Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Frisse blik op bekend terrein

Trendwatching kampt met een imagoprobleem. Het lijkt zo gemakkelijk, een beetje om je heen kijken en uit lukraak verzamelde voorbeelden de grote lijnen destilleren.

Maar het is meer dan dat, tenminste dat is de herhaalde boodschap van de auteurs van Dossier Supertrends. En na lezing lijken de heren trendwatchers het gelijk aan hun zijde te krijgen.

Dossier Supertrends
Carl Rohde, Norbert Mirani, Goos Eilander
(Scriptum, 180 bladzijden)

Dossier Supertrends legt de lat hoog en claimt dat trendwatching meer is dan een beetje om je heen kijken en registreren wat voor nieuwe dingen mensen doen, gebruiken en denken. In een aangename stijl slepen de auteurs de lezer mee langs de grote sociologische ontwikkelingen die de samenleving haar uiterlijk verlenen. Jongeren, die kampen met een dreigende informatie overload en daarop reageren door zich terug te trekken op het eigene en vertrouwde. Overigens is dat wel voor een groot deel de virtuele ruimte, waar de wereld eindeloos groot en tegelijkertijd onder handbereik is. Langs de transformatie van de man, die in reactie op de groeiende zelfstandigheid van (hoogopgeleide) vrouwen, steeds meer vrouwelijke trekken begint te vertonen. Mannen verwennen zichzelf vaker met een fijne facial, trainen zich suf om maar het six pack van de vroegere cowboy/jager te kunnen tonen. Langs vrouwen die steeds meer ‘typisch’ mannelijke kwaliteiten ontwikkelen. Langs de gestreste dertiger die licht egocentrisch tijd voor zichzelf maken, ‘want de kinderen vreten al zoveel tijd.’ Langs de toenemende pornoficatie van de samenleving. En nog een duizendtal voorbeelden. Waarvan de trends die op het internet worden gesignaleerd, waarbij de kracht van het interactieve web2.0, de belangrijkste is, doen soms wat gedateerd aan. Maar de trektocht levert een frisse blik op bekend terrein. Ze beschrijven tenslotte de wereld waarin de lezer leeft.

Gegrond

De auteurs, allen gerenommeerde  trendwatchers die hun sporen wel verdiend hebben, leggen zoals gezegd de lat hoog. De kleine hypes die we allen om ons heen plaatsen ze -met wisselend succes, dat wel- in de grotere lijnen die onze samenleving vormgeven. Sterk is de case die ze opbouwen rondom de worstelende man die steeds meer verwijfde trekjes begint te vertonen. Die is een product van de veranderde economie. Het ambacht, waar de man tot voorkort een belangrijk deel van zijn identiteit aan kon ontlenen sterft uit. Tegelijkertijd ziet hij zich geconfronteerd met de professionele opkomst van de vrouw. Zij dwingt hem tot het creëren van een nieuwe identiteit. Maar het blijven competitieve dieren die mannen. Dus ze koken wel, maar dan alleen in het weekend en lekker uitgebreid met showelementen. Die opkomende vrouw heeft nu een tijdsprobleem en zoekt actief naar manieren om meer tijd vrij te maken voor de dingen die ‘ er ook toe doen’. En gaat dus (online)winkelen. Want dat is iets waar vrouwen (blijvend?) meer affiniteit mee hebben dan de zoekende man.

Moralisme

Voor een boek over trends dat een claim legt meer te zijn dan alleen maar een verzameling observaties over de hedendaagse maatschappij, permitteren de auteurs zich bij tijd en wijle een moreel oordeel over de ontwikkelingen die ze beschrijven. Zelfs als ze gelijk hebben, dan nog doen hun private meningen over de dreiging die uitgaat van de platte pornoficatie van de samenleving en de invloed daarvan op de seksualiteit onder jongeren, afbreuk aan het boek. Ze laten hier, maar ook in een discussie over de vraag of GHB wel een partydrug is, hun prettige distantie tot het eigen onderwerp los.

Maar dat laat onverlet dat Dossier Supertrends een prettig te lezen tour d’horizon is. De auteurs slagen erin om de zichtbare trends op straat en internet te verbinden met onderliggende sociologische ontwikkelingen.  Dat is de kracht van het boek, maar de keerzijde daarvan is de beperkte praktische bruikbaarheid. Eigenlijk ideaal voor de marketeer die tijdens zijn vakantie aan de rand van het zwembad met afstand wil kijken naar de wereld waar hij zijn targets moet halen.

Bestel dit boek online

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

MT neemt elke vrijdag een nieuw (management)boek onder de loep. 

Seminar Trends 2011-2012 met Carl Rohde

Bent u op zoek naar de laatste trends die bepalend zijn voor uw business? Management Team organiseert op 16 december 2010 samen met Carl Rohde het seminar World Trend Report 2011-2012. Met aandacht voor hoe u de nieuwste trends kunt oppakken om onderscheidender en succesvoller te zijn, en welke trends in uw business leiden tot innovatie die aanslaat.