Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Effectief leren door training ‘on the job’

Stuur uw mensen niet langer naar trainingen waar ze al zittend een PowerPoint-marathon krijgen voorgeschoteld. Podium-auteur Edwin Boom houdt een pleidooi voor resultaatgericht trainen.

Medewerkers kiezen bewust voor het volgen van een training om hun kennis te vergroten en/of ter bevordering van hun carrière. Desondanks heeft het Amerikaanse consultancybureau Hudson aangetoond dat ruim een derde van de werknemers de laatst gevolgde training als tijdverspilling beoordeelde. Terwijl trainingen juist ingezet worden om de effectiviteit en motivatie van medewerkers te verhogen. De oplossing is resultaatgericht trainen, maar hoe?

Training on the job

Ga aan de slag en luister niet langer naar experts met langdradige PowerPoint-presentaties in muffe conferentiezalen. Onderzoek toont aan dat medewerkers meer leren van trainen 'on the job' dan van een training ergens op een externe locatie. Aan de hand van onderstaande vijf adviezen kunnen bedrijven een begin maken met resultaatgericht trainen: van denken naar doen.

1. Recht door zee

Volgens onderzoek van Kessels begint resultaatgericht trainen met het signaleren van een probleem. Begin dan ook met het vaststellen van een uitdaging, verpakt als een doel. Bijvoorbeeld: het terugdringen van het ziekteverzuim. Een foutief voorbeeld is: medewerkers dienen meer inzicht te krijgen in… Dit aangezien deze doelstelling geen probleem weergeeft. De volgende stap is het concreet maken van de doelstelling aan de hand van indicatoren, zoals: het aantal ziekmeldingen daalt met 20 procent.

2. Creëer draagvlak

Om de training te laten slagen moet het managementteam er volledig achter staan. Organiseer een startbijeenkomst voor het management en leg uit waarom het trainingstraject voor het behalen van de doelstellingen van strategisch belang is. Bepaal het speelveld en schets de verwachtingen. Laat ze bepaalde trainingsonderdelen zelf ervaren door middel van workshops en wees helder over de rol die zij vervullen in het succes. Bespreek hoe de resultaten getoetst kunnen worden en ondersteun door de gewenste acties vast te leggen in een draaiboek. Dit is een concreet hulpmiddel waarmee het management de vorderingen van de medewerkers gericht kan monitoren en testen.

3. Voeten in de modder

Kies voor een enthousiasmerende en praktijkgerichte manier van trainen, door medewerkers opdrachten te geven die uitgevoerd worden met de voeten in de modder en dus ‘on the job’. Uit de analyse van Kessels blijkt dat het niet genoeg is om deelnemers aan een training alleen te laten praten over of te laten luisteren naar nieuwe vaardigheden. Het motto is doen. Hierdoor is het voor werknemers makkelijker om de vertaalslag te maken van de theorie naar de praktijk. Een ander voordeel van trainen en coachen ‘on the job’ is dat deelnemers gelijk feedback krijgen in de eigen werksituatie en zodoende nieuwe vaardigheden direct kunnen uitproberen. Tenslotte krijgen medewerkers de kans om met de nieuwe vaardigheden succeservaringen op te doen.

Andere vormen van training on the job zijn het gebruik van games. Een voorbeeld van een game die wij inzetten is ‘the watergame’. Medewerkers gaan de straat op om waterflessen van een in Nederland onbekend merk te verkopen. Een cameraman legt alle acties vast. De beelden worden vervolgens gebruikt voor het geven van feedback. Medewerkers werken tijdens de game aan communicatieve vaardigheden en verkoopstijlen en leren omgaan met weerstand.

4. Meten is weten

Bepaal een aantal vaste momenten waarop de medewerkers door middel van persoonlijke gesprekken worden geëvalueerd. Formuleer in deze gesprekken successen en uitdagingen, benoem lessen en stel samen doelen vast voor de korte termijn. De resultaten van medewerkers kunnen aanvullend via bijvoorbeeld mystery bezoeken of mystery calls worden gemonitord. Via deze werkwijze kunnen deelnemers aantonen over de nieuwe vaardigheden te beschikken en deze ook toe te passen. De vooraf opgestelde indicatoren dienen door middel van rapportages teruggekoppeld te worden aan het management.

5. Doen, doen en doen

Besef dat het toepassen van nieuw gedrag veel herhaling vergt. Dit betekent dat in een trainingstraject veel aandacht geschonken moet worden aan het gebruik van nieuwe vaardigheden en dat de deelnemers ook na de training in de vorm van coaching uitgedaagd moeten worden in het toepassen van de nieuwe vaardigheden. De filosoof Malcolm beschrijft in zijn boek ‘Outliers’ de kracht van herhaling aan de hand van de 10.000-urenregel. Het aantal uur dat nodig is om succesvol te zijn op welk terrein dan ook. Houd dit in gedachten bij de vormgeving van een trainingstraject: doen, doen en nog eens doen.

Zelf ervaren

In bovenstaande adviezen draait het allemaal om ‘zelf ervaren’. Dit geldt zowel voor het managementteam en de medewerkers. Doordat iedereen actief bij de training is betrokken, ontstaat er begrip, inzicht, stijgt de motivatie en is de weg vrij voor het behalen van resultaat.


Over de auteur:
Edwin Boom is directeur van Moovs en Maxxecure.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Over het Podium: Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.