Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het management team van Game Entertainment Europe

In de wereld van de mmo-games draait alles om de community, de spelersgemeenschap. Mmo staat voor massively multiplayer online, computerspellen waarop de gebruikers via internet samenspelen. Een sector met, volgens sommigen, fenomenale groeikansen.

 

Daar het pad van de onbegrensde groei wordt ingezet, moet er nog wel wat gebeuren. Game Entertainment Europe (GEE) is, ondanks de duur klinkende naam, een klein bedrijf op een industrieterrein in Maarssen. Hoofdactiviteit is het opsporen van geschikte spellen aan de andere kant van de wereld, en ze geschikt maken voor de Europese markt.

Community marketing

Zuid-Korea is het beloofde land. "Er zijn alleen in Korea drieduizend online games-producenten", aldus ceo Richard van Barneveld. Massaal worden in dat land internetspellen gespeeld. Daarbij vergeleken steekt Europa schril af, met ‘slechts' een half miljoen geregistreerde gebruikers voor Martial Heroes, het eerste spel dat Game Entertainment in Europa op de markt bracht.

In tegenstelling tot een bekend spel als World of Warcraft, waarvoor een abonnement moet worden afgesloten, stelt GEE de games gratis beschikbaar, in jargon free2copy. "Zo wordt de drempel lager en krijg je grote volumes", zegt Van Barneveld. Gevolg is dat het bedrijf op een andere manier voor inkomsten moet zorgen: met name door ‘community marketing', de verkoop van extra's die het spel leuker maken. Gamers in Martial Heroes kunnen beter vechten met scherpe zwaarden en snelle paarden. In Hovorun (een nieuw spel dat in mei wordt uitgebracht), waarin met hovercrafts snelheidswedstrijden worden gehouden in fantasievolle werelden, kun je je voertuig pimpen met felle kleuren en een extra sterke motor aanschaffen.

Game masters

Van Rijswijk is de man van de games. Hij selecteert de geschikte spellen in Zuid-Korea, waar het bedrijf een kantoor heeft. Op de leukste wordt een Europese licentie genomen. Van Barneveld is de organisator. Hij leidt het team in Maarssen dat de games lokaliseert, dat wil zeggen aanpast aan de omstandigheden in Europa.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vanuit één punt worden de spellen uitgebracht in alle grote Europese landen. Op kantoor wordt Engels, Frans, Duits, Spaans en Pools gesproken. Voor elk spel zijn enkele game masters in dienst, mensen die de hele dag door de virtuele wereld van het spel zwerven, de gang van zaken in de gaten houden en gebruikers die zich eventueel misdragen op hun gedrag aanspreken. Zij worden bijgestaan door tientallen helpers, enthousiaste gamers verspreid over Europa, die zich als vrijwilliger aanmelden.

De groeimogelijkheden zijn duizelingwekkend. Veel Europese landen liggen nog braak, talloze games liggen voor het oprapen om uitgebracht te worden. Een extra inkomstenbron, in-game marketing, staat nog in de kinderschoenen: reclameborden ín het spel. Van Barneveld: "Hovorun leent zich uitstekend voor boarding of bijvoorbeeld het sponsoren van een van de maps." De ‘maps' zijn de werelden waar de race doorheen gaat. Zonder jargonkennis ben je nergens in de spelletjesbranche.