Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Een open bedrijfscultuur met ruimte voor fouten

Leren van je fouten én werknemers het vertrouwen geven dat fouten maken kan gebeuren, is belangrijk. Maak daarom van waarderen en evalueren een vast onderdeel in ieder bedrijfsproces.

Wanneer je de productiviteitscirkel in je bedrijf implementeert, moet je ook van stap 4 – het waarderen en evalueren – een bedrijfsproces maken. En dat wordt nogal eens vergeten. Het is ontzettend belangrijk om deze stap niet alleen in te plannen, maar ook het menselijke aspect ervan te implementeren. Maar, je moet het lef hebben om te evalueren en waarderen. Of het nu goed gaat of niet.

Goed eindresultaat

Zolang alles goed gaat is evalueren niet moeilijk. Immers, je kan jezelf en elkaar vertellen wat er werkt. Dát het werkt. Welke resultaten je hebt behaald. Je kunt de taken die goed zijn gegaan waarderen en de mensen die hieraan hebben bijgedragen in het zonnetje zetten. Maar je moet ook benoemen en analyseren wat niet goed is gegaan. Zonder excuses te zoeken of een schuldige aan te wijzen (waarom jij er niets aan kon doen).

Geef je eigen fouten toe

Als je wilt dat jouw medewerkers het constant evalueren in hun werkproces opnemen, moet je als management het goede voorbeeld geven. Deel niet alleen jouw successen, maar evalueer zelf ook als iets niet goed is gegaan. Durf fouten te maken én geef ze openlijk toe. Door hier een voorbeeld in te zijn, kweek je een bedrijfscultuur waarin een ieder zich veilig voelt als er fouten worden gemaakt. Er ontstaat een werksfeer van vertrouwen. Je laat als het ware zien dat je al werkende leert en mág leren. Dat dit iets is wat ons allemaal aangaat. Of je nu in het management zit, projectleider bent of in welke andere functie dan ook.

Waarderen en evalueren zorgt ervoor dat je voor de vervolgstappen de juiste acties kunt vaststellen. Het zorgt er ook voor dat je met elkaar altijd een volgende stap vooruit kunt zetten. Waarderen en evalueren wordt dan een ontwikkelingsstap. Voortdurend in ontwikkeling blijven vraagt moed. Van onszelf als individu én als bedrijf. Het vraagt een werkelijk open gesprek met onszelf en met de ander. Dat kan betekenen dat we iets moeten aanpassen of zelfs schrappen wat we liever niet willen.

Fouten zijn authentiek

Moedig zijn laat je authenticiteit zien. Het laat je kracht en je kwetsbaarheid zien. Als je in je omgeving vraagt wat ze vinden als een authentiek persoon fouten maakt, krijg je waarschijnlijk te horen dat ze de fouten niet erg vinden. Misschien komt het niet uit, maar ze vinden het niet erg omdat er over te praten valt. Ze worden niet verdoezeld.
Bedrijven met een moedig management die hun fouten durven toe te geven krijgen veelal meer krediet. Krijgen krediet van hun medewerkers, omdat het oprecht voelt wat ze doen. En vervolgens zijn ze bereid mee te denken. Want: een bedrijfsproces verbeteren kun je niet alleen.

Eerdere bijdragen

 

 

 

 

Over de auteur:
Jaldhara Groeneveld is eigenaar van trainingsbedrijf WIARDA

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op 
MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.