Veel mensen denken dat er niets tegen is te doen, maar daar dacht Gordon Dick anders over.

De meeste computergebruikers zuchten even en drukken op ’delete’, maar toen Gordon Dick ongevraagd een spam-bericht ontving, besloot hij terug te vechten. Met succes. De 30-jarige Dick uit Edinburgh klaagde afzender Transcom Internet Services aan en werd in het gelijk gesteld.

De rechter droeg het bedrijf op een schadevergoeding van 750 pond (duizend euro) te betalen. Tevens moet het bedrijf ruim 600 pond (900 euro) betalen ter vergoeding van de kosten voor de rechtszaak. Junk e-mail kost de Britse economie per jaar 1,3 miljard pond (1,9 miljard euro), onder meer aan verloren productiviteit, schat het in San Francisco gevestigde Ferris Research.

Zonder toestemming
“Sommige mensen deleten en negeren het (spam, red.),” zei Dick, een specialist in internetmarketing. “Maar als iemand stenen tegen je ruit gooit, zou je dat dan ook negeren? Het is asociaal gedrag en ze moeten het gewoon niet doen.” Dick zegt dat het bedrijf zonder toestemming zijn e-mailadres van een internetforum heeft geplukt. Transcom ontkent dat het e-mailbericht spam was en claimt dat Dick het per ongeluk heeft ontvangen. Volgens Dick kregen 41.000 mensen hetzelfde bericht als hij.

In 2005 kreeg de Brit Nigel Roberts 440 euro als onderdeel van een schikking met twee bedrijven die hem ongewenste e-mails
hadden toegestuurd.

Bron: Nederlands Dagblad

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.