Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit zijn de Goudhaantjes van 2009

Ze zijn jong, slim, ambitieus en bezitten C-potential. Ze werken nog in doodgewone managementfuncties in dito bedrijven, maar hun ster rijst snel. Deze honderd gaan linea recta richting raad van bestuur.


Elk voordeel heeft zijn nadeel. De recesssie maakt dat talent minder schaars wordt. Maar de mensen die op deze lijst staan, zijn geen eendagsvliegen. Lang vóórdat de economisch storm opstak, stonden ze al in de boekjes van de headhunters, die hun carrièrebewegingen nauwgezet volgen. De toekomstige raad van bestuursleden van het puikje van de Nederlandse multinationals zitten er tussen.

Financials in de markt

Niet dat topmanager op dit moment voor iedereen de meest begeerde droombaan is. Nederland heeft bijvoorbeeld een waterhoofd aan topmanagers in de financiële wereld en zoals we weten ligt hun wereld er momenteel niet zo fraai bij. Volgens headhunter Paul van Maarschalkerwaart van Confius Executive Search zijn momenteel onder de financials meer mensen dan ooit ‘in de markt'. "We merken dat ze veel meer dan voorheen bereid zijn te praten. Er is zoveel onzekerheid in de bankenwereld dat men niet meer al zijn kaarten op de huidige werkgever durft te zetten."

Weinig beweging in de markt

Over de hele breedte van het bedrijfsleven ziet Van Maarschalkerwaart verder weinig beweging. "Wij gebruiken deze periode vooral om onze relaties met zowel kandidaten als cliënten te verdiepen." Collega Ralf Knegtmans van Thierry & De Vroedt ziet dat toptalent zich momenteel akelig goed voorbereidt bij sollicitatieprocedures. "Het is bijna een due diligence wat ze doen. Ze willen precies weten hoe een bedrijf er voor staat, wie de hoofdrolspelers daar zijn en hoeveel handelingsvrijheid ze kunnen verwachten, voor ze verder praten." Verder signaleert Knegtmans een neiging bij bedrijven om conservatievere keuzes te maken. "Helaas zijn de meeste bedrijven experimenteerschuw geworden. Juist in deze tijd is het interessanter om mensen binnen te halen die je businessmodel kritisch durven te bekijken, dan mensen die je kunstje al kennen." Knegtmans mist een pro-actieve houding bij bedrijven. "Terwijl er over een jaar of twee ongetwijfeld weer een tekort aan goed management is, alleen al omdat de babyboomers tussen 2010 en 2015 massaal vertrekken."

Over de veelbesproken beloningen zijn beide heren het eens: de excessen zijn eruit. Vooral de buitensporige – aan kortetermijn-resultaten gelinkte – bonussen, tekengelden en gouden parachutes hebben het moeten ontgelden. "Maar", zegt Knegtmans, "toptalent wordt nog steeds goed betaald." Met de vaste salarissen is kortom nog altijd niets mis.

Vrouwen rukken op

Met dank aan Ralf Knegtmans, Thierry & de Vroedt; Peter de Jong, Stanton Chase; Robert-Jan van der Weijden, Tracks; Job Holtrigter en Jaap Waterham; SAM headhunting, Albert Froom, Leaders Trust International; Ineke van der Sluijs, Logi-Search; Marc Kraan, Havestate; Pieter Timmermans, Timmermans Executive Search

De Goudhaantjes 100 is een Nederlandse lijst, er staan geen ‘boardroom-gastarbeiders' in. Nederlanders in buitenlandse dienst, die ergens anders op de aardbol werken, ook niet. Opvallend is dat vrouwen oprukken. We hebben in onze selectie een licht provrouw-beleid gevoerd, wat ons op zo'n 25 procent vrouwen heeft gebracht. Maar ze komen eraan; vooral op het niveau vlak onder deze toppers.

Met het aantal allochtone Nederlanders is het in de hoogste regionen droevig gesteld. We hebben er welgeteld één van Indiase afkomst gevonden. Kennelijk laat de doorgroei van allochtone Nederlanders nog veel te wensen over. Van de ex-consultants zijn die van McKinsey wederom veruit in de meerderheid en verder valt de honkvastheid van veel van deze mensen op. Jobhoppen is uit de mode. Tot slot lijkt het wel of de MBA aan populariteit heeft ingeboet. Opvallend veel van deze topmanagers hebben het zonder dit meest begeerde carrièrepapiertje gered. Zouden de people skills het dan toch winnen van de hogere rekenkunde?

Hieronder vindt u 30 van de 100 Goudhaantjes (allen onder 45 jaar) geportretteerd, de rest staat hier.

