Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Doe slimmer zaken met deze 7 techtrends

De nieuwste gadgets, technieken en software vliegen je om je oren. Maar helpen ze ook de business? 7 tips om techtools zakelijk in te zetten.

#1. Drones als bezorgdienst

Internetwinkel Amazon wil in de toekomst via drones pakketjes bezorgen. Misschien zelfs aan klanten voordat die een bestelling hebben geplaatst, op basis van het bestelgedrag uit het verleden. Onwaarschijnlijk? Toch niet. Een drone lijkt ideaal voor kleine zendingen, zeker als de klant buiten de bebouwde kom zit en reguliere bezorgmethoden duur uitvallen. Of drones ook vaak zullen uitvliegen zonder dat de klant een order heeft geplaatst? Wie weet – en waarom zou je er als klant ook bezwaar tegen hebben, zolang je de ongevraagde bestelling kunt terugsturen?

Aan Nederland de eer om te bewijzen dat de bezorgdrones van Amazon een meerwaarde hebben. Amazon heeft namelijk onlangs laten weten dat het Nederland als testmarkt wil aanwijzen. 

#2. Predictive maintenance als storingsdienst

Het wordt steeds makkelijker te voorspellen wanneer een machine of installatie een storing zal geven. Onderhoud is hierdoor slimmer in te plannen, en kan vaak zelfs plaatsvinden voordat een apparaat hapert. Predictive maintenance, met andere woorden. Toekomstmuziek? Toch niet. Drinkwaterbedrijf Vitens wil aan de hand van big data het leidingnet van de provincie Friesland beter monitoren en aansturen.

Het 9.000 kilometer lange leidingnet is al voorzien van sensoren. Het plan is om op basis van data-analyses water te besparen, het energieverbruik naar beneden te brengen en klanten beter te informeren. Uit data-analyse is bijvoorbeeld al gebleken dat het gedrag van een afsluiter in het netwerk regelmatig bruin water veroorzaakt verderop in de leidingen. Vitens kan door preventieve onderhouds- en reinigingsmaatregelen de waterkwaliteit verbeteren en bruin water richting klanten voorkomen. 

#3. Internet of Things als tipgever

Of predictive maintenance ooit op grote schaal wordt toegepast, valt of staat met de komst van het Internet of Things (IoT). Alleen als apparaten en machines deel uitmaken van het IoT en ze én aan elkaar én aan het internet worden gelinkt, is het mogelijk om vanaf elke locatie te voorspellen wanneer een machine of installatie een storing zal geven. Maar de reikwijdte van het Internet of Things is veel groter. Er is al een Universal Business Language (UBL); een standaard voor allerlei soorten elektronische bedrijfsvoering.

Zo kunnen bijvoorbeeld facturen (vrijwel) geheel automatisch worden opgesteld – bijvoorbeeld door ze te scannen aan de kassa, bij een bestelling of bij aflevering van een order – en desgewenst ook betaald. Door de UBL worden binnenkomende facturen beter herkend en verwerkt door de financieel administratieve software. Een verwerkte factuur wordt automatisch onder een bepaalde journaalpost geboekt. En aangezien alle data zich toch in de cloud bevinden, is het mogelijk om elkaars informatie te verrijken. Zo weet je bijvoorbeeld op tijd dat degene met wie je zaken wilt doen als dubieuze debiteur bekend staat, omdat zijn betaalgedrag bij andere gebruikers te wensen overlaat.

#4. Blended reality als reclametool

De virtuele en de echte wereld vloeien ineen. Virtual reality maakt plaats voor augmented reality. Je begeeft je dan niet in één van beide werelden, maar in beide tegelijk. In de toekomst zijn we wellicht zelfs permanent online, via contactlenzen of implantaten en leven we in een zogenoemde augmented of blended reality. Een monteur krijgt dan een doorzichtige foto of film geprojecteerd over het onderdeel van de auto dat hij moet vervangen, zodat hij precies ziet hoe hij te werk moet gaan. Of een chirurg vraagt tijdens een operatie achtergrondinformatie op over het orgaan waarin hij wil snijden. Ook je eigen werkelijkheid voorgeschoteld krijgen, behoort tot de mogelijkheden. Zoals wanneer je de gepersonaliseerde aanbiedingen te zien krijgt als je voor de Albert Heijn staat.

Maar zo ver is het nog niet. De zogeheten mapping van beelden moet nog verder verbeteren: het beeld moet scherper worden en minder zwabberen. Ook het herkennen van objecten kan veel nauwkeuriger – van chirurgische precisie is nu nog geen sprake. Maar toch, de aanzet is er en eenvoudige toepassingen bestaan al jaren. Denk aan de ruim 7 jaar oude app van Layar (inmiddels Blippar) voor Funda waarmee je de camera van je mobiele telefoon op een huis dat te koop staat kunt richten voor foto's van het interieur en aanvullende gegevens over oppervlakte, prijs en andere informatie van Funda.

#5. Location based services als lokker

Welbeschouwd zou je het ook een toepassing van virtual reality kunnen noemen: al die benzinestations, supermarkten en uitgaansgelegenheid die je op je TomTom of op de kaart op je mobiel kunt zien. Een stap verder is het als je een aanbieding krijgt van het benzinestation, supermarkt of restaurant waar je in de buurt bent, of door een café erop wordt geattendeerd dat een paar van je vrienden aan de bar zitten.

Dergelijke location based services worden slechts mondjesmaat toegepast uit angst om de irritatie van consumenten op te wekken, maar ze bestaan wel al. Horecagelegenheden kunnen bijvoorbeeld gebruikmaken van beacons om bezoekers die de bardoggy app hebben geïnstalleerd te identificeren, en ze in te checken. Gasten die ingecheckt zijn, worden zichtbaar voor hun (facebook)vrienden en kunnen aanbiedingen ontvangen via hun mobieltje.

#6. WhatsApp

WhatsApp en (in mindere mate) andere 'messengers' zijn onmisbaar voor veel mensen. Dat biedt kansen voor bedrijven die in contact willen komen met consumenten. Door een Whatsapp-deelknop toe te voegen aan de pagina's van je site geef je bezoekers de mogelijkheid om (product)pagina’s op je website of app direct te delen met hun vrienden en bekenden.

Uiteraard kun je ook verzendlijsten aanmaken, zodat je geïnteresseerde consumenten kunt attenderen op aanbiedingen, serviceberichten kunt versturen of hen van andere actuele informatie voorziet. En je kunt gebruikers natuurlijk ook contact met je laten opnemen via Whatsapp. Zet je nummer op je site en in andere communicatie-uitingen en laat weten wanneer je bereikbaar bent. Geef ook aan hoe snel mensen een reactie kunnen verwachten op hun vragen, klachten en suggesties. Bij sommige bedrijven kunnen mensen solliciteren met een videoboodschap per WhatsApp, andere doen marktonderzoek of houden prijsvragen. 

#7. 3D-printen

Vroeger moest je naar een kleermaker om een goedzittend pak te laten maken, tegenwoordig worden kleren goedkoop op maat gemaakt op basis van een driedimensionale scan. Kronen en bruggen worden 3D geprint op basis van scans die de tandarts opstuurt. Aan de ene kant vervangt 3D-printen dus ouderwets handwerk. Maar het heeft het ook in zich om de positie van grote, gevestigde productiebedrijven te ondermijnen. Je hebt geen grote fabriek en winkelketen meer nodig om 3D-geprinte producten aan te bieden. Een printer en een webwinkel volstaan; in principe kan iedereen dus een eigen fabriek opzetten en zijn eigen producten verkopen.

Ook de tussenhandel en andere voorraadhoudende sectoren kunnen de borst natmaken, zo lijkt het. Grondstoffen heb je wel nodig met een 3D-printer, maar verder? Met een 3D-printer die een metalen kast kan printen, heb je wel metaal nodig, maar geen schroeven, planken, deuren of andere onderdelen meer: die print je gewoon. Of als de kast uit één stuk bestaat, zelfs dat niet.

Het kan allemaal al: eten uit een 3D-printer, speelgoed, sierraden: allemaal zaken waaraan zowel creatievelingen (door hun ontwerpen te verkopen) als grondstofleveranciers aan kunnen verdienen. Maar ook huizen, bruggen, en andere grote, kennis- en kapitaalintensieve objecten worden steeds vaker geprint. Hier lijkt vooral een rol weggelegd voor grotere bedrijven.

 

Dit artikel is onderdeel van het dossier Het Nieuwe Zakendoen op mt.nl. Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door Microsoft. Altijd op de hoogte van de laatste tips en trends rondom het nieuwe zakendoen? Meld je aan voor de gratis maandelijke nieuwsbrief:

 

 

Meer lezen over Het Nieuwe Zakendoen?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.