Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Lang leve de bemiddelingsbureau’s voor interimmers

Interimmanagers hebben het lang niet zo makkelijk. Zeker wanneer ze (ongewild) met een bemiddelingsbureau te maken krijgt. Podiumauteur Luc Timmers beschrijft de – volgens hem – schrijnende situatie. 

Helaas kan de interimmanager zelf niet altijd op tijd voor een nieuwe opdracht zorgen. Maar gelukkig zijn er vele gerenommeerde en minder gerenommeerde bedrijven die graag bemiddelen. In goede tijden hoeft de interimmanager slechts zijn CV op te sturen en hopla, de opdrachtaanbiedingen stromen binnen. Waarop hij dan helaas vaak ‘nee’ moet zeggen omdat hij nog op een andere opdracht zit. Of omdat ze het CV niet goed gelezen hebben, niet begrepen hebben dat de interimmanager vanuit Groningen geen opdracht aanneemt in Maastricht, geen 40 uur wil werken omdat hij parttimer is vanwege de quality of life, óf omdat hij niet werkt voor 80 euro per uur. 

Meerwaarde bemiddelingsbureaus

De bemiddelingsbureaus vragen tussen de 25 en 60 procent van het uurtarief als bemiddelingskosten. In goede tijden doen ze dat percentage bovenop het uurtarief, in slechte tijden halen ze dat van het uurtarief af. Maar daar krijgt de interimmanager dan ook veel voor terug. Zoals de éénmalige bemiddeling die geld kost tot aan het eind van de relatie met de opdrachtgever, ook al wordt de opdracht onderweg drie keer verlengd en zes keer volledig van inhoud gewijzigd. Daarnaast krijgt hij een non-concurrentiebeding voor 10 jaar, een schaduwmanager die inderdaad volledig in zijn schaduw staat qua kennis en ervaring, en een kennisnetwerk van andere uiteraard zeer ervaren maar vooral concurrerende interimmanagers waar hij nooit gebruik van maakt. 

En natuurlijk ontvangt de interimmanager geregeld uitnodigingen van het bemiddelingsbureau voor social events die óf ’s avonds ver weg gehouden worden (geen zin) óf overdag ver weg (geen zin én dat kost omzet), uitwisselingsbijeenkomsten tussen klanten en interimmanagers, waarbij één klant zonder opdracht aanwezig is samen met 50 interimmanagers zonder opdracht, bijspijkercursussen op het gebied van verdere persoonlijke ontwikkeling, nieuwe managementtheorieën, meesterlijke masterclasses en de beste best practices. Wel alles zelf betalen, maar de kosten daarvan zijn aftrekbaar van de inkomsten die de interimmanager niet had omdat hij op die opleiding zat en niet bij de klant.

Rangen voor interimmanagers

Bij het bemiddelingsbureau kan de interimmanager ook nog een bepaalde rang en status krijgen. De 'Inner Inner Circle' bestaat uit de eigenaren, meestal ex interimmanagers. De 'Inner Circle' bestaat uit associés, tien tot vijfentwintig vrienden van de eigenaren die elkaar, altijd via het bemiddelingsbureau, opdrachten toespelen. De buitenste 'Circle' bevat maximaal vijftig bekenden van de vrienden of zij die, in erg goede tijden, wel eens een opdracht voor het bemiddelingsbureau gedaan hebben. En ten slotte is er nog een slecht bijgehouden database met ontelbare, verouderde CV’s van hen die zich ooit eens aangemeld maar nooit meer iets vernomen hebben. Of al lang geen interimmanager meer zijn vanwege slechte tijden.

Uitbetaling cluwe van procedures

Betaling van de rekening wordt door het bemiddelingsbureau gegarandeerd binnen 30 dagen, mits 2% van het bedrag afgestaan wordt. Anders is het wachten op de goedkeuring van de gewerkte uren door de opdrachtgever (ziek), de goedkeuring van de baas van de opdrachtgever (vakantie) in verband met de strakke procuratieregeling, de goedkeuring van de centrale administratie van de opdrachtgever (onderbezet), de match door het bemiddelingsbureau tussen de gewerkte en goedgekeurde uren van de opdrachtgever met de eigen rekening die moet voldoen aan alle vigerende EU-regels, waarna uitbetaling volgt mits aan alle andere randvoorwaarden voldaan is, zoals daar zijn Verklaring ArbeidsRelatie, Driemaandelijkse Accountants Verklaring, Verklaring Omtrent Gedrag, geheimhoudingverklaring, Verzekering Tegen Aansprakelijkheid én geldig paspoort en/of rijbewijs. Dit is overigens van alle tijden.

Ongewild bemiddeld worden

Soms wordt een interimmanager door zijn opdrachtgever gedwongen gebruik te maken van een bemiddelingsbureau. Niet dat de interimmanager daar om gevraagd heeft, hij is via een kruiwagen binnen gekomen, meestal de opdrachtgever zelf of de baas van de opdrachtgever. En niet dat de opdrachtgever daar om gevraagd heeft, maar zijn bedrijf wil zich tegen alle eventualiteiten met de Belastingdienst en andere controlerende instanties indekken door een rechtstreekse zakenrelatie met de interimmanager kost wat kost te vermijden en daarom een bemiddelingsbureau als intermediair in te schakelen. Letterlijk kost wat kost, want het bemiddelingsbureau zadelt het bedrijf op met extra bemiddelingskosten en de interimmanager met een papieren rompslomp zonder toegevoegde waarde voor de interimmanager en zijn opdrachtgever, maar het bemiddelingsbureau moet zich ten slotte ook weer indekken tegen alle eventualiteiten.

Winst voor interimmanager

De theorie zegt dat de interimmanager een financiële buffer van één jaar moet aanhouden om in slechte tijden, zonder opdracht en dus zonder inkomsten, te kunnen overleven. Maar ook in goede tijden is een dergelijke buffer noodzakelijk, want anders zou menig interimmanager, voordat alle administratieve, financiële en juridische rompslomp rondom een nieuwe opdracht door het bemiddelingsbureau afgehandeld zijn, al omgekomen zijn van de honger. 

Het beste kan de interimmanager zelf bemiddelaar worden. Al vanaf het moment dat hij enkele conculega interimmanagers bemiddelt, verdient hij meer dan zijn eigen uurtarief. Simpel door lang te wachten met betalen krijgt hij extra rente-inkomsten, een beetje schaduwmanagement hier, een cursusje geven daar, is al kassa. Én een bijkomend voordeel; hij heeft geen bemiddelingsbureau meer nodig.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door
Luc Timmers, verandermanager bij grote (ICT) commerciele bedrijven en overheidsorganisaties, en auteur van onder meer De Lijnmanager en het boek De interimmanager als vriendelijke beul.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op
MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium.'