INTERVIEWS

 

Harry Wolters (38)
Hoofd Productielogistiek DAF Trucks

Wat is dat eigenlijk, productielogistiek? Wolters' uitleg is idiot proof: "Als je met een groot gezelschap zonder reservering op vrijdagavond een gerenommeerd restaurant binnenloopt, is de kans groot dat ze geen plek voor je hebben. Als je een week van tevoren belt, is er geen probleem. Zelfs niet als je een paar dagen voor het etentje doorgeeft dat er twee man minder komen, en dat een lid van het gezelschap vegetariër is." De planning van de productie bij DAF Trucks werkt ongeveer hetzelfde, doceert Wolters: "We beginnen het assemblageproces pas op het moment dat de truck verkocht is. Dan weten we precies welke onderdelen er nodig zijn en berekenen onze materiaalplanners wat en hoeveel er besteld moet worden bij de leveranciers. We geven de leveranciers ook een voorspelling van de onderdelen die we de komende maanden nodig hebben. Die voorspellingen worden nauwkeuriger naarmate de assemblagedatum dichterbij komt."

Klinkt knap ingewikkeld allemaal, maar voor Wolters is het gesneden koek. De geboren en getogen Brabander begon meteen na zijn studie aan de TU Eindhoven in 1996 als trainee bij DAF en ging er nooit meer weg. Inmiddels heeft hij 120 mensen onder zich, en is hij verantwoordelijk voor de productieaansturing en logistiek van vijf fabrieken, wat neerkomt op een budgetverantwoordelijkheid van ongeveer 28 miljoen euro. Hoewel sinds 1996 in handen van het Amerikaanse Paccar, heerst er op het hoofdkantoor in Eindhoven namelijk nog een echte DAF-cultuur. In goed Brabants: ‘Nie mauwe, vrachtwagens bouwe'. Lekker nuchter dus. Ook Wolters is geen man van het grote gebaar. Hij wordt door insiders gezien als een rijzende ster binnen DAF, maar zelf zul je hem daar niet over horen: "Ik ben daar niet zo mee bezig."

Wolters rapporteert rechtstreeks aan directeur Operations Pieter de Grauw, lid van de Board of Management van DAF Trucks. Of hij zelf op die positie terechtkomt, of misschien zelfs verder omhoog in de linie, richting het pluche van Paccar? Wolters wil er niet over speculeren. "Als het gebeurt, gebeurt het. Vijf jaar terug had ik niet eens gedacht dat ik nu op deze plek zou zitten." Zijn volgende carrièrestap wordt een horizontale, voorspelt hij: "Bijvoorbeeld manager van een fabriek." Wolters vergelijkt zijn loopbaan met logistiek: "Je moet sturen op het proces, niet uitsluitend op de resultaten." Voor DAF Trucks zijn die resultaten de laatste maanden weinig hoopgevend. In september 2008 rolden er dagelijks 245 trucks uit de fabriek, nu zijn dat er nog maar 100. Een dramatische terugloop. Maar in tijden van crisis is een strakke productieplanning van het allergrootste belang. En laat dat nu net de specialiteit zijn van Harry Wolters.

Eugenie van Wiechen (39)
Managing Director Ebay/Marktplaats

Deze moeder van drie dochters doet niet aan carrièreplanning. "Ik vind dat wat ik nu doe leuk, maar of ik dat over een jaar – of over vijf jaar – nog vind, weet ik niet. Bij mij is het ‘pluk de dag'; met de toekomst houd ik me niet bezig. Liever met de plek waar ik nu zit. En daar lol in hebben."

Van Wiechens laatste carrièremove – een jaar geleden van Sanoma Magazines naar Ebay/Marktplaats – was dan ook geheel onverwacht. "Ik werd benaderd door een headhunter, maar er was aanvankelijk geen haar op m'n hoofd die eraan dacht bij Sanoma te vertrekken." Na een aantal gesprekken volgde toch de ‘klik'. "Dat was na een gesprek met het management team bij Marktplaats. Ze waren jong, gedreven, enthousiast, snel… heel fijn."

De geboren Limburgse – haar vader werkte bij DSM – studeerde chemische technologie in Amsterdam. Het laatste jaar van haar studie bracht ze door op Harvard, waar ze zich bezig hield met genonderzoek. Maar uiteindelijk trok de wetenschap niet. "Ik wilde het bedrijfsleven in." Het werd McKinsey, waar ze van 1995 tot 2002 heeft gewerkt en dat haar in staat stelde een MBA te halen aan het Parijse Insead. Ze hield zich er met allerhande sectoren bezig, maar specialiseerde zich gaandeweg in de mediawereld.

Haar stap naar Sanoma, waar ze zich met consumentenmarketing en de vrouwenbladen bezighield, kwam dan ook niet helemaal uit de lucht vallen. "Ik vond het erg leuk, die bladen. Las al van jongs af aan de Donald Duck. Maar het was vooral de drang om nu eens zelf met de poten in de modder te staan, die maakte dat ik overging." Ze viel met haar neus in de boter, want mocht zich meteen gaan bezighouden met de implementatie van een door McKinsey geadviseerde reorganisatie. "Dat was heel goed voor mij. Ik zag in één keer de andere kant van de medaille van het adviesvak. En dat was soms moeilijk, frustrerend zelfs, maar ook dankbaar." Het was haar eerste ervaring als formeel leidinggevende. "Bij McKinsey bestaat geen hiërarchie, en nu was ik plotseling ‘baas'. Eerlijk gezegd vond ik dat leuk om te ervaren. Niet dat ik zo in hiërarchie geloof. Volgens mij moet je mensen vooral helpen om helder te krijgen wat nodig is. Dan doen ze't gewoon en zijn ze nog geïnspireerd ook. Een van de belangrijkste redenen voor mij om ergens te willen werken zijn de daar aanwezige mensen. De ‘klik' is belangrijk voor me. Daarnaast ben ik erachter gekomen dat ik geniet van werken aan producten of merken waar veel mensen iets mee hebben. Dat was bij Sanoma zo en dat is het nu bij Ebay/Marktplaats ook."

Marlon Huysmans (32)
Director Sustainability OVG

Als in de bouw het gesprek over vernieuwing en duurzaamheid gaat, duurt het niet lang of de naam van Marlon Huysmans valt. Ook in politiek Den Haag is deze Director Sustainability van de duurzame projectontwikkelaar OVG geen onbekende. Toen ze onlangs samen met haar baas, OVG-oprichter en Al Gore-discipel Coen van Oostrom (zelf nog geen 40), op bezoek was bij minister Cramer van Vrom, hoefde ze zich niet voor te stellen.

Het talent voor vernieuwing is uit noodzaak geboren. Op de Technische Universiteit Eindhoven was Huysmans, die op de middelbare school nog droomde van een carrière als helikopterpiloot of marinier, op het vlak van de techniek geen uitblinker. Ze moest het hebben van haar ideeën. Een succesvolle strategie, want ze studeerde cum laude af met een scriptie over manieren waarop bouwbedrijven ontwerp en de bouw in één organisatie kunnen verenigen. Het is nog steeds een van haar stokpaardjes: "Bij de auto-industrie of bij een bedrijf als Philips zitten design en productie ook in één bedrijf. Ik wil daar in de bouw mee experimenteren."

De eigenzinnige aannemer Silvester Slavenburg, vierde generatie eigenaar van het gelijknamige familiebedrijf (omzet tussen de 90 en 100 miljoen euro), bood Huysmans de kans om haar ideeën in de praktijk te brengen. Een paar jaar later, ze was toen 25, benoemde hij haar tot adjunct-directeur. Haar belangrijkste taak was het ontwikkelen en vernieuwen van de organisatie. Dat deed ze onder meer door ICT-toepassingen in te zetten om faalkosten te verminderen. Ook zorgde ze voor een sterke oriëntatie op de eindgebruikers, iets dat in de bouw vreemd genoeg nog steeds geen gebruikelijke praktijk is. Ze viel op door haar talent voor communicatie en marketing, een vaardigheid waar ze nogal geringschattend over spreekt: "Ik ben wel eens op een congres voor marketeers geweest. Daar liepen veel mensen rond die een hoop geld verdienen met gezond boerenverstand."

Bij Slavenburg was Huysmans een stuwende kracht achter de duurzame koers van het bedrijf. Een jaar geleden maakte ze de overstap naar de groene projectontwikkelaar OVG, een van de opdrachtgevers van Slavenburg. Duurzaamheid is bij OVG core business. Een business die het bedrijf geen windeieren heeft gelegd; in 2007 boekte OVG nog een autonome omzetgroei van 78 procent tot ruim 326,5 miljoen euro. Huysmans zet alle zeilen bij om, crisis of niet, de groei te handhaven. Dat betekent ook lobbyen in Den Haag voor de groene zaak. Soms staat ze daarmee op de lange tenen van andere ontwikkelaars, maar dat neemt ze voor lief: "Onze branchevereniging heeft een Sinterklaaslijst van wensen vanuit de achterban neergelegd bij de politiek. Als duurzame ontwikkelaar kunnen wij duidelijk één punt naar voren brengen. Ik heb samen met Van Oostrom aan de minister uitgelegd hoe de financiering van duurzame projecten op gang kan worden gebracht."

