Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Klimaat steeds hoger op agenda manager

Bedrijven zijn steeds meer bereid om werk te maken van de strijd tegen klimaatverandering. Maar Apple wil niet meedoen.

Na de smeltende Noordpool, de heetste zomer in de VS ooit, bosbranden in Rusland en overstromingen in Groot-Brittannië, Japan en Thailand, dringt het bij steeds meer managers door dat het klimaat aan het veranderen is. En dat heeft ook gevolgen voor hun bedrijfsvoering: 78 procent zegt (de gevolgen van) klimaatverandering in hun strategie te integreren, 96 procent zegt een lid van het bestuur aangewezen te hebben om na te denken over de eigen CO2-uitstoot, en 82 procent heeft emissiedoelen gezet, blijkt uit een recent onderzoek van het Carbon Disclosure Project en PwC onder de 500 grootste bedrijven van de wereld.

Fysieke impact

Met andere woorden: het klimaat staat steeds hoger op de managementagenda. Niet verwonderlijk, want ook steeds meer bedrijven zeggen er direct de gevolgen van te ondervinden: merkte twee jaar geleden nog maar 10 procent de fysieke impact van klimaatverandering, dit jaar is dat al 37 procent. En nog eens 24 procent verwacht binnen 5 jaar die gevolgen te merken (was 8 procent). Daarbij gaat het niet alleen om destructieve weersgebeurtenissen, maar bijvoorbeeld ook om de gevolgen van temperatuurstijging of – in toenemende mate – om waterschaarste. 

Stevige regulering

"De zakenwereld moet zich aanpassen aan een nieuwe wereld", zegt AEGON-ceo Alex Wynaendts, een van de opdrachtgevers, in het voorwoord van het rapport. "Een wereld waarin bronnen en ruwe materialen niet langer vanzelfsprekend zijn." 

Opvallend genoeg vraagt hij daarna meteen wel om stevige regulering, zoals stabiele subsidieregelingen. Daarin wordt hij ondersteund door CDP-voorzitter Paul Dickinson, die tegen Bloomberg zegt: "Wat nodig is, is actie van de overheid – belasting en regulering van broeikasgassen. Omdat CO2 in zichzelf geen waarde heeft, is het niet mogelijk het probleem op te lossen zonder actie van de overheid."

Geen Nederlanders

In het CDP-rapport staat ook een top-10 van bedrijven die goed presteren, zowel in transparantie als in inspanningen om de emissies naar beneden te brengen. Opvallend: in die top-10 komt geen enkel Amerikaans bedrijf voor, maar ook geen Nederlands. Wel vier (!) Duitse bedrijven: Bayer (de #1), BASF (3), BMW (4) en de Allianz Group (8). Nummer twee is een Zwitsers bedrijf: Nestlé. Bedrijven als KPN, Unilever en Philips worden overigens wel genoemd bij de 51 beste presteerders in de zogeheten Leadership Index. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wall of Shame

Het rapport kent ook een lijstje bedrijven dat níet wilde meewerken. Daaronder bekende namen als Apple, Amazon.com, Lukoil, Caterpillar en de Bank of China. 

Lange weg

Volgens mede-onderzoeker PwC toont het rapport aan dat de meeste bedrijven op de goede weg zitten, maar er nog een lange weg te gaan is. Bedrijven streven een gemiddelde emissiereductie van 1 procent per jaar na, terwijl minstens vier keer zoveel nodig is om het VN-doel van maximaal 2 graden stijging te bereiken, aldus PwC-consultant Malcolm Preston. "Zelfs nu we een jaarlijkse afname zien is de realiteit dat de corporate en nationale ambities om emissies te reduceren nog lang niet in de buurt liggen van wat nodig is."

Lees ook: