Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Grote zomerschoonmaak: de beste management tips

Hoe u uw bedrijf klaarstoomt voor een hete herfst? MT wijdde er de afgelopen maand elke dag een artikel aan. De beste tips op een rij.
 

 

 

1. Discipline op werkvloer cruciaal om te overleven

In de grote concurrentieslag tussen bedrijven onderling, is volgens de Duitse econoom Roland Springer één aspect bittere noodzaak: meer discipline op de werkvloer.

Hij wil niet naar een autoritair regime, maar het is volgens Springer cruciaal om de medewerkers in deze norm te trainen en erop toe te zien dat instructies worden gevolgd. Waarom?

>> Tips en achtergronden in: Weer discipline nodig op werkvloer

2. Verbeter uw interne communicatie met social media

Makkelijk kennis delen en zo beter samenwerken? Social media is bij uitstek geschikt als communicatietool voor projecten die een afdeling overstijgen.

Knelpunt: Social media doet een zwaar beroep op de motivatie en verantwoordelijkheid van de medewerkers. Daarvoor is begeleiding nodig. De voordelen lijken echter in de meerderheid.

>> Tips en achtergronden in: Gebruik social media intern

3. Zorg dat u fris terugkomt van vakantie

Geldt de vakantietijd doorgaans als periode om even bij te tanken, voor veel managers werkt de vakantie averechts. Veertig procent is na afloop juist meer gespannen dan daarvoor.

Dit is echter eenvoudig te voorkomen.

>> Tips en achtergronden in: Voorkom de aftersummer-dip


4. Ga op zoek naar een goed verdienmodel

Lukt het bedrijven om de gebruiker te laten betalen voor online content? Ofwel, is het businessmodel 'Gratis' nog steeds de toekomst?

Steeds meer bedrijven vinden de juiste mix tussen een gratis en een betaald component, het zogenaamde freemiummodel. Intussenblijven bedrijven ook experimenteren met 'Gratis'. Hoe?

>> Tips en achtergronden in: Is de toekomst nog steeds gratis?


5. Ingrijpende maatregelen doorvoeren

De kans is groot dat u binnen uw organisatie een aantal meer of minder ingrijpende verandering moet doorvoeren in deze roerige tijd. Voor uw personeel een moeilijke en vaak ook emotionele ontwikkeling.

Hoe u leiding geeft terwijl er weinig draagvlak is.

>> Tips en achtergronden in: Leiding geven in het heetst van de strijd


6. Hoe u ondanks de crisis door kunt groeien

Crisis of niet, u wilt natuurlijk groeien. Guido Thys, auteur van 12 managementboeken, docent bij Business School Nederland en – zoals hij het zelf noemt, bedrijfsverloskundige zet de mogelijkheden voor u op een rij.

Manieren waarop bedrijven kunnen doorgroeien, zonder daarbij zelf het wiel en het buskruit te hoeven uitvinden.

>> Tips en achtergronden in: De 10 geboden voor bedrijfsgroei


7. Creër een goed imago

Met een goede reputatie gaat alles net even makkelijker. Precies wat u nodig hebt in deze onzekere tijd. Vier meesters geven tips, plus een stappen plan om uw imago te verbeteren.

Reclamemaker Paul Meijer, imago-adviseur Henk Jan smits, communicatie-adviseur Charles Huijskens en marketingblogger Marco Derksen brengen u de fijne kneepjes bij.

>> Tips en achtergronden in: Verbeter uw reputatie


8. Spoedcursus risicomanagement

Het risicomanagement van bedrijven is vaak nog onvoldoende georganiseerd. Hebt u geen flauw idee welke risico’s uw organisatie loopt?

Professor Jan van de Poel, hoogleraar riskmanagement aan de Universiteit Maastricht, partner bij Berk Accountants en voormalig cfo van pensioenfonds ABP gaf een spoedcursus Risicomanagement.

 >> Tips en achtergronden in: Spoedcursus risicomanagement


9. Verdien aan uw personeel

Grote kans dat uw orderportefeuille weer langzaam maar zeker aan het toenemen is. Daarmee groeit ook de vraag naar personeel. Neemt u weer nieuwe mensen aan?

Denk aan subsidies: de overheid betaalt met u mee. Een overzicht van loonsubsidies en belastingvoordelen.

>> Tips en achtergronden in: Nieuw personeel? Denk aan subsidies


10. Halveer uw marketingbudget

Marketingcommunicatie is weggegooid geld. Grotendeels dan. Een besparing van 50 procent is reëel.
Of, en dat zal de strategen onder de marketeers aanspreken, bereik een aanzienlijke grotere impact met hetzelfde budget.

Hoe?

>> Tips en achtergronden in: Marketingcommunicatie kan voor half geld

 

Meer bijdragen uit de Grote Zomerschoonmaak:

 >> Tips en achtegronden in: Echt verdienen? Stop reiskostenvergoeding

>> Tips en achtergronden in: Zo maakt u een aantrekkelijk logo

>> Tips en achtergronden in: Houd cybercrimineel buiten de deur

>> Tips en achtergronden in: Solliciteren op een andere afdeling

>> Tips en achtergronden in: Waarom Kendrion zo rap uit de crisis komt

>> Tips en achtergronden in: Eén BV is geen BV

>> Tips en achtergronden in: Microsoft geeft vrouw meer sollicitatietijd

>> Tips en achtergronden in: Zo bedrijft u zomersales

>> Tips en achtergronden in: Besparen? Gooi p&o de deur uit

>> Tips en achtergronden in: Zoek het onderscheid in marketing en sales

>> Tips en achtergronden in: Businessmodellen de hype voorbij

>> Tips en achtergronden in: Verbeter uw cash positie

>> Tips en achtergronden in: Zijn zzp'ers wel zo goedkoop?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

>> Tips en achtergronden in: Reorganisatie nodig? Check eerst de basis

>> Tips en achtergronden in: Businesstycoons: de crisis is voorbij