Conrad Keijzer (40)
Managing Director Packaging Coatings, Akzo Nobel

We spreken hem op de dag dat topman Hans Wijers heeft bekendgemaakt dat de salarissen van de 500 hoogste managers bij Akzo Nobel dit jaar zullen worden bevroren. Conrad Keijzer blijkt een trouwe vazal: "Ik vind dat een goed en logisch gebaar, belangrijk voor onze geloofwaardigheid." Keijzer kan dat nuljaar wel lijden natuurlijk, maar wil nog wel graag even kwijt dat hij zijn welzijn niet afmeet aan zijn banksaldo. Zijn vrouw en twee zoons bijvoorbeeld, zijn toch wat belangrijker. De jongste brengt hij sinds het halve jaar dat het gezin in Düsseldorf woont, elke zaterdagochtend naar voetbal. Trots: "Dat heb ik nog niet één keer gemist."

Zijn work/life-balans vindt hij een uitdaging. De werkdag van Conrad Keijzer begint heel normaal om acht uur 's morgens. "Meestal heb ik dan wat gesprekken met Azië, 's middags doe ik de lopende zaken in Europa, en 's avonds heb ik dan de gesprekken met Noord- en Zuid-Amerika." Keijzer is verantwoordelijk voor een Business Unit met wereldwijd zo'n 850 mensen, een omzet van 350 miljoen euro en 12 fabrieken op 4 continenten. "Wat vooral veel vraagt is het reizen: 4 keer per jaar naar de VS, 4 keer naar Azië, 2 keer naar Zuid-Amerika en dan hebben we het nog niet over Europa zelf. Eigenlijk zit ik wel zo'n beetje wekelijks in het vliegtuig."

Hij werkt nu 15 jaar voor Akzo Nobel, waarvan 12 buiten Nederland. Steeds had het management een nieuwe klus voor hem in petto, en steeds pakte Keijzer de uitdaging op. Goede herinneringen bewaart hij aan zijn periode in Mexico. In 2 jaar tijd moest in Monterrey een splinternieuwe verffabriek uit de grond getrokken worden. "Ik genoot van de Mexicanen; hun warme levenshouding en hun trots. De operatie was zeer succesvol, waardoor we iets goeds hebben kunnen betekenen voor de lokale bevolking, door waterleidingen door te trekken en een school te bouwen. Dat maakte dat het een heel mooie ervaring werd."

Op de vraag of hij een plaats in de raad van bestuur ambieert, wenst Keijzer geen antwoord te geven. "Dat is niet mijn drijfveer. Ik vind het fantastisch om een wereldwijde business aan te kunnen sturen en met veel verschillende culturen en disciplines in aanraking te komen. Maar ik plan mijn carrière niet bewust." Zoals hij ook de huidige economische omstandigheden niet had voorzien toen hij een half jaar geleden aan zijn baan begon. "Wij zijn met onze verf voor verpakkingen gelukkig een stuk minder cyclisch dan bijvoorbeeld de auto-industrie. Er is wel enige druk op de winstgevendheid, maar vooralsnog heeft de crisis geen grote impact."

Danny Menken (29)
Algemeen Directeur Eurosport Benelux

Zijn beheersing van de Franse taal is matig en hij is iets kleiner dan gemiddeld. Verder heeft deze topmanager alles mee. Hij is razend intelligent, financieel, commercieel en technisch ijzersterk, sportief, gedreven en vooral uitermate succesvol. Al op 26-jarige leeftijd werd hij directeur van de Beneluxtak van de grootste Europese commerciële sportzender. Menken geeft leiding aan een team van 85 mensen, waaronder voormalige topsporters als tennisser John van Lottum en wielrenner Danny Nelissen. Alsof dat nog niet genoeg is, plaatste het vrouwenblad Jackie hem op een lijst van Nederlands meest begeerde vrijgezellen.

Menken studeerde technische bestuurskunde aan de TU Delft omdat hij zich als ‘honderd procent bèta' niet wilde beperken tot techniek. Even overwoog hij te gaan promoveren, totdat hij zag hoe promovendi dagelijks op de fiets, met de broodtrommel onder de snelbinders, naar de universiteit kwamen. Tijdens zijn studietijd runde hij met een vriend een Kung Fu-school in Den Haag. Hij gaf er zelf les: "We hadden 150 leerlingen uit alle lagen van de bevolking. Ik heb er geleerd om lichaamstaal te lezen, daar maak ik als manager nog steeds gebruik van."

Na zijn afstuderen (met als begeleider oud-KPN topman Wim Dik) kon Menken aan de slag bij Heineken. Dat viel hem tegen, vanwege de studentikoze sfeer en het gebrek aan innovatie. Hij stapte over naar KPN, waar hij onder de vleugels werd genomen van Chief Procurement Officer Willem van Oppen. Die zag wel wat in het jonge talent en stuurde hem naar Insead. Eigenlijk was daarvoor geen budget, maar voor Menken werd een uitzondering gemaakt. Terug uit Fontainebleau mocht hij als contentmanager meebouwen aan de nieuwe mediadivisie van KPN. Hij was er verantwoordelijk voor alle deals met de broadcasters, zette de eerste pilot voor mobiele televisie op en regelde een joint venture met Endemol, tot hij drie jaar geleden door een headhunter bij KPN werd weggeplukt.

Nu houdt Menken kantoor in het Olympisch Stadion in Amsterdam, met uitzicht op de atletiekbaan. Overal staan televisies die zijn afgestemd op de eigen zender. Op de tweede verdieping, recht onder de tribunes, bevinden zich de geluidsstudio's waar sportwedstrijden live van commentaar worden voorzien. Menken is er zichtbaar in zijn element. Minimaal eens in de twee weken reist hij af naar Parijs, om daar te rapporteren aan de raad van bestuur van Eurosport (eigendom van het beursgenoteerde Franse mediaconglomeraat TF1) en te overleggen met de andere landendirecteuren over de te voeren strategie. Er valt genoeg te bespreken: internetinitiatieven en de nieuwe zender Eurosport High Definition. De snel veranderende wereld van de media blijft Menken boeien, maar of zijn toekomst bij Eurosport ligt, durft hij niet te zeggen. Het blijft toch een Frans bedrijf, met een volledig Franse top. Zie daar maar eens tussen te komen. Eén ding weet Menken wel zeker: "Voor mijn 35ste zit ik in de raad van bestuur van een groot, internationaal bedrijf."

Profielen

Aloys Kregting (41) Chief Information Officer, DSM

Dit is een man van wie je je met recht kunt afvragen of hij nog in deze lijst thuishoort. Kregting gaf bij het immens succesvolle Numico onder Jan Bennink leiding aan de wereldwijde ICT-organisatie en wist die van een concernonderdeel dat achter de groei aanrende, om te smeden tot een activiteit die verdere groei stimuleerde. Op de ijle hoogte waar strategie en ICT-architectuur samenkomen voelt deze automatiseringsmanager zich thuis. Dus na de alleszins fortuinlijke verkoop van Numico aan Danone, wist chemiereus DSM hem vorig jaar wel te vinden. Bij DSM gaat hij hetzelfde kunstje herhalen, maar dan voor een concern met een bijna vier maal zo hoge omzet en 270 vestigingen in 49 landen. In Kregtings woorden: bouwen aan DSM 3.0. Hij rapporteert rechtstreeks aan de raad van bestuur.

Jitka Beukenkamp (38) Managing Director Outsourcing Services, LogicaCMG

Nooit geweten dat het vak Europese Studies een goede vooropleiding is om het te gaan maken in de IT-wereld. Maar dat is precies wat Jitka Beukenkamp heeft gedaan. In het Nederlandse managementteam van de automatiseerder is ze sinds vorig jaar april verantwoordelijk voor de wereldwijde outsourcing services; een al enkele jaren onstuimig groeiende business, op de vleugels van globalisering en het toenemende onderwijsniveau in opkomende economieën. Ze geeft leiding aan 800 man en outsourcet, offshoret of nearshoret als het moet naar waar dan ook op deze aardbol, getuige het volgende citaat : ‘Als onze klant een vestiging in Siberië opent en wil dat wij daar leveren, dan is dat binnen een paar maanden geregeld.'

Eric Hageman (38) CFO KPN Mobile International, hoofd Mergers & Acquisitions en Investor Relations

Zit een beetje in hetzelfde straatje als Huib Wurfbain bij Akzo alleen is Hageman dan ook nog eens CFO van een complete concerndivisie. En dat mag voor een 38-jarige toch een bijzonder wapenfeit heten. Begin vorig jaar is Hageman in deze multi-functie benoemd. Hoofd Investor Relations was hij al. Als CFO rapporteert hij aan RvB-lid Stan Miller en vanuit zijn andere twee verantwoordelijkheden aan de grote Scheepbouwer zelf. Hageman kwam in 2005 naar KPN. Tot die tijd werkte hij de financiële sector, waar hij voor Deutsche Bank en ABN Amro in Londen zat. Studeerde economie in Maastricht en haalde een MBA aan de London Business School.

Jilko Andringa (42) CEO Manpower

Na 4,5 jaar voor Randstad in de Verenigde Staten te hebben gezeten, heeft deze Fries uit Grou zich vorig jaar laten strikken voor de hoogste functie in Nederland bij concurrent Manpower. Andringa wordt alom gezien als een topper in uitzendland. Voordat hij naar de VS vertrok zat de fervente zeiler al in het directieteam van Randstad Nederland; het retourtje VS werd alom gezien als ticket naar hogere regionen bij thuiskomst. Dat hij voor Manpower gevallen is, zal er bij Randstad niet goed in zijn gegaan. Maar gezien zijn eerste baan bij Esso, zijn de wegen van deze bedrijfseconoom nu eenmaal ondoorgrondelijk.

