Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

“Is wat je zegt wel echt?”

Reclamecampagnes staan vol met nepclaims en overdreven beloften. Wanneer houdt het op en volgt de marketingwereld de 'reality-hype'?

"Is wat je zegt wel echt?” Deze intrigerende uitspraak rolde over de lippen van de man op het podium. Het was in een situatie dat niets met marketing te maken had en toch moest ik direct denken aan een hoofdredactioneel stuk uit de Adformatie. Daarin werd ook de vraag gesteld hoe ‘echt’ marketing/ reclame is.

De belofte

Bij steeds meer reclames en andere marketingacties lukt het mij niet (meer) om het doel van de actie te begrijpen. Hoeveel onontdekte enzymen bestaan er nog die mijn stralendwitte was nog witter kunnen maken? Hoeveel mensen kunnen daadwerkelijk helemaal bovenaan de wachtlijst staan (nee, dit is geen strikvraag)? En als keer op keer een prima service wordt beloofd, terwijl het in werkelijkheid toch echt droefenis is, wat wil je dan bereiken?

De ‘reality’

We leven steeds meer in een ‘reality’-wereld. En nee, dit is géén pleonasme. Naast de realiteit die we allemaal dagelijks (be)leven, dringt ‘reality’ steeds verder op in de wereld van gemaaktheid, de media. Naast de al bekende ‘realitysoaps’ draait het in steeds meer én verschillende programma’s om de gewone man of vrouw.

De essentie

Wanneer gaat de marketingprofessional deze trend volgen? Wanneer stoppen we met al die (net-niet-) nepclaims en overdreven beloften? Wanneer gaan bedrijven en organisaties weer gewoon terug naar de basis:

  1. Dit ben ik
  2. Dit doe ik
  3. Ik ben er goed in, want…
  4. En ik onderscheid me van anderen door…

En als je er niet goed in bent? Word dan beter, ga iets anders doen of zeg niet dat je er goed in bent (‘ik ben niet echt goed, maar wel heel lief, dus kom bij mij.’) En als je niet onderscheidend bent? Word onderscheidend, ga iets anders doen of zeg niet dat je ergens onderscheidend in bent.

De conclusie

Zo simpel is het.

Al het andere erom heen hebben wij marketingmensen bedacht omdat het makkelijker is de periferie te veranderen dan de kern.

De reactie

Gelukkig is er sinds kort de sociale media. Het meest krachtige, meest succesvolle, meest waardevolle marketinginstrument allertijden. De mond-tot-mondreclame krijgt zo een hele nieuwe dimensie. De macht is weer terug bij de consument. En de consument wil dat we verwachtingen waarmaken. Niet meer en niet minder. Daarmee staan we als marketingprofessionals opnieuw voor een grote uitdaging. Managementgoeroe Philip Kotler zegt daarover dat “betekenis hetgeen is dat een bedrijf/organisatie toegevoegde waarde geeft.”
En daarmee krijgt een van de oudste reclameslogans ter wereld nieuwe kracht: “Be good and (let someone) tell about it.”

Eerdere bijdragen:

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Over de auteur:
Rob Wichers Schreur is identiteitsmarketeer en betekenisdenker.

Over het Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.