Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De werving & selectie van de toekomst

De tijd van traditionele uitzendbureaus/ wervings consultants is voorbij. De kracht van flexwerkers dat ze competenties opdoen via uitzendbureau is een illusie. Je ontwikkelt geen nieuwe skills/competenties door als flexwerker via uitzendbureau te werken.


Waar decennia lang de gewoonte bestond om vacatureteksten te publiceren, is vandaag de dag te zien dat deze teksten eindeloos zijn gekopieerd en daardoor verschraald. Vaak zijn ze nog gebaseerd op verouderde functieprofielen, de veranderingen binnen bedrijven volgen elkaar immers steeds sneller op. Met de komst van het resultaat- en ontwikkel (competentie) gericht werken zijn functieprofielen niet meer relevant, misschien alleen nog voor de koppeling naar de salarissystematiek. Als je als werkzoekende naar aanleiding van een vacature een c.v. instuurt, dan is deze aangepast met steekwoorden uit de vacaturetekst. Wanneer je als kandidaat wordt uitgenodigd voor een gesprek, wordt maar een klein deel van de tijd besteedt aan jouw ambities. De selectiecriterium dat werkgevers hanteren is ‘flexibiliteit of aanpassingsvermogen’ want de zekerheid van vandaag is dat zekerheid niet bestaat. Het voorspellen van ontwikkelingen is lastig en dit heeft zijn weerslag op het binden en boeien van medewerkers. Kortom, niet echt de basis voor een voor alle partijen goed renderende samenwerking.

Werkgevers gaan solliciteren

Het is de tijd van paradigma verschuivingen. Met betrekking tot de arbeidsmarkt en het werving & selectieproces was het tot op heden de standaard dat werkzoekenden solliciteren naar werk. De voordelen voor alle betrokkenen zijn groter als we het omdraaien. De opkomende verandering zal voornamelijk bestaan uit de trend dat goed opgeleide starter op de arbeidsmarkt centraal zal staan en niet hij, maar de werkgevers zullen solliciteren naar deze kandidaat. Men is opzoek naar banen waar je verschillende expertise uit verschillende branches op kan doen. Er is vraag naar nieuwe detacheringsbedrijven die hun werknemers, de ruimte geven zich te blijven ontwikkelen en hun persoonlijk begeleiden naar het realiseren van hun ambities. Dit leidt tot dat de bedrijven niet meer competenties inlenen, maar ze zien: Het gezicht, het karakter en de persoonlijkheid achter de competenties.

Je eigen toegevoegde waarde

Werk doet er toe! Een zinnige bijdrage kunnen leveren is de selectiecriterium waarmee veel jonge mensen mogelijkheden op de arbeidsmarkt afwegen. Kansen op ontwikkeling tellen ook want een leven lang leren is niet alleen leuk, het is ook nodig om je toegevoegde waarde te kunnen blijven tonen. In de schooltijd en gedurende hun studie zijn zij al getraind om projectmatig te werken waarbij resultaatgerichtheid en samenwerking centraal staan.

Binnen veel organisaties vormt projectmatig werken al de standaard en hebben leidinggevenden de rol van projectmanager of coach. Het principe dat zij tijdelijk goed opgeleide projectmedewerkers van binnen en buiten de organisatie nodig hebben, is niet nieuw maar zal de komende tijd een grotere vlucht nemen. De huidige bedrijven die zich bezig houden met recruitment/werving en selectie zullen hun rollen moeten omdraaien. Het nemen van de  omgekeerde koers zal de standaard worden. Niet meer de vacatures, maar de goed opgeleide starter op de arbeidsmarkt zal centraal staan en kunnen werkgevers solliciteren naar kandidaten met ambitie.

Een van de bedrijven de deze rollen heeft omgedraaid is Developing Ambitions. De DNA van het bedrijf is de gedrevenheid om individuen en organisaties een stap verder te helpen, vanuit een oprechte interesse in mensen. Developing Ambitions past met haar concept in een tijd dat bestaande business modellen bestaansrecht verliezen en kiest nadrukkelijk voor het creëren van een WIN-WIN voor alle partijen.
 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Over de auteur: Saskia Montanus is directeur van Developing Ambitions.

Over het Podium: Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op           mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst.          MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.