Marike Westra (38) VP Corporate Communications Philips Lighting

Briljante globetrotter. Groeide op in Singapore, Australië, Chili en de Verenigde Staten. Studeerde summa cum laude af aan Vassar College in New York en deed daarna nog een master filosofie in Cambridge. Daarna begon het snelle jobhoppen. Belandde bij Elsevier, waar ze de wereldwijde corporate communicatie deed. Sinds 2006 werkt Westra voor Philips, eerst als Senior Director of Healthcare Reputation, nu als VP Corporate Communications. Haar expertise is crisismanagement. Belangrijk genoeg om rechtstreeks te rapporteren aan CEO Lighting Rudy Provoost.

Dimitri de Vreeze (41) Business Unit Director DSM Coating Resins

Aangezien we ons tot twee toppers menen te moeten beperken bij DSM, hebben we moeten kiezen tussen Alexander Wessels en deze Dimitri de Vreeze. Wessels zit een trapje hoger, maar is al 45 en valt daarom toch af. Dimitri de Vreeze opereert twee lagen onder de raad van bestuur, in de business group Resins (harsen). In 2006 werd hij door zijn toenmalige baas Peter Elverding persoonlijk voorgedragen als genomineerde voor de Young Captain Award, die hij vervolgens ook mee naar huis mocht nemen. Sinds 1 januari 2007 staat hij aan het hoofd van DSM-dochter NeoResins+, die hij meehielp acquireren en die hij met een investeringsprogramma van 100 miljoen euro klaar moet stomen voor toekomstige groei. Er werken zo'n 1.200 mensen bij het bedrijf, dat over 2007 een omzet maakte van 500 miljoen euro. In 2010 moet dat een miljard zijn en als dat De Vreeze lukt, ligt de weg naar boven open.

Danielle Schuur (37) Vice-president datacenters Getronics

Ze is nog maar net benoemd bij Getronics, maar voordat ze besloot over te stappen maakte Danielle Schuur vlot carrière bij IBM. Zowel in Nederland als over de grens bekleedde ze er verschillende sales- en marketingfuncties. Schuur is al enkele jaren een postergirl voor de grote automatiseerder in Nederland; we kunnen ons dan ook nauwelijks voorstellen dat er bij IBM geen zure gezichten waren toen ze haar vertrek aankondigde. Op dat moment had ze het al geschopt tot director Global Technology Services business line. Bij Getronics houdt de doctoranda in de beleids- en organisatiewetenschappen zich met vergelijkbare zaken bezig; waarschijnlijk heeft ze een mooie klapper gemaakt.

Hans Coffeng (42) Executive Vice-President Central Europe, USG People

Net als Fred van der Tang bij Randstad is ook Hans Coffeng ooit begonnen als intercedent. Hij kon de baan krijgen bij Unique, nadat hij in het kader van zijn studie Sociologie aan de Rijksuniversiteit Groningen stage bij dat bedrijf had gelopen. En hij had het er blijkbaar zo naar zijn zin, dat hij er nooit meer is weggegaan. In 1999 werd hij algemeen directeur Unique Nederland, in 2003 trad hij toe tot de board of management van wat toen United Services Group was gaan heten en momenteel is hij als executive vice-president verantwoordelijk voor de activiteiten in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Italië, Polen, Tsjechië en Slowakije. Nu hij eenmaal zo ver is, zal hij de laatste stap naar de top waarschijnlijk ook nog wel maken. Of dat bij zijn eigen USG People zal zijn is de vraag. Ceo Ron Icke gaat nog wel even mee.

Emiel Roozen (41) [foto onderweg] CEO Delta Lloyd Levensverzekering

De levensverzekeringenpoot bij Delta Lloyd genereert jaarlijks een premie-inkomen van meer dan 2 miljard euro en sinds vorig jaar april is deze econoom en accountant daar de hoogste baas van, rapporterend aan de Raad van Bestuur. Roozen begon zijn carrière als accountant bij PricewaterhouseCoopers, waar hij een kleine 10 jaar heeft gewerkt. In 2002 begon hij bij Delta Lloyd, waar hij de weg omhoog heeft gevonden. Hij is bepaald niet de enige jonge topper in de talentenfabriek van CEO Niek Hoek; wel een van de snelste stijgers. Is begaan met kansarme kinderen, getuige zijn bestuursactiviteiten bij stichting Spirit en twee weeshuizen.

