Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Economieminister Verhagen wil ‘naar de top’

Om Nederland in de top vijf van kenniseconomieën te brengen, is een innovatief bedrijvenbeleid nodig. Afgelopen vrijdag stuurde minister Maxime Verhagen (EL&I) de hoofdlijnen van het nieuwe bedrijvenbeleid in een brief naar de Tweede Kamer. De brief geeft de hoofdlijnen weer van de innovatieplannen voor het bedrijfsleven. Voor de zomer verschijnt de Bedrijfslevennota, waarin het […]

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Aquabattery krijgt investering van 6 miljoen euro voor batterij op water en keukenzout

Jiajun Cen en Emil Goosen hebben 6 miljoen opgehaald voor Aquabattery, de startup die een flowbatterij ontwikkelt die met water en zout stroom opslaat. De Aquabattery geldt als milieuvriendelijk en veilig alternatief voor batterijen met lithium of andere grondstoffen.

aquabattery batterij water keukenzout
Het team van Aquabattery.

De investeringsronde in de energiestartup uit Alphen aan den Rijn werd geleid door de Europese investeerder EIT InnoEnergy, met deelname van overheidsinvesteerders InnovationQuarter en Invest-NL, Init Power en een groep business angels.

Ceo Jiajun (JJ) Cen kan met het verse kapitaal de komende tijd nieuwe mensen aannemen, de technologie doorontwikkelen en de eerste productie starten. In 2026 wil Aquabattery, vorig jaar nog finalist in de MT/Sprout Challenger50, in Europa de markt op.

Flowbatterij

De waterbatterij of flowbatterij is een goedkope, duurzame manier voor zogeheten Long Duration Energy Storage (LDES): het zó opslaan van stroom, dat die daarna een aantal uren achter elkaar beschikbaar is. Een ‘losse’ lithium-ion-batterij houdt dat niet zo lang vol. De ingenieurs van Aquabattery flikken het om met water, keukenzout en membranen minimaal 8 uur achter elkaar op maximaal vermogen stroom te leveren.

Bij het opladen zet de batterij via membranen zout water met elektriciteit om in zuur en base, een proces dat omkeert bij ontlading. De flowbatterij is, afgezien van de membraantechnologie, redelijk simpel en goedkoop te installeren, zegt Cen. ‘Het systeem wordt geleverd in een container met de membranen. Afhankelijk van de capaciteit die je nodig hebt, zet je er een watertank of waterzak naast, keukenzout erbij en als alles is aangesloten draait het.’

De flowbatterij waarmee Aquabattery proefdraaide op een Italiaans eiland.

De waterbatterij is bovendien modulair: voeg een container toe en het vermogen van de flowbatterij is op te schalen naar honderden kilowatts, stelt de oprichter van Aquabattery. Door de watertanks groter te maken neemt de opslagcapaciteit toe, ofwel de hoeveelheid uren die de batterij achter elkaar zijn vermogen kan leveren.

Inherent veilig en duurzaam

Lithium, kobalt of andere grondstoffen met allerhande nadelige eigenschappen komen er niet aan te pas. ‘Doordat hij alleen met water en zout werkt, is hij inherent veilig. De uitstoot bij het transport is ook nog eens laag: dat water en zout regel je ter plekke.’

Later dit jaar gaat een pilot met een batterij draaien in Delft, in samenwerking met partners als kennisinstituut Deltares en energieproducent Statkraft. Dat wordt dan de vierde proefopstelling. ‘Onze partners worden straks onze klanten. We richten in Alphen een pilotfabriek voor kleine series in om de eerste betalende klanten te bedienen. De volgende stap wordt een grotere fabriek.’

Een kijkje in de container, het hart van de flowbatterij van Aquabattery.

Eerste investeerders na 10 jaar

Tegen die tijd moet een volgende geldronde daarvoor de miljoenen opbrengen. ‘Die ronde zijn we al aan het plannen’, zegt Cen. Opmerkelijk van de 6 miljoen die hij nu ophaalt: voor Aquabattery was het de eerste keer dat het aandeelhouders van buiten aantrok in de tien jaar van zijn bestaan. ‘We zijn allemaal phd’s en daardoor getraind in het schrijven van onderzoeksvoorstellen en het aanvragen van projectsubsidies.’

