Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Hollandse pit in Barcelona

Mañana, Mañana. Zakendoen in Spanje vergt duidelijk geduld. Voor de Nederlandse Kika Buhrmann, commercieel directeur voor Nespresso in Barcelona, was dat even wennen.


Ze zit er alweer ruim vijf jaar, zo begint Kika Buhrmann (31) spontaan te vertellen. En Spanje is een geweldig land om te wonen en werken. Al strookt het beeld dat veel Nederlanders over de Spaanse werklust hebben niet met de realiteit, zegt ze. “Spanjaarden zouden weinig uitvoeren en zelfs de hele dag op het strand liggen. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dit echt niet klopt. Zelf begin ik meestal rond een uur of half negen. Pas tegen acht uur ’s avonds zit de werkdag erop. Okay, we lunchen wel uitgebreid, maar verder is het gewoon hard werken hoor.”

Universitair toptalent in Spanje

WERELDMANAGER

Nederlanders. Je komt ze overal in de wereld tegen. Ook in het mondiale bedrijfsleven. Elke donderdag portretteren we zo’n Hollandse manager in het buitenland.

Deze editie:
Kika Buhrmann
>> Commercieel directeur Nespresso in Barcelona Het is een afstudeeropdracht die de Nederlandse in 2005 naar Barcelona brengt. Plan is om hier een half jaar te bivakkeren en uit te zoeken welke marktkansen er zijn voor studentenuitzendbureau LINQ, een bedrijf waar ze al sinds het begin van haar studie voor werkt. “Aanvankelijk was de doelgroep studenten, maar daarvoor bleek de Spaanse wetgeving toch te ingewikkeld. Kansen waren er wel voor de werving en selectie van internationaal toptalent. Universitair geschoolden die in Spanje aan de bak willen en goed opgeleide Spanjaarden die in een internationale omgeving ervaring willen opdoen. Nadat ik mijn afstudeerscriptie succesvol had afgerond, ben ik in Barcelona gebleven om het bedrijf op te zetten.”

Managementfunctie bij Nespresso

Na 2,5 jaar besluit Buhrmann (foto) dat het tijd wordt om haar vleugels verder uit te slaan. Via LinkedIn benadert ze de HR-afdeling van Nestlé. “Doel was om bij Nespresso aan de slag te gaan. Van wat ik aan de buitenkant kon zien, toch het meest ondernemende bedrijf binnen Nestlé. Toevallig was er net een managementfunctie beschikbaar. Ik was nog jong. Werken in zo’n grote organisatie en in een andere cultuur was dan ook zeker even wennen. Nederlanders zijn over het algemeen goed gebekt en geven makkelijk hun eigen mening. Die directheid wordt niet altijd op prijs gesteld en dat is iets wat je als Hollander in het buitenland moet leren. Bovendien is de cultuur in Spanje meer hiërarchisch ingesteld. Als de baas praat, is de rest stil. Dan is er ook minder ruimte voor discussies.”

Geduldig zakendoen

3 vragen aan de wereldmanager

Werken voor Nespresso
"Het zijn drukke tijden voor de sales-afdeling. Spanje is het derde land voor Nespresso wereldwijd qua omzet en we groeien nog steeds. Maar het product verkoopt zich natuurlijk niet vanzelf. Zeker in het licht van de economische crisis moet je ervoor zorgen dat je added value blijft leveren."

Favoriete Spaanse gerecht
"Jamon Iberico, zonder twijfel de koning van de hammen."

Terug naar Nederland
"Voorlopig nog niet. Mijn moeder informeert er wel regelmatig naar, maar ik heb het hier nog veel te goed naar mijn zin." Hoe kosmopolitisch Barcelona dan ook mag zijn, zakendoen in dit deel van de wereld vergt – zoals zo vaak – meer geduld dan in Nederland. Met alleen een goed product tegen een mooie prijs bent u er dus nog niet. “Het is eerst uitgebreid lunchen en koffie drinken. Zo werk je aan het onderlinge vertrouwen. Relaties zijn nu eenmaal ontzettend belangrijk. Maar heb je een klant eenmaal binnenboord, dan geldt dat meestal ook voor langere tijd.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De Spaanse economie

Hoewel het leven in Barcelona haar goed bevalt, laat de economische crisis duidelijk zijn sporen na. Er is minder verkeer, winkeliers klagen over tegenvallende omzetten, de stranden zijn leger en overal wachten taxichauffeurs op klanten. De Spanjaarden zijn volgens Buhrmann somber gestemd. “Het toerisme en de bouw, de twee pijlers van de Spaanse economie, krijgen momenteel zware klappen. De werkloosheid in Barcelona ligt op ongeveer 14 procent. Elke dag staan er lange rijen voor de Spaanse UWV-kantoren. Ik ken dan ook veel leeftijdsgenoten hier die al lang op zoek zijn naar een baan. De Spaanse regering roept steeds dat het einde in zicht is, maar daar denken de mensen op straat heel anders over. Het land heeft echt nog een lange weg te gaan.”

Lees ook andere wereldmanagers:

      >> Bekijk alle Wereldmanagers