Ravi Sankaranaryanan (42) Ceo Retail and Commercial Markets Europe and Middle East, Royal Bank of Schotland (RBS)

Al in zijn studententijd bleek deze Hollandse Indiër een commercieel talent te bezitten. In de VS verkocht hij succesvol huis-aan-huis-verzekeringen. Zijn eerste echte baan was terug in Nederland, bij farmaceut Eli Lilly. In 1995 stapte hij over naar Aegon, om zes jaar later de stap te maken naar ABN Amro. Het was toen 2001 en vanaf dat moment kreeg zijn carrière pas echt vaart. In 2006 bereikte hij de positie van Head Consumer Banking, Business Unit Europe, waarin hij onder andere het beleid uitzette voor Centraal- en Oost-Europa, maar bijvoorbeeld ook de consumentenbank uit de grond stampte in Rusland. Ging vorig jaar met zijn business mee naar RBS, maar zou gezien de problemen daar binnenkort wel weer eens ouderwets voor het nieuwe ABN Amro kunnen werken. Is overigens niet de enige goede Nederlander bij RBS: in de Nederlandse directie zitten nog een paar ABN Amro-toppers en de al langer voor de Schotten werkende Kees Hoving. Allen komen in aanmerking voor deze lijst, maar Sankaranaryanan gooit de hoogste ogen.

Daniel Ropers (36) Algemeen directeur Bol.com

En nog een ex-McKinseyaan. Ropers kreeg als broekie bij McKinsey de consulting-opdracht om voor de Duitse uitgeefgigant Bertelsmann een businessplan te schrijven voor een nieuwe internetwinkel: Bertelsmann On Line, ofwel Bol. De opdracht liet hem niet meer los. Hij nam zelfs 18 maanden onbetaald verlof op om aan de realisatie van het plan te werken. En vervolgens trad hij bij de Nederlandse Bol in dienst, als tweede man. Ropers had namelijk het idee dat zijn managementvaardigheden nog niet voldoende waren om een bedrijf te leiden. Maar na anderhalf jaar vertrok zijn baas en werd hij alsnog gevraagd de hoogste positie op zich te nemen. Deze keer hapte Ropers wel toe, and the rest is history. Negen jaar later is Bol marktleider in Nederland, met een omzet van 224 miljoen euro per jaar.

Karien van Gennip (40) Directeur Europese en Internationale Zaken, ING

Zomer vorig jaar nam Karien van Gennip afscheid van de Haagse politiek en in het bijzonder de CDA-fractie in de Tweede Kamer om een nieuwe baan te gaan bekleden bij ING. Los van de vraag of dat niet eigenlijk kiezersbedrog is, konden we ons bij het zien van die functie wel voorstellen dat het een match made in heaven was. Goedbetaald het lobbycircuit instappen om de belangen van de bankverzekeraar te behartigen in Europa en bij allerlei andere gouvernementele organisaties, lijkt wel een heel prettige zijstap voor een oud-staatssecretaris van Economische Zaken. Haar functie is er niet een die tot ceo-status leidt, maar met haar ervaring bij de overheid, als consultant bij McKinsey en bij financieel toezichthouder AFM mag Van Gennip nooit uitgevlakt worden. Wij zijn benieuwd naar haar volgende stap.

John van Haaren (41) CEO Corio Nederland

Nyenrodiaan. Financieel talent met uitstekende communicatieve vaardigheden. Begon zijn carrière bij Campina Melkunie, waar hij door Tiny Sanders zelf werd binnengehaald. Vertrok daarna naar Spanje waar hij voor Nedloyd ging werken. Net dertig, gaf hij als CFO leiding aan 250 medewerkers, in een taal die hij zich in korte tijd eigen moest maken. Toen Nedloyd haar Spaanse activiteiten verkocht aan Deutsche Post (later DHL), bleef Van Haaren aan om een paar lastige klussen te klaren. Eerst de financiële integratie Nedloyd en DHL-dochter Danzas in Zwitserland, toen het financiële toezicht op een Baskische pakjesbezorger waar Deutsche Post een minderheidsbelang in had genomen. De laatste opdracht bleek een mission impossible.

Van Haaren wilde desondanks niet weg uit het zonnige Spanje en greep zijn kans toen de retail-vastgoedinvesteerder Corio in 2000 een Spaans filiaal opende. Hij werd er CFO en uiteindelijk CEO. Van een start-up met vier man personeel bouwde hij Corio Spanje uit tot een middelgrote speler op de plaatselijke retail-vastgoedmarkt. Een passende beloning kon niet uitblijven. Ik 2008 volgde hij Gerard Groener op als CEO Corio Nederland. Van Haaren is nu verantwoordelijk voor een ontwikkelportefeuille van 1 miljard, met daarin een aantal van Nederlands bekendste winkelcentra. Grootste uitdaging: "Van Hoog Catharine het mooiste winkelcentrum van Nederland maken." Enig minpunt: het negatieve imago van de vastgoedhandel. Van Haarens oplossing: "Ik zeg liever dat ik investeer in winkelcentra."

