Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ilse Lasschuijt (Nuon/Vattenfall)

Ilse Lasschuijt (1968)

Nuon/Vattenfall – Head of International Marketing

Opleiding: Japanese Studies, Albright College; Universiteit Leiden; Kwansei Gakuin University
Burgerlijke staat: getrouwd
Kinderen: “Twee, die zijn meegekomen met mijn man”
Sport: “Zo min mogelijk”
Auto: BMW 1-serie
Woonplaats: Amsterdam


Ze is net weer terug uit Zweden, waar ze tegenwoordig minimaal een keer per week heen vliegt om de mensen van Vattenfall – haar nieuwe werkgever sinds het bedrijf vorig jaar Nuon overnam – de fijne kneepjes van de consumentenmarketing bij te brengen. Vattenfall is nog altijd een staatsbedrijf, dat met name groot is geworden met waterkracht. Vandaar ook de naam, die ‘waterval’ betekent. “Ze zijn er van oudsher sterk productiegericht; hebben naar verhouding minder ervaring met de vrije energiemarkt, en dus met marketing richting de eindgebruiker.”
En dat is nou precies wat deze Ilse Lasschuijt wel heeft. In 2001 kwam ze bij Nuon binnen vanuit de goededoelen-organisatie Plan Nederland. Een belangrijk moment in haar carrière. “Het was het begin van de liberalisering van de energiemarkt. Nuon – op zoek naar marketeers – had me gevraagd te solliciteren. Ik had er geen duidelijk beeld bij, maar ik werd getroffen door de ambitie die voelbaar was in dat bedrijf. Alles moest er van het begin af aan worden opgebouwd. En aangezien ik zelf ook nogal ambitieus ben, was de keuze snel gemaakt.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Liberaliserende energiemarkt

Die keuze heeft haar geen windeieren gelegd. Ze heeft sinds 2001 zo’n beetje alle onderdelen van Nuon gezien, altijd met marketing in de weer in de context van de liberaliserende energiemarkt. “Toen we begonnen was Nuon nog vrij klein en sterk gebonden aan Arnhem en regio. Nu is het echt een nationaal merk met grote naamsbekendheid, dat breed is geaccepteerd. Dat zag je bijvoorbeeld vorige zomer tijdens het WK, toen we het energie-shirt introduceerden – een shirt dat bij toenemende lichaamswarmte oranje werd. Om zoiets ludieks te kunnen doen, moet je als merk een bepaalde acceptatiegraad genieten. Daar ben ik best wel een beetje trots op.” 

Vattenfall

En nu dus Vattenfall. “Eigenlijk is deze nieuwe baan precies op tijd gekomen. Ik was wel aan een internationale stap toe.” Om haar nieuwe collega’s te leren kennen, reist ze nog wekelijks heen en weer, maar dat moet snel minder worden. “Ik zal steeds meer met videoconferencing gaan doen, of me misschien nog eens vestigen in Zweden. Het leuke is: bij Vattenfall staat op marketinggebied de klok nog wat achter, dus eigenlijk begin ik – op grotere schaal weliswaar – gewoon weer opnieuw.” Haar toekomst ziet Lasschuijt vooral in termen van haar nieuwe broodheer. “Ik zou ervoor willen zorgen dat over tien jaar Vattenfall net zo’n vertrouwde naam is als Nuon; die vergezeld gaat van een positieve associatie.” Voorlopig ziet ze dat als een prima klus om zich in vast te bijten. En daarna? “Ik weet het echt niet.”

Alle 100 Goudhaantjes van 2011