Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Doet IT er nog toe?

IT zou geen onderscheidende rol spelen in het bedrijfsleven. Podiumauteur Marco van Lieverloo betuigt met een concreet voorbeeld het tegendeel. 

De Amerikaan Nicholas Carr publiceerde in juni 2003 in Harvard Business Review het artikel ‘IT doesn’t matter’. Hoewel de IT-industrie zich aanvankelijk grotendeels tegen hem keerde, werd zijn artikel uiteindelijk uitgeroepen tot het beste epistel van dat jaar.

De kern van Carr’s betoog was dat IT gedurende een relatief korte periode van grote invloed is. Hij haalde hierbij voorgaande grote technologische ontwikkelingen als voorbeeld aan, zoals de opkomst van de spoorwegen en later van elektriciteit. Bedrijven en organisaties die daar vroeg bij aanhaken, kunnen zich ermee onderscheiden van hun concurrenten. Na verloop van enkele decennia wordt zo’n voorziening echter onderdeel van de universele infrastructuur en kan iedereen er op dezelfde manier gebruik van maken. Dan is het geen onderscheidende factor meer.

Samenwerken in ketens

Ik werd aan dat artikel van Carr herinnerd tijdens een presentatie van Tata Steel. Daarin werd uiteen gezet hoe deze staalproducent door de inzet van een programma voor project- en portfoliomanagement  (PPM in het jargon) tot een optimalisatie van zijn bedrijfsvoering is gekomen. Een van de aandachtspunten van de presentatie was dat bij de invoering van dat programma primair is gekeken naar het stroomlijnen van een aantal bedrijfsprocessen. Dat is toch redelijk verbazingwekkend, aangezien de meeste bedrijven in eerste instantie kijken naar een besparing op de kosten van IT. Let wel, in de staalbranche schrijft men de kosten van één productiecyclus in getallen met zes cijfers, waarbij per etmaal een aantal productiecycli plaatsvindt. 

Bij zulke bedragen vallen de uitgaven aan IT per definitie in het niet. ‘IT doesn’t matter’ bedacht ik, maar vervolgens ging de uiteenzetting toch voornamelijk over IT. Want juist de PPM-tool stelt Tata Steel in staat om bedrijfsprocessen onderling af te stemmen. Simpelweg omdat het programma dat afdwingt. Dat lijkt op een dictaat vanuit de IT, maar de verantwoordelijk manager stelde dat Tata – in Europa ontstaan door het samenvoegen van verschillende staalbedrijven – juist behoefte had aan een programma waarin de ervaring met het optimaliseren van bedrijfsprocessen zat ‘ingebakken’.

Hij schetste wat het voor Tata betekent als de kosten van het huidige productieproces met een paar procent verlaagd wordt door efficiënter te werken. In de nabije toekomst wil het concern zelfs zijn klanten toegang geven tot het planningsprogramma, zodat zij in een veel vroeger stadium dan nu kunnen voorsorteren op de productie in bijvoorbeeld IJmuiden. In het verlengde daarvan kunnen ook de partijen in de logistieke keten op het programma aansluiten en de aan- en afvoer van producten optimaal afstemmen op het productieproces van Tata. Daarmee weet de staalproducent allerlei partijen aan zich te binden, omdat samenwerken in ketens ook voor hen steeds belangrijker wordt. Het draait immers steeds meer om toegevoegde waarde voor de klant.

IT als onderscheidende factor

Carr heeft gelijk gekregen. IT is met de enorme datastromen die nu via internet lopen vooral een infrastructurele voorziening. En ja, we maken steeds meer gebruik van standaardtoepassingen die voor elke onderneming of organisatie beschikbaar zijn. Maar voor Tata Steel maakt IT op dit moment wel degelijk het verschil. Sterker nog, het is een integraal onderdeel geworden van het productieproces en voegt waarde toe.

Tata Steel is ondanks het feit dat hun omvang en productieproces uniek is, geen uitzondering. Elke onderneming en organisatie heeft bedrijfsprocessen, productiecycli en logistieke ketens. En voor elke onderneming geldt – zeker in deze economisch lastige tijden – dat de bedrijfsvoering geoptimaliseerd moet worden. Het moet sneller, flexibeler, de ‘time-to-market’ moet korter en de interactie met de klant moet intensiever en transparanter plaatsvinden.

Steeds meer niet-primaire processen worden uitbesteed. Kortom: samenwerken in ketens wordt de norm. In zo’n complex krachtenveld blijft IT voor bedrijven die de kansen zien en ze te baat nemen, nog steeds de onderscheidende factor en wordt het een productiemiddel dat waarde creëert.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eerdere bijdragen: 

Over de auteur: 
Dit artikel is geschreven door Podiumauteur Marco van Lieverloo, Country Manager Nederland bij CA Technologies

Over het Podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.