‘Daarmee kom je een heel eind, maar naarmate je technologie dichterbij de markt komt, moet je toch geld van buiten aantrekken. Een product maken van je technologie valt niet binnen de kaders van al die projecten en vergt een aanzienlijke investering.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Netcongestie en black-outs

De waterbatterij van Aquabattery is prima geschikt als ‘batterij achter de meter’ voor bedrijven, is de verwachting. Daarnaar is in Europa al meer dan voldoende vraag: netcongestie is bepaald geen Nederlands probleem. Cen lacht: ‘Nederland heeft goede energie-infrastructuur die soms overbelast raakt. In andere landen gaat het niet alleen om congestie, maar om black-outs waarbij je soms uren geen stroom hebt.’

Lees ook: Van LeydenJar tot Elestor en E-magy: Nederlandse batterij-startups kunnen wereldtop worden

Huizentekort oplossen? Flevoland zoekt jonge bedrijven die innoveren op woongebied

In samenwerking met Vodafone Business - Met Almere en Flevoland als gebied waar ruimte is voor innovatie, werkt de Green Innovation Hub aan de basis voor een zo duurzaam mogelijke woonwijk. Daarvoor zoekt initiatiefnemer René Visser nog innovatieve scaleups.

the green innovation hub vodafone rené visser

Om álle duurzame energie, mobiliteit én slim wonen-problematiek op te lossen, is René Visser (Vodafone) nog op zoek naar ‘mkb’ers met groeiambitie’. ‘We willen allerlei partijen samenbrengen om te bouwen aan de woonwijk van de toekomst.’

Innovatie-ecosysteem

Woning én klimaatproblematiek genoeg. Terwijl bouwend Nederland voor een bouwstop vreest, kampt het land volgens berekeningen met een woningtekort van zo’n 390 duizend woningen. De prognoses voor 2038 zijn dan ook niet veel rooskleuriger. Nederland stevent langzaam af op een inwonersaantal van meer dan 19 miljoen. De impact over een kleine vijftien jaar? Een huizentekort van zo’n één miljoen woningen.

‘In de komende tien jaar moeten er een miljoen huizen gebouwd worden’, zegt Visser, oprichter van de Green Innovation Hub. Dat is een innovatie-ecosysteem dat samenwerking tussen publieke en private partners stimuleert. ‘Terwijl de meeste binnensteden neigen naar overbevolking, is er in Almere en in Flevoland wél ruimte om nieuwe wijken te bouwen. Met de Green Innovation Hub willen we een beweging in Nederland in gang zetten. We brengen gemeenten, onderwijs, provincies, startups, scaleups én andere bedrijven samen om gezamenlijk te bouwen aan de woonwijk van de toekomst.’

Vijf hoofdthema’s

De Green Innovation Hub is een samenwerking tussen de gemeente Almere, VodafoneZiggo en de provincie Flevoland – met vijf hoofdthema’s als basis. ‘We kijken naar inclusie, energie, bouw, mobiliteit en voedselzekerheid, waarbij we altijd zoeken naar een digitale component. Dan moet je denken aan AI, data, Internet of Things (IoT), 5G of cloud-oplossingen. We richten ons met die thema’s op de ontwikkeling van digitale innovaties binnen het gebied waar je als mens wilt wonen.’

Innovatiecontest voor startups en scaleups

Dat doet de Green Innovation Hub met evenementen, masterclasses én hackathons, waarbij continu samenwerking gezocht wordt. Maar ook met een eigen wedstrijd voor ondernemers: de Green Innovation Hub Contest. ‘We richten ons op thema’s als duurzame energieoplossingen, mobiliteitsoplossingen én slim wonen. We bieden ondersteuning op maat én bieden de winnaar een kans om te leren van internationale best practices door middel van een studiereis.’

