Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Maak je team weer enthousiast

Na tig reorganisaties en de zoveelste nieuwe manager gelooft het team er niet meer in. Hoe zorg je als nieuwe manager dat het team weer enthousiast is én alle doelstellingen haalt?

Na een reorganisatie kom je als manager in een nieuw team terecht. Een mooie uitdaging. Vol goede moed begin je aan dit avontuur. Helaas blijkt al gauw dat het team al meerdere managers heeft versleten. Er heerst onrust en de focus is de waan van de dag. Hoe wordt dit team een geoliede machine dat komend jaar alle doelstellingen haalt?

De motivatie van medewerkers kan snel dalen door organisatorische veranderingen of bijvoorbeeld de werkdruk. Uit onderzoek blijkt dat het stellen van uitdagende en realistische doelen in combinatie met een heldere feedback een krachtige methode is om medewerkers (opnieuw) te motiveren.

Dag op de hei

Als kersverse manager signaleer je al gauw de onrust in het team en je besluit een teambuildingdag te organiseren. Met de hele groep gaan jullie een dag naar het strand om onder professionele begeleiding te praten over de veranderingen die het team de laatste tijd heeft ondergaan. Elk teamlid geeft aan wat voor hem of haar persoonlijk belangrijk is en op grond hiervan wordt gezamenlijk een aantal teamwaarden opgesteld. Afsluitend gaan jullie met het hele team uit eten en wordt er nog tot laat in de avond geborreld. De activiteit heeft succes, het team lijkt elkaar beter te begrijpen en te accepteren. Desondanks is iedereen nog steeds zeer gericht op de dagelijkse werkzaamheden en niet of nauwelijks bezig met de lange termijn. Ook blijft er af en toe sprake van frictie. Wat kan je als manager nu nog inzetten om de focus te verschuiven?

Een nieuwe focus

De dag op de hei was een stap in de goede richting. Het bespreken van zaken die in het verleden hebben plaatsgevonden en aandacht voor de verschillende verhoudingen binnen het team kunnen de band versterken en de motivatie positief beïnvloeden. De volgende stap is het gezamenlijk bepalen van een nieuwe en gedeelde focus. Dit is een belangrijke voorwaarde voor het creëren van enthousiaste en gemotiveerde werknemers. Samen wordt op één A4 een plan uitgewerkt. Op basis van het verleden maakt het team een stap naar de toekomst. Wat werkte wel en wat werkte niet? Alles wat op de hei besproken is wordt meegenomen in dit plan. De centrale vragen zijn: ‘Waar willen we met zijn allen over 1 jaar staan' en 'Welke nieuwe manier van denken gaat ons helpen om nieuw gedrag te krijgen?’.

Het plaatje vanr de toekomst wordt vormgegeven door de belangrijkste resultaatgebieden te benoemen en van doelen te voorzien. Het plan is klaar. Door deze teamworkshop voelen alle medewerkers zich een onderdeel van het plan, ze hebben de doelstellingen immers zelf opgesteld en zullen dus ook eerder bereid zijn om een bijdrage te leveren.

Een structurele aanpak

Om ervoor te zorgen dat het jaarplan ook in praktijk wordt gebracht, is het aan te raden om elke maand samen te komen en de doelstellingen te evalueren. De teamleden zien dan maandelijks heel concreet de vooruitgang. Ook is dit het moment waarop kan worden bijgestuurd. Op deze manier wordt het proces bewaakt en blijft iedereen even gemotiveerd. Het splitsen van de jaardoelen in maanddoelen en zelfs weekdoelen, zorgt dat de doelen heel concreet zijn en de juiste focus ontstaat.

Een dergelijke structurele aanpak zorgt ervoor dat medewerkers hun potentie weer volledig gaan benutten. Door te beginnen met het aanpakken van belemmeringen en het verjagen van spoken uit het verleden kunnen werknemers hun doel bereiken. Een duidelijke focus helpt vervolgens om in te spelen op veranderingen en maakt het stellen van prioriteiten makkelijker. Hierdoor staat niets een team meer in de weg om het komende jaar alles uit de kast te halen en de geformuleerde resultaten te behalen. Het team kan met vernieuwde motivatie en energie aan de slag.

Eerdere bijdragen:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Over de auteur:
Dit Podium-artikel is geschreven door Edwin Boom, directeur van trainingsadviesbureau Moovs.

Over het Podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst.          MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.