Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Gelukkig Nieuw Werken in 2013 (en verder)

Podiumateur Willem de Wit wenst alle lezers een gelukkig nieuwjaar en gelukkig nieuw werken. Deze uitdrukking leent hij uit van managementjargon dat in de mode is. Het Nieuwe Werken roept om aandacht. En wel op een manier alsof een toekomst zonder ondenkbaar is. Laten we eens kijken wat daarachter zit.

Alle aandacht voor Het Nieuwe Werken (HNW) is begonnen met een artikel van Bill Gates uit mei 2005: The new world of work. Zelfbewust schetst hij hierin een beeld van een toekomst waarin niets blijft zoals het was en waarin professionals eindelijk hun ware potentie bereiken. Met behulp van Microsoft uiteraard. Een verkapte reclamefolder, dacht ik al snel. Anderzijds bekruipt je het gevoel dat je de boot mist als je niets doet. Reden genoeg om het onderwerp op de agenda te zetten. Zo heeft Het Nieuwe Werken vele adviseurs alvast nieuw werk opgeleverd.

Voor- en nadelen van Het Nieuwe Werken

De redelijke manager zal, om te voorkomen dat de kostbare werktijd aan de verkeerde dingen wordt besteedt, willen weten wat HNW werkelijk waard is. Enkele kernthema’s van HNW luiden:

  • Flexibele werktijden en de mogelijkheid van thuiswerken; 
  • Ict die het samenwerken vanaf verschillende locaties mogelijk maakt.

In het oog springende gevolgen zijn:

  • Minder files en minder reistijd;
  • Minder beslag op kantoorruimte.

Begrijpelijk dus dat zowel de overheid als natuurorganisaties en werkgevers steun aan HNW belijden. Maar HNW blijkt ook keerzijden te hebben. Zo missen veel professionals hun collega’s als zij in alle vrijheid thuis aan het werk zijn. Voor sommigen worden de druiven nog zuurder als zij merken dat thuiswerken – uit het zicht van het management – niet bevorderlijk is voor je carrière. Voor het management is het niet altijd eenvoudig om de output van thuiswerkers te meten, want ze willen natuurlijk wel voorkomen dat het thuiswerken op in-de-tuin-werken uitdraait.

Adviseurs stellen verkeerde vragen

Gelukkig weten adviseurs raad. Een aantal raadt de werkgever aan zich niet blind te staren op output-meten. Tenslotte, zo redeneren zij, is output niet het enige dat telt, er moet ook geïnnoveerd worden – alsof dat niets hoeft op te leveren. Bovendien, zo gaat het verder, is het belangrijk om zich af te vragen hoe de belangen van de werkgever met die van de werknemer in evenwicht gebracht kunnen worden. Het gevolg is dat deze adviseurs garen spinnen bij de verwarring die zij zelf gesticht hebben: nu kunnen zij hun tanden in deze nieuwe vragen zetten. Nieuwe, maar de verkeerde vragen.

Al sinds een empirische studie, uitgevoerd binnen General Motors in 1947, is bekend dat werknemers het, net als werkgevers, van het allergrootste belang vinden om productief te zijn. Ergo: in de kern vallen de belangen van werkgevers en werknemers samen. En dus slaat de vraag hoe hun belangen met elkaar in evenwicht gebracht kunnen worden de plank mis. Beiden, werkgevers en werknemers, willen productief zijn en daarom moet output gemeten worden. Dat was altijd al zo, HNW verandert daar niets aan en adviseurs die menen dat dat anders is sturen ons het moeras in. 

Stel zinvolle vragen

Zinvolle vragen rondom het thema HNW luiden daarom:

  1. Wat zijn de operationele resultaten waar het om gaat en hoe dragen de verschillende functies in de organisatie daaraan bij?
  2. Wat zijn eindresultaten, wat zijn logische tussenresultaten en hoe kunnen we deze meten?
  3. Hoe kunnen we, gebruikmakend van deze meetgegevens, het communiceren over het werk en prestatieverbetering organiseren?

Meermaals heb ik meegemaakt hoe zowel de productiviteit van professionals als hun tevredenheid toenamen als deze vragen bevredigend beantwoord werden. De vraag waar en wanneer mensen hun werk doen komt op de tweede of derde plaats.

Het nieuwe werken en Bill Gates

De oplettende lezer heeft wel door dat Bill Gates met zijn new world of work vooral de toekomst van Microsoft op het oog had. Door de goede vragen te stellen kunt u de toekomst naar úw hand zetten. Ook ict-oplossingen zijn – per definitie – pas oplossingen als de vragen of problemen die ze moeten oplossen bekend zijn. Al te vaak is dit niet het geval. Praktijken waarin mensen door de producent bedachte ict-toepassingen moeten dienen in plaats van dat deze toepassingen de mensen en het werk dienen, zijn het gevolg. Ook dat kunt u voorkomen door eerst de vragen duidelijk te maken en pas daarna naar oplossingen en toepassingen te zoeken.

Modes komen en gaan, goede managementprincipes zijn tijdloos. Ze toe te passen voelt steeds als nieuw.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Dit podiumartikel is geschreven door Willem de Wit, mede-oprichter van Mobilé Management Consultants.

Over het podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst.
 MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.