Maar de kracht van de contest ligt in het bundelen van ideeën, ziet Visser. Zo werkt de hub nauw samen met het DMI-ecosysteem, een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. ‘Op regionaal niveau werken we tevens samen met Horizon, de regionale ontwikkelingsmaatschappij van Flevoland. En UPALMERE!, de startup- en scaleup-programmering van de gemeente Almere. CollaborAll en BTG Branchevereniging maken het plaatje compleet. Zo werken we sámen aan de groei van de ondernemers.’

Innovatie in de kern

De wedstrijd werd in 2023 voor het eerst gehouden. Toen won de Amersfoortse startup Civity de Golden Award voor hun smartcity-dataplatform voor de energietransitie. Waar is Visser naar op zoek in 2024? ‘Wij zoeken naar bedrijven die al voorbij de prototype-fase zijn en klaar zijn voor opschaling, met digitale innovatie in hun kern. Ons doel is om niet alleen een fantastisch voorbeeld te vinden dat iedereen inspireert, maar we willen alle deelnemers ook écht een duwtje in de goede richting geven, met álle expertise die bij ons in de hub aanwezig is.’

Opschalen vanuit Almere

Zo wordt Almere dus de proeftuin voor een knap staaltje innovatiekracht. ‘Almere biedt een unieke kans, omdat er vanuit het niets hele wijken gebouwd gaan worden, inclusief de gehele infrastructuur’, zegt Majonne Bokelman, namens VodafoneZiggo één van de zes juryleden.

‘Ik hoop dat de wijken zo toekomstbestendig mogelijk kunnen worden opgezet. Persoonlijk ben ik met name geïnteresseerd in het vinden van innovaties op het gebied van energiemanagement en slim wonen. Dit is cruciaal om problematiek op te lossen, zowel in als rondom het huis. Ik kijk ernaar uit om oplossingen én mogelijkheden te vinden om vanaf de bouw integraal slimme huizen te creëren die energie besparen en gemak bieden, op grote schaal in een complete wijk.’

Mobiliteit is een ander belangrijk thema, zegt Visser. ‘Dit is vooral belangrijk bij de ontwikkeling van grote projecten, zoals de Pampus-woonwijk in Almere, die 30 duizend woningen zal tellen. Hoe krijgen we ‘s ochtends vroeg meer dan 30 duizend mensen naar de A6? We denken aan oplossingen, zoals hubs of deelmobiliteit, maar staan voor een aantal belangrijke uitdagingen. Ook voedselzekerheid, met korte voedselketens van boer tot bord, speelt ook een cruciale rol. We willen op deze manier iets waardevols doen voor Almere, dat vervolgens opgeschaald kan worden naar de rest van Nederland, of zelfs nog verder.’

‘Nederland wakker maken’

Visser is realistisch over de directe impact van de hub. ‘Het woningtekort gaan we niet direct oplossen, maar we kunnen wel een significante bijdrage leveren door samen te werken aan slimme, innovatieve oplossingen. Het gaat erom dat we een soort awareness creëren onder ondernemers en hen te helpen hun product of dienst verder op te schalen. We zetten een beweging in gang om Nederland wakker te maken. Zo kunnen we stappen zetten naar hoe we eigenlijk willen wonen, waarbij data, technologie en digitalisering inmiddels allemaal een centrale rol spelen. Maar dat kun je niet alleen.’

‘Veel problemen kun je namelijk niet eenzijdig oplossen’, concludeert Bokelman. ‘We moeten hier samen aan werken. Ik hoop dat bedrijven zich inschrijven die wél een product hebben, maar misschien zijn vastgelopen in de go-to-market. Je komt soms alleen verder wanneer je meerdere perspectieven, vanuit allerlei disciplines en achtergronden, samenbrengt. We willen de samenwerking tussen grote corporates en mkb’ers met groeiambitie faciliteren, zodat we Nederland naar een duurzamere toekomst helpen.’

Vliegwieleffect

De deadline voor de contest lag dit jaar op 27 maart. De inschrijving is inmiddels gesloten. Ondertussen kijkt Visser vooruit. ‘In februari hebben we ons éénjarig bestaan gevierd. Nu staan we op het punt om de grootte van ons kantoor bijna te vertienvoudigen. We willen ons nieuwe gebouw namelijk ook openstellen voor startups en scaleups die zich daar kunnen vestigen.’

