Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De toekomst van de maakindustrie

Innoveren is niet altijd eenvoudig. Plaatbewerkingsbedrijf Tailorsteel lukt het wel en geeft meteen een goed voorbeeld van hoe de maakindustrie in Nederland behouden kan worden.

Deel 6 in de serie: Innovatie, van idee tot succesvolle introductie

Tailorsteel te Varsseveld is een plaatbewerkingsbedrijf; ze leveren metalen producten (uitgesneden uit metalen platen) aan hun klanten. In eerste instantie denken mensen dan vaak; dat is toch niet innovatief? De metaalbewerkende industrie heeft namelijk het imago van een traditionele sector; de oude maakindustrie. Toch zijn er binnen deze sector zeer innovatieve bedrijven en Tailorsteel is daar een heel goed voorbeeld van. Ze weten de oude economie (maakprocessen) optimaal te verbinden met de nieuwe economie (ICT).

Automatisering tot en met

Tailorsteel heeft alle interne processen zo ver als (nu) mogelijk is geautomatiseerd. Alle herhalingswerkzaamheden zijn geautomatiseerd, dat geldt voor boring jobs zoals calculatie en offertes aanmaken. In de productiehal rijden AGV’s (Automatic Guided Vehicle; manloze voertuigen) de stalen platen naar de lasersnijmachines die automatisch alle onderdelen uitsnijdt. Alleen bij het inpakken komen er handen aan te pas, maar dan wel in een productiehal met enkele exotische boompjes.

Maar het meest vooruitstrevende is de automatisering van de ‘voorkant’. Een klant kan na installatie van de software van Tailorsteel het eigen product dat gemaakt moet worden uploaden. De rekencentrale laat in slechts twee minuten de offerte zien met de kosten en levertijden. Zoals ze het zelf noemen: offertes automatisch binnen twee minuten met alle details! Door geheel geautomatiseerd te produceren, zijn efficiëntie, stipte levering en hoge productkwaliteit een standaard. Op deze manier kan er 24/7 besteld worden met directe reactie.

Deze mate van integratie met klanten komt in de business-to-business markt maar beperkt voor. Hiermee is ook de weg geplaveid voor een steeds verdere integratie van de keten in de toekomst. Als automatisering niet alleen binnen de poorten van het eigen bedrijf wordt uitgevoerd, maar ook linken heeft met klanten en toeleveranciers is het mogelijk om de keten nog leaner te maken.

Tailorsteel levert met name ‘specials’, en dus niet de hoge volume producten die vaak goedkoper op een traditionele manier geproduceerd worden. Echter, ook aan deze vorm van customization zitten grenzen. Binnen een bepaalde afmetingen is bijna alles mogelijk, maar daar buiten wordt het moeilijk. Wat betreft complexere productie biedt Tailorsteel een ‘multiple choice’ designtool aan; waarmee klanten kunnen kiezen uit enkele opties (voor bijvoorbeeld de manier van bevestiging).

De grootste uitdaging van de opstart van Tailorsteel in 2007 lag in de voorinvestering. Om het hele ICT en fysieke proces op te zetten was veel tijd en geld nodig. Nu het concept helemaal is uitgewerkt, inclusief de organisatie ‘om het primaire proces heen’, is het de bedoeling om het 24/7 concept in meer plekken op te zetten. In de toekomst zal het concept door heel Europa in de vorm van een franchise uitgebouwd kunnen worden.

Tailorsteel te Varsseveld is een zeer goed voorbeeld hoe de (maak)industrie in Nederland behouden kan worden. En dat is belangrijk voor onze banen, export en behoud van hoogwaardige kennis in Nederland.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Innovatie is hét middel om te kunnen concurreren in de huidige, global economy. Alleen is innoveren niet altijd eenvoudig. In deze serie laten consultants van Berenschot goede voorbeelden zien van organisaties die de eindstreep wel hebben gehaald. Met de nadruk op hoe ze dat hebben aangepakt.

Lees in deze serie ook:

Interessant boek over innoveren: 'Ga Vreemd!' van Rob Adams

>> Altijd op de hoogte? Meld u aan voor de gratis nieuwsbrief van MT