Management

Maak kennis met werken volgens de ‘the Spotify way’

De twee oprichters van Corporate Rebels gaan op bezoek bij Spotify en proberen de bedrijfsstructuur te ontdekken. Wat leren we hiervan?

‘Werk leuker maken’ is het motto van Joost Minnaar en Pim de Morree. De jonge ondernemers volgden beide een studie en gingen aan het werk in de corporate wereld. Dat leverde zoveel frustratie op over de manier van werken dat ze anderhalf jaar geleden hun baan opzegden en de wereld gingen rondreizen, op zoek naar inspirerende organisaties. Hun vraag: wat doen die organisaties goed? Hierover schreven ze al meerdere blogs voor MT. Het was even wat stiller rondom de Rebels, waar waren ze verder mee bezig? ‘Genoeg’, vertelt Pim de Morree. ‘We zijn een consultancytak aan het opzetten. Want veel bedrijven willen wel veranderen, maar weten gewoon niet hoe. We gaan dus concreet met een bedrijf aan de slag om stappen te zetten in het veranderproces. Niet lullen, maar doen. Daar gaat het uiteindelijk om.’ Bucketlist Inspirerende voorbeelden voor de ondernemers zijn onder mee Google, Spotify en Virgin. Ze vliegen de wereld rond om op bezoek te komen en spreken tijdens hun meerdaagse bezoek vaak een aantal medewerkers en managers. ‘Om te kijken hoe alles in z’n werk gaat’, licht De Morree toe. Elk bedrijf dat hun interesse heeft gewekt, staat op hun online bucketlist. Daar vind je overigens ook inspirerende personen, zoals Richard Branson, Ricardo Semler en Simon Sinek. ‘De lijst heeft in totaal ongeveer 80 namen, waarvan we er nu 60 gesproken hebben. Maar hij wordt ook steeds langer doordat we weer nieuwe namen krijgen’, lacht De Morree. Rebel Events Nu ze het einde van hun lijstje naderen, was het tijd voor een evaluatie. Naast dat ze veelvuldig in de media verschijnen met blogs, is de vraag altijd: hoe vergroten we onze impact? ‘We vonden het tijd voor iets nieuws. Daaruit is onder meer het idee voor een consultancybureau ontstaan. Er zijn genoeg bedrijven die ons uitnodigen om inhouse te komen helpen met hun specifieke case.’ Daarnaast zijn ze begonnen met Rebel Events, evenementen waarbij bedrijven en personen (maximaal 50) worden samengebracht. Er wordt een dag lang kennis gedeeld, vanuit de Corporate Rebels en de aanwezigen, en daarnaast wordt er genetwerkt. ‘Dat is ook een heel belangrijk onderdeel, want bedrijven worstelen vaak met problemen die specifieke kennis vereisen, die wij niet altijd hebben. Dan is het heel waardevol dat je mensen bij elkaar brengt die elkaar kunnen helpen.’ Online community Met die gedachte hebben ze ook een online Slack-community opgezet. ‘Eigenlijk met hetzelfde idee. Wij hebben niet alle kennis in pacht, daarom faciliteren wij kennisdeling en netwerken.’ Verspreid over de hele wereld participeren nu zo’n 800 deelnemers in de online community. ‘Laatst zat iemand met de vraag hoe hij zijn medewerkers zelfstandig een congresbudget kon laten bepalen en managen. Een manager binnen een zelfsturende organisatie reageerde via Slack en kon hem precies uitleggen hoe het bij zijn bedrijf werkte. Dat werkte heel goed, mensen horen graag hoe anderen dingen doen.’ Boek Begin volgend jaar zullen Pim en Joost een boek uitbrengen, met een verslag over hun bevindingen van de afgelopen twee jaar. De lessen die zij leerden van de bedrijven en leiders die ze spraken hebben ze in 8 trends gegoten. ‘Dat zijn de dingen die bedrijven doen waar mensen graag voor werken, als houvast voor andere bedrijven die ook willen veranderen.’ Daarvan laten ze MT alvast een beetje proeven: binnenkort verschijnt op de MT-website een serie blogs waarin de Corporate Rebels hun 8 trends bespreken. Houd onze website in de gaten als je meer wil weten of mail de redactie: Redactie@mt.nl 

Dagelijks de business uit het nieuws in je mailbox?

Ontvang de business uit het nieuws >