‘We hebben in het eerste jaar vooral de basis op orde gesteld, nu willen we echt kansen gaan creëren voor impactondernemers. Er stranden namelijk nog te veel projecten in Nederland die wél impact zouden kunnen hebben. We willen anderen inspireren om de innovatie binnen de gebiedsontwikkeling aan te jagen — en een vliegwieleffect creëren.’

Lees ook: ‘IoT is een groot datafeestje’

Bezoek ons Experience Centre

Benieuwd  naar de werkplek van de toekomst? Ontdek het tijdens een persoonlijke en kleinschalige workshop in ons Experience Center op 20 maart.

Inschrijven
/

Waarom ook maakbedrijven tot in de kern data- en AI-bedrijven moeten worden

Ook industriebedrijven moeten in de eerste plaats data- en AI-bedrijven worden. Niet de innovatieve producten, maar de inzichten uit gigantisch veel realtime data zullen de winnaars opleveren. 'Wie daar nu niet mee begint, mist de boot.'

maakindustrie data ai
Foto: Getty Images

Het lijkt er soms weleens op dat techgiganten zoals Google, Meta, Microsoft en Amazon de hele wereld inmiddels hebben gedigitaliseerd. De rest van de industrie kan het bijltje er nu wel bij neergooien, toch? Onzin.

De maakindustrie, de bouw, logistiek, mijnbouw en gezondheidszorg hebben nog altijd het grootste stuk van de economische taart in handen. Van de ongeveer 100 biljoen dollar die de totale wereldeconomie omvat, is 75 biljoen in handen van deze meer traditionele partijen.

En die moeten eigenlijk nog gedigitaliseerd worden, vertelt de digitale strategie-expert Venkat Venkatraman (Boston University) op een webinar van Harvard Business Review. Daarmee bedoelt de professor niet het automatiseren van processen of het installeren van systemen voor supply chain- of customer relationship management.

De details achter de aantallen

Wat bedoelt hij dan wel? Tijd voor een voorbeeld. Hamburgerketens die bijhouden hoeveel hamburgers ze verkopen per dag, maand of jaar zijn eigenlijk ouderwets bezig. Het gaat niet meer over alleen maar aantallen, het gaat juist over de details daarachter. Wie eet die hamburgers? Waar en op welk tijdstip?

Wat drinken ze erbij? Is bekend wat mensen daarvoor en daarna doen? Wat is er bekend over hun leeftijd, geslacht, inkomen, locatie, voorkeuren en levensstijl voor een meer persoonlijk aanbod? Zo wordt gebouwd aan een gigantische realtime dataset, die de prof een datagraph noemt.

Datagraphs leggen de links, relaties en onderlinge verbanden tussen een bedrijf en zijn klanten vast aan de hand van gegevens over producten die in gebruik zijn. Om ze te maken is rekenkracht, AI en machine learning nodig. En die is ook nodig om die data te bestuderen en er bruikbare inzichten uit te halen.

Met deze inzichten kan een hamburgerketen ervoor zorgen dat klanten meer geld uitgeven, tevreden zijn over wat ze krijgen en blijven terugkomen.

Lees ook: AI heeft een groot risico van middelmatigheid

Bij Tesla gaat het niet om de auto’s

Ander voorbeeld. Voor Tesla zijn auto’s computers op wielen die verbonden zijn met de cloud. Tesla verzamelt realtime data uit de hele vloot over hoe mensen met die bakken rijden. Trillen de ruiten bijvoorbeeld te hard, dan krijgen de robots in de fabrieken meteen de opdracht om ze beter te bevestigen.

Elke bestuurder draagt ook bij aan het trainen van de algoritmes (of beter het neurale netwerk). Zo heeft Tesla al gegevens over 1,7 miljard afgelegde kilometers verzameld: over de weg, over het rijgedrag, de wagen zelf en wat mensen daarin allemaal doen.

