Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Great to cool: een collectie open deuren

Voormalige reclameman René Boender schreef een pleidooi voor energie, ondernemerschap en initiatief. De titel ‘Great to cool’ is wel érg hoog gegrepen.


Bij de introductie van René Boender, auteur van het 1 maart verschijnende boek Great to cool, is het nuttig om de 3”12”E-regel uit te leggen, omdat hij er vaak op teruggrijpt. 3”12”E staat voor 3 seconden, 12 seconden, de eeuwigheid, ‘de snelweg naar contact’, Boekrecensie:
Great to cool
René C.W. Boender
Bertram + De Leeuw, 288 pagina's
zoals Boender schrijft. Als je de aandacht van je klant wilt, moet je in 3 seconden de PAR hebben: de primaire affectieve reactie, en in de volgende 12 seconden de SAR, de secundaire reactie. In een flits moet iemands belangstelling worden gewekt, vervolgens vindt er een soort ‘check’ plaats waarin de ontvanger beslist. Daarna heb je kans op de E van Eternity; ‘eeuwige’ aandacht. Hoewel die wel moet worden onderhouden, want in het internettijdperk is de consument in no time weggezapt.

Energie, enthousiasme en creativiteit

Hoe zorg je ervoor dat die snelle aandacht wordt opgewekt? Met de EEC: Energie, Enthousiasme en Creativiteit. Mensen, producten, organisaties en wellicht zelfs de wereld gaan pas veranderen als de EEC wordt aangewakkerd, schrijft Boender. “Heb je de EEC niet in je? Ga dan lekker ergens in loondienst…” Boender is een Nederlander die werkte voor het Amerikaanse reclamebureau McCann en later zijn eigen bureau BBCW opzette. Inmiddels is hij vooral actief met speeches geven, zoals vorig jaar tijdens de Week van de Ondernemer. Hij vertelt dat hij het boek is gaan schrijven nadat hij daarom precies 10.000 keer is gevraagd.

Als de bal beweegt…

Great to cool is geen boek waarin iets wordt beschreven of waarin een verhaal wordt verteld. Boender presenteert (zoals hij het zelf omschrijft) ‘braincandies’, dat wil zeggen adviespraatjes van ongeveer 1 pagina lang, waarin hij de lezer allerlei nuttigs op het hart wil drukken zoals: “Ga nooit bij de pakken neerzitten, maar blijf altijd in beweging. Wat er ook gebeurt, blijf altijd reageren. Anticipeer, kijk naar de toekomst. Als de bal beweegt, moet jij hem geschoten hebben.” Het volledige boek kan worden gezien als een pleidooi voor energie, ondernemerschap en initiatief, verluchtigd met paginagrote quotes van onder andere Aristoteles, Thomas Jefferson, Bill Clinton en natuurlijk van René Boender zelf.
Met het oog op het belang van de 3/12-secondenregel, is het misschien goed om hier de eerste indrukken van de recensent te geven.

Hoog van de toren

Het eerste wat mij opviel was een foto van Boender op de achterkant van het boek. De foto is opmerkelijk omdat hij er met een rood hoofd op staat, alsof hij net een paar dagen aan het strand in Egypte heeft doorgebracht zonder zonnebrandolie. Ongetwijfeld is de foto achterop een onbeduidend detail, maar toch is het vreemd dat iemand zo’n foto uitkiest voor zijn boek. Het is nu eenmaal mijn eerste indruk, of PAR zo u wilt. Mijn volgende indruk, binnen 12 seconden, was dat Boender wel erg hoog van de toren blaast met de titel Great to cool, als (volgens het persbericht) ‘eigenzinnige opvolger’ van Jim Collins’ beroemde boek Good to great. In plaats van het doorwrochte onderzoekswerk van Collins, geeft Boender gratuite adviesjes waarbij de onderbouwing ver te zoeken is. Je kunt de twee boeken wat dat betreft meer zien als twee uitersten, waardoor de vergelijking een sterk pretentieuze indruk maakt

Collectie open deuren

Kortom de ‘E’ van Eternity is bij mij niet bereikt en ik kan met niet voorstellen dat iemand zit te wachten op deze collectie open deuren. Waarom het bij voorbaat minderwaardig is om in loondienst te zijn, is me ook niet duidelijk. Misschien is dat omdat ik zelf in loondienst ben, ik realiseer me mijn eigen minderwaardigheid niet.  


Bestel dit boek online


 

 

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Management Team neemt elke vrijdag een nieuw (management)boek onder de loep: Eerdere recensies

Lees ook:


Hieronder vindt u de Oogst van de Week: