Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Een beetje respect

Professionals hechten veel waarde aan respect voor collega's. Een belangrijk element om werknemers aan uw bedrijf te binden. Podiumauteur Eduard Schaepman geeft nog 3 tips om werknemers vast te houden.

Succes valt niet te behalen zonder de juiste mensen. Ondanks de kersverse recessie is de verwachting dat er door de vergrijzing een tekort aan werknemers ontstaat. De war for talent staat daarom hoog op de agenda van managers en bestuurders. Het laatste wat deze bedrijven willen is hun belangrijkste werknemers verliezen door ontevredenheid op het werk. Maar wat is waardevol voor mensen in hun werkomgeving? Wat houdt mensen aan boord?

Positieve werksfeer bevorderen

We doen bij Regus veel onderzoek naar werkgerelateerde onderwerpen. In een van onze laatste onderzoeken werd meer dan 17.000 professionals gevraagd wat volgens hun de belangrijkste factoren zijn voor het bevorderen van een positieve werksfeer. Wereldwijd vindt 61% respect voor collega's het belangrijkst. In Nederland ligt dit percentage op 59%. Successen van collega's actief prijzen (46%) en aanmoedigen dat kennis en vaardigheden worden gedeeld (44%) komen op de tweede en derde plaats. Voor 35% van de respondenten is het belangrijk om een mondeling compliment te krijgen voor hun werk.

Werknemers vasthouden

De bevindingen van het onderzoek naar wat een positieve werksfeer bevordert, levert vier tips op voor managers hoe ze hun belangrijke werknemers kunnen vasthouden.

1. Respectvolle sfeer

Zorg voor een respectvolle sfeer in het bedrijf. Of iemand nu junior of senior is, er is nooit een reden voor arrogantie of onaardig gedrag. Seniormanagers moeten niet hun schouders ophalen wanneer ze bijvoorbeeld te laat zijn bij een vergadering. Bedrijven waar de directeur de moeite neemt om regelmatig direct contact te hebben met de mensen op de vloer zullen sneller uitgroeien tot een gemotiveerd, commercieel en succesvol bedrijf.

2. Erken successen

Zorg ervoor dat successen worden erkend bij uw personeel. Graaf diep om uit te vinden wie welke taken op zich heeft genomen en voorkom dat alleen de teamleider de eer krijgt. Complimenteer dan ook de medewerkers die hun hele team betrekken en bedanken voor het behaalde succes.

3. Kennis en vaardigheden delen

Zorg dat medewerkers kennis en vaardigheden delen. Werknemers die inzichten voor zich houden, hebben niet het beste voor met hun werkgever. Voer bijvoorbeeld eens per kwartaal een incentive in dat ervoor zorgt dat mensen hun ideeën actief insturen. Een sterk team bestaat uit mensen die hun inzichten durven te delen en gesprekken starten die leiden tot creatieve en briljante initiatieven.

4. Help bij moeilijkheden

Wees altijd bereid om mensen te helpen die het even moeilijk hebben. Die hulp wordt vaak dubbel en dwars terugbetaald door middel van extra inzet en loyaliteit. Vriendelijk en behulpzaam zijn, draagt enorm bij aan de werktevredenheid. Het is een net zo belangrijke motivatie om bij een werkgever te blijven als beloningen, zoals salarissen en extra’s. Onthoud: klasse gedrag creëert klasse managers.

Slimme leiders

Slimme leiders maken daarom gebruik van de resterende tijd dit jaar om hun medewerkers te complimenteren met beleefdheid, respect en erkenning. Zo verzekeren zij zich van het beste team voor optimale resultaten in 2012.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Dit Podium-artikel is geschreven door Eduard Schaepman, algemeen directeur van Regus Nederland.  

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.