Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Jason Fried, de man die niet van winst houdt

Winst is ook niet alles, zegt multi-ondernemer Jason Fried. Dus schrapt zijn 37signals een paar van zijn succesvolste producten. 

Zo heeft het bedrijf uit Chicago Sortfolio in de etalage staan, een applicatie die met een jaaromzet van zo'n twee ton een van de meest winstgevende onderdelen van het bedrijf is, dat verder werkt aan merendeels gratis applicaties als Basecamp, Backpack Campfire, Highrise, Ta-Da List, Writeboard, en Ruby on Rails (het platform waaraan Twitter zijn bestaan dankt). 

Veel mensen verklaren Jason Fried dan ook voor gek. Waarom zomaar afscheid nemen van een van de grootste winstmakers? Daar kun je toch ook iemand voor in dienst nemen? Maar zelf blijft hij er nuchter onder. In Inc. Magazine schrijft hij: "Het product mag dan winstgevend zijn, we hebben andere producten die meer winst maken. En Sortfolio staat bij ons stil. Dat is niet goed voor ons en niet voor de gebruikers ervan. We zoeken daarom een ondernemer die wel tijd en energie erin wil investeren." De les, aldus Fried: "Winst is niet alles. Soms moet je snoeien in je winnaars, om zo meer aandacht voor je grotere winnaars te krijgen."

Wie

Het is een handelswijze die precies past in het grotere gedachtengoed van Fried, die in 1999 een van de drie oprichters was van 37signals, een bedrijf dat is genoemd naar de 37 radiosignalen die Paul Horowitz ooit identificeerde als mogelijke buitenaardse boodschappen, maar die vooral bekend is als auteur van Rework, een boek dat op bijna recalcitrante wijze afrekent met gangbare managementwijsheden. Fried werd daarnaast in 2006 door MIT Technology Review verkozen als een van de '35 belangrijkste innovators in de wereld onder de 35'. 

Theorie 

Volgens Fried is de moderne arbeidsorganisatie 'precies verkeerd om gestructureerd'. 'Het is geoptimaliseerd voor onderbrekingen. En onderbrekingen zijn de vijand van werk, van productiviteit, van creativiteit, eigenlijk van alles. Mensen gaan naar hun werk, maar doen het meeste van hun echte werk pas daarna, of in de weekends, omdat ze overdag constant worden gestoord in hun werk. Bij ons is alles erop gericht om dat te veranderen.' 

De grootste bedreiging om werk gedaan te krijgen, aldus Fried, zijn wat hij de M&M's noemt: de meetings en de managers. 'Hun hele wereld is gebouwd rondom onderbrekingen.' Ook rekent hij graag af met de gedachte dat alles gericht zou zijn op groei. 'Klein is prachtig. Je kunt heel grootse dingen doen met een klein team.' Dat heeft bovendien het voordeel dat er niet te veel vastgelegde structuur nodig is. Het houdt bureaucratie en inefficiëntie buiten te deur. Want ook daar heeft Fried een broertje dood aan. Net als businessplanning overigens. 'Ondernemingsplannen zijn onzin. Je kunt de toekomst niet voorspellen, tenzij je een waarzegger bent.'

Ook zoiets als een aparte marketingafdeling vindt hij geldverspilling: ‘Alles is marketing, ieder mailtje dat je verstuurt, elke keer dat een klant je product gebruikt. Waarom zou je daar een aparte afdeling aan wijden?’ En zo gaat de lijst nog wel even door: concurreren op marktaandeel is belachelijk, groei is onbelangrijk, vergaderingen zijn contraproductief, budgetten, advertenties, verkopers, raden van toezicht, allemaal onnodig. Wat wel telt: het product, en alleen het product, de bruikbaarheid, de kwaliteit en helderheid ervan. Daar moet het om gaan, de rest leidt alleen maar af, aldus Fried.

Eén van de manieren waarop hij de kwaliteit van dat product bewaakt, heeft hij overigens afgekeken van het Amerikaanse tv-programma The Roast. Bij hem is echter geen beroemdheid het mikpunt van spot, maar het meest succesvolle product. Door dat product door iedereen te laten beschimpen, kan het alleen maar beter worden, is zijn idee. En zo bleek: in de weken na de bijeenkomst waar iedere medewerker ongezouten kritiek mocht leveren, werden al tal van verbeteringen aangebracht. Verbeteringen waar op een andere manier nog geen aandacht voor bleek te zijn geweest.

Quote

'Te veel vragen stellen is een rode vlag. Steeds als iemand veel vragen gaat stellen, zeg ik tegen ze dat ze al hun zorgen moeten terugbrengen tot één grote vraag. Die vraag kan ik vervolgens negeren.'

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoor Jason Fried spreken over de gemiddelde werkvloer bij TED:

Lees ook over de volgende goeroes: