Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Een bovenmenselijke prestatie is niets om trots op te zijn

Je mag best bewondering hebben voor een topprestatie, zolang het niet bovenmenselijk is. Die conclusie trekt Podiumauteur Michiel Maassen naar aanleiding van een bezoek van de buitenlandse hoofddirectie aan zijn kantoor. 

Nadat het bericht ontvangen was dat de voltallige buitenlandse hoofddirectie samen met een mogelijk nieuwe, grote klant onze locatie zou komen bezoeken, was het vrijwel meteen 'all hands on deck' geblazen. In het hele bedrijf werden van hoog tot laag oproepen geplaatst om op elke 'i' de overbekende 'punt' te plaatsen. Teams werden geformeerd die die i's en bijbehorende punten moesten opsporen en diverse schema's werden uitgedeeld waarin vanaf de parkeerplaats tot en met de vertrekplaats aan het einde van de dag alle – maar dan ook werkelijk alle – momenten stonden genoteerd waarop de gasten iets of iemand zouden bekijken en/of ontmoeten. 

De witte handschoentjes van de chauffeurs, de bloemen in de revers van de receptionisten, de speciale liftboy voor de bezoekerslift, de bewijzering in de moerstaal van de nieuwe klant, nieuwe planten en bloemen, geharkte steentjes langs de looppaden; alles werd onderworpen aan een zeer kritische blik. Uiteraard nog afgezien van de echte werkplekken die zouden worden bezocht. Daar stond helemaal hoogspanning op. In elk geval zeker bij onze hoofdmanager die nagelbijtend al onze voorstellen en plannen op de voet volgde.

Ziek op het verkeerde moment

Na de weken van zenuwachtige voorbereiding kwamen we op het punt van een algehele generale repetitie, voorafgaand aan de echte dag. De start was gepland om 09.00 uur met een bespreking in de ontvangstzaal en iedereen was er, behalve onze manager. Op de vraag of iemand hem al had gezien, bleef het angstig stil. Dan maar informeren bij het secretariaat. Niets gehoord of gezien. Bij de receptie. Ook niks. Bij de portiers op de parkeerplaats. Nada. En toen ineens het bekende Nokia-wijsje. Ah, een sms. Daar zul je hem hebben.

En jawel, hij liet weten dat hij wat later zou zijn en we moesten maar beginnen. Via het grote scherm werd het sein 'aanvang' gegeven en keken we naar de presentatie die we onderhand ook konden dromen. Ineens vloog de deur van de vergaderzaal open en verscheen een bulderend van de hoest, met rood opgeblazen gezicht en ogen op half elf, de man om wie het de volgende dag zou draaien. Allerbelabberdst zag hij eruit. Gebruik vandaag om beter te worden, adviseerden we hem in koor. Maar nee, hij moest en zou nog een keer alles met ons doornemen. En dat deden we, vaak onderbroken vanwege de hoestbuien.

Paardenmiddel

Toen was het zover, dé dag. 's Ochtends de allerlaatste controle, binnen en buiten stond werkelijk alles picobello. Wij – de verantwoordelijken – liepen maar wat te dreutelen van hot naar her en stonden op en neer te wippen op onze glimmend gepoetste puntschoenen, hier een bloem ergens anders te zetten en daar een tafelkleedje recht te leggen, waardoor zelfs onze koelbloedige receptioniste zenuwachtig om zich heen begon te kijken. En zo werd het eindelijk ontvangsttijd. Om half twee zouden de gasten komen. Klokslag een uur kwam de manager de parkeerplaats opgereden.

Hij zag er wel wat beter uit, vond ik, maar toen ik hem vroeg hoe hij zich voelde, zei hij: "Hondsberoerd. Maar ik heb van een vriendje een paardenmiddel gekregen. Niet tegen de griep, maar het zou een paar uur goed werken. Over een kwartier neem ik hem in. Daarmee red ik het en kan ik daarna m'n bed in."

Ik kan u vertellen dat de magische pil absoluut effectief was. Gedurende de hele presentatie was aan vrijwel niets te merken dat de man griep had.Er stond een energieke man een inspirerend verhaal te houden dat grote indruk maakte op zijn gasten én op ons. Ongelofelijk dat een ziek en zwak persoon toch zo'n prestatie kon leveren.

Magische middelen zijn niet normaal

Dat was toen. Als ik er op terugkijk denk ik dat het een zeer ongezonde situatie is geweest die eigenlijk niet had gekund. Het was niet alleen onwenselijk, maar ook onmenselijk. De les die ik toen heb geleerd is dat je best bewondering mag hebben voor een (top)prestatie, maar dat je je tegelijk moet realiseren dat prestaties met de hulp van 'magische middelen' niet normaal zijn. Ze zijn in feite bovenmenselijk. Daar heb ik sindsdien geen bewondering meer voor. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur: 
Dit artikel is geschreven door Podiumauteur Michiel Maassen, HR-directeur bij Norbert Dentressangle.

Over het Podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.