Alexandra van Huffelen (40) Directeur Business Unit New Energy Essent en directeur Deutsche Essent

Zwaargewicht. Was tot voor kort een fervent aanhanger van Jack Welch en paste zijn management by fear met groot enthousiasme toe bij Essent. Ze hield het volgens eigen zeggen zo'n anderhalf jaar vol voordat ze tot inkeer kwam. Niet de slechte prestaties van haar managers bleken het probleem, maar haar eigen stijl van leidinggeven. Van Huffelen gaf haar fout ruiterlijk toe en probeerde samen met haar team een uitweg te vinden uit de impasse. Het resultaat was een cultuurverandering en betere resultaten.

Door haar fouten toe te geven toonde Van Huffelen zich een ware leider. Dat bewezen leiderschap werd ook herkend door de Raad van Bestuur van Essent, die haar twee zware functies gaf. Van Huffelen is verantwoordelijk voor alle Duitse Essent-activiteiten, samen goed voor een omzet van 1,5 miljard euro. Daarnaast geeft ze leiding aan de Business Unit New Energy, waar alle innovatie van Essent is ondergebracht. New Energy heeft een omzet van ruim 100 miljoen per jaar. Het is te hopen dat al die leuke, innovatieve projecten ook in de smaak vallen bij nieuwe ‘partner' RWE.   

Michel Lamie (42) Bestuursvoorzitter De Goudse

De eerste tien jaar van zijn carrière heeft Michel Lamie bij KPMG doorgebracht, waarvan één jaar in Londen. Vervolgens werd deze econoom en accountant CFO bij de Benelux-organisatie van de Britse verzekeraar Royal & Sun Alliance, om nooit meer uit de verzekeringswereld te vertrekken. Via twee functies bij Achmea kwam hij in 2005 bij de Goudse terecht; een van de kleinere verzekeraars in Nederland, met een jaarlijks premie-inkomen van zo'n 640 miljoen euro en dik 800 medewerkers. Per april is hij bestuursvoozitter in Gouda. Formeel een eindstation natuurlijk, maar wij zien geen enkele reden waarom het dat voor deze gestage carrièremaker hier zou stoppen.

Jochem de Jong (33) Algemeen directeur Discovery Networks Benelux

Tien jaar geleden was hij nog stagiair bij TMF, nu is hij de baas van een zendergroep. ‘Jochem de Jong zal nog menigeen verbazen in zijn groei', voorspelt een tipgever. De Jong laat niets aan het toeval over. Meten is weten bij deze omroepmanager. Om de doelgroep van Discovery Channel (mannen tussen 20 en 49 jaar) beter te leren kennen, startte hij het onderzoek ‘Species', waarin het leven van de moderne man van minuut tot minuut wordt gevolgd. Ook laat De Jong de kijkcijfers van alle special interest kanalen van Discovery Networks Benelux meten. Alles om de concurrentie voor te blijven. "Wat Talpa niet lukte, doen wij met dertig man", vertelde hij aan vakblad Broadcast Magazine. Over zijn eigen carrièreperspectieven is De Jong wat minder stellig: "Over een aantal jaar wil ik de focus verleggen naar het buitenland. Dat lijkt me echt een uitdaging. Ook een baan bij de publieke omroep zou ik ooit interessant vinden." Jochem, doe dat nou niet!

Ellen Kousen, 40 Senior Vice President, Transition & Integration Manager, ABN Amro

Deze geboren Limburgse econome heeft bij ABN Amro de volledige rank and file doorlopen. In Brabant was ze account manager op een aantal lokale bankkantoren, voordat ze zich in 2003 mocht melden op het hoofdkantoor in Amsterdam. Een stormachtige episode in de corporate sponsoring volgde, met projecten als het ABN Amro tennistoernooi, de Volvo Ocean Race en het beheer van de relatie met het Stedelijk Museum Amsterdam. Aan die periode heeft ze ook haar connectie met Richard Krajicek overgehouden, in het bestuur van wiens stichting ze zitting heeft.

Tegenwoordig is ze mede verantwoordelijk voor de integratie van Fortis MeesPierson en ABN Amro Private Banking en de rebranding die daarbij plaats moet vinden. Ze is bovendien lid van het cultural change project team binnen ABN Amro, dat de bloedgroepen moet samensmeden tot ‘één resultaatgerichte cultuur.'

Hugo Koppelaars (42) Director Solutions & Commercial – Global Account Management, TNT Express

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Voormalig Varsity-roeier en econoom. Veelzijdig manager. In 2007 genomineerd voor de Young Captain Award. Als roeier was hij een perfectionist, gebrand op techniek. Bij TNT doet hij het met de riemen die hij heeft en dat zijn er tegenwoordig heel wat. Hij is verantwoordelijk voor een internationale klantenportfolio van meer dan een miljard euro. Boekte successen met de invoering van een nieuw logistiek systeem en met het binnenhalen van grote klanten. Loodste zijn afdeling zonder kleerscheuren door een pijnlijk reorganisatie. Rapporteert rechtstreeks aan de Raad van Bestuur.   

> Naar de lijst