Die data worden gebruikt voor continue verbeteringen en voor steeds veiliger autonoom rijden. Het onderscheid met de concurrentie wordt dus niet gemaakt met de auto’s, maar met de inzichten uit data en de (strategische) acties die daarop volgen.

Binnen vijf jaar

De industrie moet daar nu mee beginnen, zegt de prof. ‘Omdat er rekencapaciteit op grote schaal beschikbaar is. Sensoren zijn krachtiger en goedkoper geworden. Bovendien is het mogelijk om belangrijke gegevens voor de industrie te gaan coderen voor AI, zoals bijvoorbeeld trillingen. Dat is interessant voor de luchtvaartindustrie of oliebedrijven.’

De komende vijf jaar zal de fysieke infrastructuur gegarandeerd fuseren met de digitale. Dat biedt kansen voor de maakindustrie. ‘Zij kunnen combineren waar ze al goed in zijn, namelijk producten maken, met wat digitale bedrijven doen, namelijk realtime data en AI inzetten.’ Zo blijven ze futureproof én kunnen ze nieuwe waarde ontsluiten.

Venkatraman noemt dat proces fusion strategy, naar het gelijknamige boek waar hij mede-auteur van is. Die samensmelting tussen hard- en software, mensen en machines gebeurt op verschillende niveaus: producten, diensten, systemen en oplossingen.

Lees ook: Dertien dingen die AI niet kan

L’Oréal op z’n Facebooks

Al zullen de meeste bedrijven beginnen met producten, het is wel belangrijk dat er ook wordt nagedacht en geëxperimenteerd met de rest. Dat levert de toekomstige winnaars op. Daarvoor kan de industrie de kunst gerust afkijken bij de grote techjongens.

‘Stel dat een l’Oréal net zulke data kan verzamelen als Facebook. Dat het lukt om de gebruikers van hun producten continu gegevens te laten uploaden over hun gezicht, hun huid, hun verzorging, hun cosmetica. Dan worden ze een beauty-techbedrijf.’

‘Dan zijn ze in staat om een datagraph te ontwikkelen van schoonheid. Daar kunnen wetenschappers nieuwe formules op gaan baseren. Met voldoende schaalgrootte kunnen ze zelfs gepersonaliseerde beautyverzorging creëren voor een betaalbare prijs.’

Wie nu alleen gegevens verzamelt over producten, in het kader van efficiënt werken en betrouwbaarheid, moet dieper gaan, nog verder gaan dan het internet of things. De vraag die elk bedrijf volgens de professor nu zou moeten stellen is: wat is onze datagraph?

Wat weten ze van hun klanten waarmee ze het onderscheid kunnen maken? Hoe kunnen ze als bedrijf, als ecosysteem en als sector profiteren van het massaal verzamelen van realtime data in combinatie met AI? En hoe kunnen ze daarmee de pijnpunten van hun klanten oplossen?

Onkruid herkennen met AI

John Deere, opgericht in 1837, is daarin een voorloper. Dat (tractor)bedrijf verzamelt data over al hun machines die op actief zijn in de landbouw. Dat gaat over miljarden metingen. Van bodems, gewassen en weersomstandigheden via zo’n 500.000 machines op meer dan 325 miljoen hectare grond.

Met hun veldspuiter worden pijnpunten voor de boeren opgelost: manueel werken op het land en het overdadige gebruik van bestrijdingsmiddelen. Het gevaarte heeft tientallen camera’s die de bodem scannen. Onkruid en gewassen worden met AI en deep learning uit elkaar gehouden.

Pas wanneer het onkruid herkend is, wordt er een verdelger op gesproeid. Boeren hebben hierdoor twee derde minder bestrijdingsmiddelen nodig. De innovatie is niet het bouwen van de veldspuiter, maar het samenvoegen van industrie en digitaal met realtime data en AI.

Belangrijke vragen

‘We staan nog aan het begin van de digitale fusie, maar het gaat razendsnel’, waarschuwt Venkatraman. Wie bij wil blijven, schakelt dus om van maakbedrijf naar een data- en AI-bedrijf dat fysieke producten maakt. ‘Bedrijven moeten nu wel in actie schieten, gaan nadenken en experimenteren, anders missen ze de boot.’

