Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Laat je niet gek maken door je medewerkers

Word je gek van je team? Doen je medewerkers niet wat je wilt en heb je nauwelijks grip op je personeel? Podiumauteur Marjan Haselhoff geeft tips om je niet gek te laten maken. 

Word je ook wel eens gek van je team? Gek omdat je nauwelijks nog grip hebt op je team, je medewerkers niet doen wat jij wilt, je geleefd wordt door anderen en elke avond uitgeblust thuis komt? Misschien baal je wel het meest van jezelf omdat je nog steeds niet in staat bent deze dilemma’s werkelijk te veranderen?

Veel leidinggevenden zijn vaak teleurgesteld omdat dingen niet gaan zoals ze willen dat ze gaan. Gelukkig zijn er mogelijkheden je dilemma’s effectief aan te pakken. Het betekent alleen dat jij je eigen gedrag onder de loep moet nemen. Dat je verantwoordelijkheid neemt voor eigen belemmerend gedrag waardoor je niet datgene bereikt wat je zo graag wilt. Namelijk, een soepel draaiend team dat uitstekend samenwerkt, meedenkt en topprestaties neerzet. 

Stappenplan goede samenwerking

Wil je een soepel draaiend team dat goed samenwerkt? Doorloop dan de volgende 9 stappen en leer nieuwe mogelijkheden te creëren om met lastige situaties om te gaan.

Het voorbeeld
Ik leg de stappen aan de hand van een casus uit: Johan (leidinggevende) merkt dat hij het te druk heeft. Hij moet voor zijn gevoel te veel ballen in de lucht houden waardoor hij niet toekomt aan het geven van echte aandacht aan zijn medewerkers. Hij zou ook wel willen dat zijn medewerkers meer werk van hem overnamen, dat ze meer verantwoordelijkheid nemen. Hij baalt ervan dat ze te weinig eigen initiatief tonen. Kortom; manager Johan loopt voor zijn gevoel over. Hij holt achter de feiten aan. Hij zou graag meer regie over zijn werk willen hebben maar weet niet hoe dit te bereiken.

Stap 1: Wat is de echte last van deze manager?

Bij de eerste stap ontdek je dat elk dilemma of elke last alleen maar iets zegt over jezelf. Onbewust leggen we de schuld van ons probleem bij de ander neer. We willen maar al te graag dat de ander verandert. Dit is een doodlopende weg. Wil jij je problemen aanpakken dan zul jij moeten veranderen. Want alleen op jezelf heb je 100% invloed. Belangrijk is om eerst te formuleren waar jouw echte last zit. 
Voorbeeld: Johan baalt ervan dat zijn medewerkers te weinig verantwoordelijkheid nemen in hun werk.

Stap 2: Wat is zijn ineffectieve gedrag?

De tweede stap gaat over het ontdekken van je eigen ineffectieve gedrag. Gedrag dat je onbewust in de weg staat waardoor je de last bij stap 1 ervaart. 
Voorbeeld: Voor Johan is dat zijn controledrang. Hij wil de touwtjes in handen hebben. Hij wil te veel weten en controleren.

Stap 3: Welke emoties ervaart hij op het moment dat hij in zijn controledrang zit?

Het is nu zaak je emoties te benoemen. En in te zien dat je emoties kunt kiezen. Dat emoties het gevolg zijn van belemmerende gedachtes.
Voorbeeld: De emoties van Johan zijn: irritatie, teleurstelling, onmacht en boosheid.

Stap 4: Welke belemmerende overtuigingen voeden het ineffectieve gedrag in het moment van de emotie?

Van belang is nu de belemmerende gedachtes, overtuigingen, helder te krijgen. Overtuigingen zijn oordelen, ideeën en meningen die je over iets hebt.
Voorbeeld: Johan ontdekt de volgende belemmerende overtuigingen: ‘Ik wil dat ze doen wat ik zeg. Ik vind mijn medewerkers traag. Ik wil dat ze naar me luisteren, ik wil dat ze ophouden met zeuren, ik wil dat ze gewoon hun werk goed doen.'

Stap 5: Wat levert het ineffectieve gedrag op?

Realiseer je dat ineffectief gedrag je, naast negatieve dingen, ook iets (schijn)positiefs oplevert. Dit positieve zorgt ervoor dat jij je gedrag zelf in stand houdt. 
Voorbeeld: De negatieve dingen bij Johan zijn: onrust, stressgevoel, geen echte aandacht voor de mensen, slechte relatie met zijn medewerkers. Het schijnpositieve is dat hij denkt dat hij gelijk heeft. Dit geeft hem een gevoel van macht.

Stap 6: Wat is de kernovertuiging?

Het zoeken naar de diepste saboteur, je meest belemmerende overtuiging, is van belang om je eigen gedrag goed te begrijpen. De relevante vraag hierbij is: wat is het ergste wat er kan gebeuren als jij je ineffectieve gedrag loslaat? 
Voorbeeld: Johan ontdekt dat hij gekweld wordt door de angst iets niet goed te doen. Hij heeft angst om te falen.

Stap 7: Accepteer de angst

Het accepteren van de angst is de meest cruciale stap van de hele methode. We hebben een neiging weg te gaan van onze angst. Het voelen en daarna accepteren van de angst is nodig om tot ander gedrag te komen.
Voorbeeld: Voor Johan betekent dit dat hij moet accepteren dat hij soms kan falen. Deze acceptatie zorgde uiteindelijk voor rust en ontspanning.

Stap 8: Wat is zijn verlangen?

Achter elke angst zit een verlangen. Dit is een wetmatigheid die altijd op gaat. 
Voorbeeld: Johan realiseerde zich dat hij het verlangen heeft om goed te zijn zoals hij is. Dus hij formuleerde zijn verlangen als volgt: 'Ik ben goed zoals ik ben.'

Stap 9: Welke nieuwe mogelijkheden ziet hij om invulling te geven aan zijn verlangen?

De belangrijke vraag is: Wanneer jij kunt voelen dat jij goed bent zoals je bent (deze helpende overtuiging gelooft) wat ga je dan doen in de situatie waarin je vastliep? 
Voorbeeld: Johan kwam met het volgende: 'Ik ga loslaten, ik ga mijn mensen vertrouwen en met respect benaderen. Ik ga vragen stellen. Ik ga luisteren en achterhalen waarom ze te weinig initiatieven nemen en hun verantwoordelijkheid naar mijn idee te weinig pakken.' 

Goede uitwerking

In het voorbeeld realiseerde Johan zich ineens dat hij veel voor zijn mensen aan het invullen was en ze vaak veroordeelde. Hij leerde om met veel minder oordelen het gesprek in te gaan. Wat was het effect? Zijn mensen voelden zich gewaardeerd en gehoord. Er werd naar hen geluisterd, waardoor ze gingen meedenken en veel meer initiatieven namen en verantwoordelijkheid pakten. Precies datgene wat de Johan zo graag wilde.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur: 
Podiumauteur Marjan Haselhoff van Buro Kracht helpt leidinggevenden om met minder moeite meer uit hun werk te halen en is auteur van het boek Hoe krijgen ze me zo gek 

Over het podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.