Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Legacy is belemmerende factor bij zakelijke dienstverlening

We moeten niet langer bezuinigingsmaatregelen voor de korte termijn nemen, maar problemen bij de basis aanpakken: het businessmodel. Podiumauteur Arthur van der Wees vindt het dan ook goed als er meer geld voor de digitale agenda wordt vrijgemaakt.

In tijden van noodzakelijke bezuinigingen heeft Eurocommissaris Neelie Kroes juist méér budget nodig voor haar digitale agenda. Daar moet ons kabinet zich voor hardmaken, vindt de Tweede Kamer. Volkomen terecht, want wat we nodig hebben is een digitale economie om onze concurrentiepositie te versterken én ondernemers en bedrijven die daarin het voortouw nemen.

Het bedrijfsleven kan groei en vooruitgang alleen mogelijk maken door af te rekenen met legacy. Logge organisatievormen, overlegstructuren en uurtje-factuurtje moeten het veld ruimen voor nieuwe businessmodellen die flexibiliteit, productiviteit en kwaliteit centraal stellen. Het slimmer combineren van kennis, mensen en automatisering, kan de hele zakelijke dienstverlening naar een hoger plan tillen.

Slim combineren is innovatie

Om dat hogere plan te bereiken, zijn twee zaken essentieel: innovatie en daadkracht. Voor échte innovatie moet men goed naar de vraag vanuit de markt kijken. Outsourcing naar goedkope landen, downsizing en versoberde huisvesting zijn bezuinigingsmaatregelen die op de korte termijn soelaas bieden, maar geen blijvende verandering teweeg brengen. Innovatie moet plaatsvinden in de basis: het businessmodel.

De steeds luider wordende roep om kwaliteit, productiviteit en de nieuwe mogelijkheden van ‘gamechanging’ technologische ontwikkelingen zijn namelijk blijvend. Ook de zakelijke dienstverlening kan de ogen niet langer meer sluiten. Uit onderzoek van de Rabobank blijkt dat de ‘kritische klant van vandaag nog meer professionaliteit en betrokkenheid van zijn partner in business verwacht’. Ook is er ‘behoefte aan meer innovatie binnen de dienstverlening; vooral voor nieuwe bedieningsconcepten.’

Verdienmodel beloont inefficiëntie

Kijk bijvoorbeeld naar de beloningsstructuur. In de zakelijke dienstverlening wordt inefficiëntie beloond. Immers hoe meer uren men schrijft, hoe meer aan de klant in rekening kan worden gebracht. Slimme inzet van technologie maakt het ‘productieproces’ van dienstverlening transparanter, waardoor samenwerking (intern, maar ook met de klant) en het hergebruiken van kennis eenvoudiger wordt, wat leidt tot een hogere productiviteit. De klant is hier bij gebaat en het levert de professional de meeste voldoening op. Het belang van de opdrachtgever komt voorop te staan. En wat levert meer op dan een gelukkige klant?

Nieuwe mindset nodig en mogelijk

Vorige week riep Kroes in Brussel op om tot actie over te gaan: het mag niet blijven bij dromen over een betere toekomst of struisvogeltactiek. Welke Europese entrepreneurs staan op om te innoveren, inspireren en het waar te maken? Want het wordt steeds duidelijker dat de legacy-systemen niet meer aansluiten op de behoeften van de 21e eeuw. Er is een nieuwe mindset nodig. Het bedrijfsleven zou met legacy af moeten rekenen. En daarna naar andere markten en over de grens kijken, focussen op productiviteit en transparantie, én kennis en inspiratie met elkaar delen.

Transparantie en technologie

Denk bijvoorbeeld aan de effecten van transparantie en technologie op makelaars (Funda), werving- en selectiebureau's (LinkedIn en vacaturesites), flexibele inhuur (Werkspot, en andere marktplaatsen en crowdsourcing), bancaire en verzekeringswereld (Binck Bank, en Brand New Day), en ERP- en IT-leveranciers (Salesforce.com en andere Cloud-aanbieders).

En nadat we kritisch in de spiegel hebben gekeken, zullen we legio mogelijkheden en onontgonnen grond aantreffen, ook in een traditionele en – ogenschijnlijk – starre markt als de zakelijke dienstverlening. Wellicht is deze markt een van de laatste barrières waar transparantie en technologie gaat zorgen voor een duurzame verbetering voor zowel klanten, professionals als maatschappij.

Eerdere bijdrage:

Over de auteur:
Dit podiumartikel is geschreven door Arthur van der Wees, oprichter en managing partner van Arthur’s Legal