Belangrijke vragen om daarbij te stellen, zijn onder meer: hoe ver reikt de data die nu wordt verzameld? Is die rijk genoeg aan informatie over het gebruik van de producten? Begrijpen ingenieurs de kracht van data en AI voldoende voor ze de volgende generatie machines ontwerpen?

Zij moeten namelijk producten ontwerpen die continu het gebruik volgen, die vanuit de cloud bijwerken en op afstand besturen. ‘In de zeer nabije toekomst zal de kern van elk bedrijf zijn: van chip tot cloud tot klant.’

Lees ook: Waarom AI geen technisch probleem is, maar een leiderschapsvraagstuk

Meatable houdt eerste kweekvleesproeverij in Nederland

Meatable heeft woensdag de eerste kweekvleesproeverij in Nederland gehouden. Het is voor Krijn de Nood, ceo en medeoprichter van Meatable, een nieuwe stap richting het einddoel: massaproductie van kweekvlees.

kweekvlees supermarkt meatable
Foto: Getty Images

Meatable, de scaleup van Krijn de Nood en Daan Luining, serveerde woensdag in Leiden een panel met onder meer chef-kok Ron Blaauw en Constantijn van Oranje vlees uit het lab. Tot voor kort kon het kweekvlees van Meatable alleen geproefd worden in Singapore, waar ‘gecultiveerd’ vlees al een paar jaar verkocht mag worden. Nederland kwam vorig jaar met regels die het organiseren van proeverijen mogelijk maakt. Woensdag is daar de primeur.

Meatable wordt in 2018 opgericht. De eerste varkensworst wordt in 2020 getoond aan de wereld. En er komt meer aan: dumplings en gehakt bijvoorbeeld. De wereld is onder de indruk, vertelde De Nood vorig jaar aan MT/Sprout. Het huidige DSM-Firmenich stapt al snel in, evenals Amerikaanse investeerders. Ondertussen is er 86 miljoen euro aan kapitaal opgehaald.

Kweekvlees varkenshaas

De puur wetenschappelijke fase is Meatable ondertussen voorbij. ‘We zijn een echt voedingsbedrijf geworden. Al blijven we natuurlijk investeren in onderzoek, voor de next steps.’ Die volgende stappen zijn grotere stukken vlees, zoals steaks en varkenshaasjes. ‘Maar het duurt nog drie tot vijf jaar tot die op de markt zullen zijn.’

Lees ook: Meatable-oprichter: ‘Een kilo kweekvlees ligt straks voor 7 euro in het schap’

Een grote uitdaging voor kweekvlees zijn de kosten. Een stuk vlees uit lab op je bord is nu nog prijzig. De oplossing: het opschalen van de productie. Daar heeft De Nood ook hard aan gewerkt het afgelopen jaar. ‘We willen namelijk in 2025 in Singapore in de supermarkt liggen’, zei hij eerder.

De Nood stelt dat zijn kweekvlees op termijn qua prijs de competitie moet aankunnen met traditioneel vlees. ‘We weten dat we in de buurt kunnen komen van 7 euro per kilo.’

‘Onze businesscase wordt nog interessanter, wanneer er over vijf tot zeven jaar een soort van belasting komt op traditioneel vlees. Daar lopen in Scandinavië overigens nu al gesprekken over.’

Doelgroep kweekvlees

Blijft natuurlijk de vraag of de consument wel bereid is om kweekvlees te eten. De moeder van De Nood twijfelt. ‘Die weet nog niet of ze kweekvlees gaat eten.’ Jongeren twijfelen daar niet over, ziet hij.

‘Die jongere generatie is enorm gefocust op het klimaat, ethisch gedreven, ook vanwege het dierenleed. Het is bovendien een generatie die met technologie is opgegroeid. Sommige oudere consumenten daarentegen vinden dat vlees van een dier hoort te komen.’ De Nood heeft ook de tijd aan zijn kant, legt hij uit. ‘De vleesmarkt is zo groot, dat we de komende tien jaar nog niet op één procent marktaandeel zitten.’

