Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het MT van Velthuis Kliniek

Cosmetische ingrepen zijn steeds meer geaccepteerd. De Velthuis Kliniek, met vier vestigingen, dankt zijn voorsprong op deze lucratieve groeimarkt aan een beslissing uit 1994.

 

De facelift is passé. Bij de behandelcentra van de Velthuis Kliniek, de grootste in zijn soort in Nederland, komen dergelijke ingrijpende operaties minder vaak voor. In plaats daarvan worden kleinere correcties gedaan die verspreid over de tijd plaatsvinden. "Zodat de mensen weer sneller op de been zijn", zegt medisch directeur Peter Velthuis. Mensen zijn er preventiever mee bezig en houden hun uiterlijke verzorging beter bij. Ook wordt op jongere leeftijd ingegrepen, zoals Velthuis merkt aan de gestaag dalende, gemiddelde leeftijd van de klanten. Er bestaat een generatie-effect: 45-plussers hebben nog vaak weerstand tegen cosmetische correcties. Velthuis: "Voor jongeren hoort het er gewoon bij."

In 1994 realiseerde Velthuis zich dat hij de medische en zakelijke bedrijfsvoering in zijn kliniek niet langer alleen wilde combineren. Hij vroeg Jak Dekker om de zakelijke kant voor zijn rekening te nemen. De eerste vestiging vlakbij Eindhoven werd al na een jaar gevolgd door een tweede in Rotterdam. Cosmetische klinieken waren op dat moment nog schaars. "De klanten moesten uit het hele land naar Noord-Brabant komen", zegt Dekker.

Inmiddels zijn er vier vestigingen verspreid over Nederland. Er werken in totaal 130 medewerkers waaronder 26 artsen op contractbasis. Niet alleen groeide de belangstelling voor behandelingen zoals borstvergroting en liposuctie, sommige cosmetische correcties (bijvoorbeeld spataderbehandelingen) worden nu vaak door zorgverzekeraars vergoed. Op de zich langzaam openende zorgmarkt loopt de cosmetische chirurgie voorop. Velthuis Kliniek heeft zich ontwikkeld tot een zelfstandig behandelcentrum dat zich in een open concurrentieveld staande moet houden. De organisatie is gericht op snelle diagnostiek, veel service en het gebruik van innovatieve technieken.

Nog steeds is sprake van een gezonde groeimarkt. Toestanden zoals in de VS, waarbij de borstvergroting een veel voorkomend verjaardagscadeau voor tienermeisjes is, verwacht Velthuis niet. "Er zijn twee stromingen", zegt hij. "De uitbundige, waar mensen trots zijn op hun correcties en ze voor iedereen zichtbaar worden uitgevoerd, en de ingetogene. In Nederland komt het laatste het meeste voor.

Ego's

De organisatie is ingericht met zelfstandige vestigingen met vestigingsmanagers. In Eindhoven is een ondersteunende stafafdeling. Dekker en Velthuis zitten elke veertien dagen bij elkaar om de stand van zaken door te spreken. Velthuis besteedt wekelijks nog steeds twee dagen aan klantenbehandelingen, "om bij te blijven bij de ontwikkelingen in het vak", zegt hij. De twee directieleden hebben allebei vijftig procent van de aandelen van de onderneming in handen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Velthuis' keuze uit 1994 om het zakelijk deel uit handen te geven leverde veel voordeel op. Vaak houden artsen alles in eigen hand. "Het heeft vaak met ego's te maken", zegt hij. De Velthuis Kliniek is gestaag gegroeid, nu heeft het bedrijf een marktleider in een sector die opener en meer concurrerend wordt.

Jak Dekker (algemeen directeur) en Peter Velthuis (medisch directeur).