Lees ook: Na kweekvlees komt er ook kweekchocolade

Wat heeft Taylor Swift met innovatie te maken? Meer dan je denkt. Hier haar 8 lessen

Taylor Swift heeft vrijdag 19 april haar elfde album uitgebracht. De Amerikaanse zangeres is uitgegroeid tot een wereldwijd popfenomeen. In haar onstuimige pad naar succes schuilen ook lessen voor leiders. Innovatie-expert Simone van Neerven zet er acht op een rij.

taylor swift the tortured poets department
Foto: Getty Images

In 2023 werd Taylor Swift uitgeroepen tot ‘Persoon van het Jaar’ door Time Magazine. Ze was in dat jaar de meest gestreamde artiest op zowel Spotify als Apple Music. Als ze een post op Instagram plaatst, krijgt ze gemiddeld zo’n 7,8 miljoen reacties – meer dan welke beroemdheid dan ook ter wereld. Er is berekend dat ze met haar Eras Tour de Amerikaanse economie een boost zal geven van zo’n 5,7 miljard dollar.

Ze had zichzelf nog nooit als innovator gezien, maar dat veranderde toen ze in 2023 de ‘iHeartRadio Innovator Award’ won. Ze nam deze in ontvangst met de woorden: ‘Ik ben nog nooit wakker geworden met de gedachte: er moet worden geïnnoveerd en ik ben degene die dat gaat doen. Maar wat ik wel wist, is dat ik keuzes wilde maken die voor mij goed voelden, ongeacht of het ooit eerder succesvol was gedaan of niet.’

Haar advies: ‘Ik wil echt dat iedereen weet, vooral jonge mensen, dat de honderden of misschien wel duizenden domme ideeën die ik heb gehad, uiteindelijk tot die enkele goede hebben geleid. Je moet jezelf toestaan om te falen.’

 Volg MT/Sprout nu ook op WhatsApp

Wijze lessen van Taylor Swift

Wie zich een beetje verdiept in de levensloop van Swift weet dat het geen gemakkelijk pad was (en is) dat ze bewandelt. Hier zijn de acht belangrijkste (innovatie)lessen die jij van haar kunt leren:

#1 Hou je hoofd koel

Een eenmalig succes bereiken is al niet makkelijk, laat staan dat succes vasthouden en verder opschalen. Jezelf verliezen in dat tijdelijke succes is verleidelijk. Helemaal in het begin van Swifts carrière, toen ze haar eerste successen boekte en de eerste grote hit scoorde, was ze ontzettend trots en tegelijkertijd ook vastberaden: ‘Yes, het gebeurt! Maar hoe ga ik ervoor zorgen dat dit ook zo gaat blijven?’

#2 Weet voor wie je het doet

Zonder mensen die van je product houden, heb je geen bestaansrecht. Als geen ander weet Swift een emotionele band op te bouwen met haar fans. Dat doet ze daar waar haar fans zijn: online. Ondertussen heeft ze een enorme fanbase opgebouwd en regelmatig liket, comment en deelt ze berichten van fans. Haar communicatie is persoonlijk en heel herkenbaar, waardoor ze het gevoel geeft een van hen te zijn.

taylor swift selfie fans
Taylor Swift gaat geregeld op de foto met haar fans. Foto: Getty Images

#3 Begrijp wat er om je heen gebeurt

Als je niet meegaat met de tijd, raak je vanzelf uit de gratie. De afgelopen jaren is de muziekindustrie ontzettend veranderd. Daar waar je vroeger alleen succesvol kon worden als je een contract had met een platenlabel, kan tegenwoordig iedereen een album opnemen en uitbrengen. Dat laat het voorbeeld van Billie Eilish wel zien, die een Grammy won met haar debuutalbum dat ze opnam in de slaapkamer van haar broer met software en apparatuur van niet meer dan 3.000 dollar.

Swift begrijpt dat storytelling steeds belangrijker is geworden. Haar nummers vertellen altijd een verhaal uit haar eigen leven dat haar op dat moment bezighoudt. Hiermee weet ze mensen te raken en bouwt ze verder aan die emotionele band met haar fans, die zich vaak herkennen in haar liedjes.

Lees ook: ‘Storytelling is de meest onderschatte vaardigheid leiders. Feiten en cijfers vervreemden’

#4 Bouw de spanning op

Mensen zijn geobsedeerd door mysteries en geheimen. Ze blijven doorzoeken totdat ze de antwoorden hebben gevonden. Swift maakt daar slim gebruik van. Ze is geobsedeerd door ‘easter eggs’, kleine grapjes of verborgen boodschappen die ze achterlaat in haar muziekvideo’s, de teksten van haar nummers, haar posts op Instagram en zelfs de outfits die ze draagt. Hele scharen fans zijn continu bezig om de easter eggs te ontdekken en uit te vogelen, en alles wordt gedeeld via sociale media. Dit zorgt voor een continue buzz rondom Taylor Swift.

#5 Neem rust om te versnellen

Om relevant te blijven, moet je soms een stap terugzetten en rust nemen. In 2016 verdween Swift ruim een jaar bijna helemaal van de radar. Ze was zichzelf compleet verloren en besefte dat ze de persoon was geworden zoals iedereen haar graag zou willen zien, maar niet meer wie ze zelf echt was. Ze loste haar eetprobleem op, herpakte zichzelf en kwam spectaculair terug met het album Reputation dat haar op een na succesvolste album tot nu toe is.

#6 Krabbel al je ideeën neer

Producten en services komen vrijwel nooit lineair tot stand, maar zijn vaak een combinatie van allerlei losse ideeën en ingevingen. Zodra haar een idee, melodie of een paar regels te binnen schieten, noteert Swift ze direct in haar boekje of neemt ze een voiceberichtje op. Later selecteert ze daar de beste dingen uit om een nummer van te maken.

taylor swift zangeres
Taylor Swift: ‘Ik word geïntimideerd door de angst om gemiddeld te zijn.’ Foto: Getty Images

#7 Zie tegenslag als een motivator

Als je succesvol bent, smaakt dat naar meer en zijn de verwachtingen hooggespannen. Maar het loopt niet altijd hoe je het zelf graag wil. Hoe je daarmee omgaat, kan het verschil maken. Na het winnen van twee Grammy Awards voor beste album, wordt in 2018 Swifts nieuwe album niet genomineerd. In plaats van compleet in te storten, reageert ze kalmpjes: ‘Het is oké zo. Dan moet ik gewoon een nog veel beter album maken.’

Ook lag ze in die periode in de clinch met haar voormalige platenmaatschappij, die de rechten van haar eerste zes albums bezat en Swift verbood om haar eigen muziek te gebruiken. Ze zat er helemaal doorheen. Maar in plaats van gedwee haar lot te ondergaan, nam ze het heft in eigen handen. Ze besloot om de nummers opnieuw uit te brengen als ‘Taylor’s version’, iets wat nog nooit eerder was gedaan door zo’n grote artiest.

#8 Blijf gewoon aardig

Het opbouwen van relaties is essentieel voor langdurig succes. Van jongs af aan vond Swift het belangrijk om gewoon aardig te zijn. Dat leek haar valkuil te worden, want precies daardoor kwam alle kritiek die ze steeds meer kreeg naarmate ze populairder werd, zo hard binnen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Maar de rustperiode in 2016 hielp enorm en ze leerde dat terugbijten en onaardig zijn naar anderen niet bij haar paste. Tegenwoordig probeert ze zich niet meer zo te laten leiden door wat anderen vinden of zeggen. Ze volgt haar hart en staat bekend om haar filantropie. ‘Goed zijn voor anderen is een prachtige erfenis om na te laten.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Innovator mindset

Iedere dag zo in de spotlight staan, maakt het zeker niet makkelijker. Swift heeft veel dingen the hard way moeten leren. Duik verder in haar leven en je komt nog veel meer wijze lessen tegen. Maar dat ze de mindset van een innovator heeft, staat buiten kijf: ‘Ik word geïntimideerd door de angst om gemiddeld te zijn’, zei ze ooit als onbekende tiener.

Lees ook deze columns van Simone van Neerven: