Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De Grote Techoorlog van 2012

De schoen is gezet, hoog tijd om vooruit te blikken naar 2012. Dat wordt het jaar van de Grote Techoorlog. Google, Apple, Amazon en Facebook zullen strijden om de hegemonie op internet. Of liever gezegd: ons dagelijks leven.

 

De vier Amerikaanse bedrijven die het aanzien van de informatietechnologie en entertainment domineren, verkeren op voet van oorlog met elkaar, stelt het blad FastCompany zonder omhaal. En niet zonder reden: de afgelopen jaren zagen we inderdaad de vier giganten steeds vaker op elkaars terrein komen.

Vier alleskunners

In pakweg 2000 was Apple Computers nog noodlijdende computerfabrikant. Google had een fijne zoekmachine zonder reclame, Amazon verkocht boeken en cd's en van Facebook had nog nooit iemand gehoord. Maar Apple drijft inmiddels de grootste online muziekwinkel ter wereld en is leidend in smartphones en tablets. Google volgde met een Android-offensief en ook Amazon lanceerde onlangs een tablet. Amazon zelf is intussen uitgegroeid tot een gigant in cloud computing, een terrein dat Google met zijn docs en apps ook wil beheersen, terwijl Apple de cloud als voorwaarde ziet om zijn eigen ecosysteem tot één geheel te smeden. Facebook slurpt intussen met zijn 800 miljoen vrienden verkeer en daarmee advertentiemiljarden weg van Google. Daarop bouwde Google dit jaar zijn eigen variant van een social network, Google +.

Vier sterke leiders

Het viertal is aan elkaar gewaagd, en wordt geleid door sterke en eigenwijze karakters. Amazon zal in 2015 onder Jeff Bezos een omzet hebben van 100 miljard, Apple moet Steve Jobs missen maar borduurt voort op zijn strategie als duurste bedrijf ter wereld met tientallen miljarden in kas, Met Facebook heeft Mark Zuckerberg informatie over de voorkeuren van 800 miljoen consumenten. Daarbij komen maar weinig concurrenten in de buurt. Denk aan de mislukte pogingen van BlackBerry en HP om met een iPad-killer te komen; alleen Amazon en de Androids geven analisten een serieuze kans. Microsoft heeft het allemaal  geprobeerd: cloud diensten, tablets, smartphones (nu met Nokia) en natuurlijk het sociale netwerk Spaces; nergens kon het tot nu toe echt een vuist maken in een tijdperk waarin de pc niet langer centraal staat.

2012: vuurwerk

Verwacht in 2012 nog meer vuurwerk, naarmate de grote vier elkaar nog meer verdringen op de markten voor smartphones en tablets, cloud computing en sociaal netwerken. In de rechtszaal komen de vier elkaar al geregeld tegen in een patentoorlog waarvan we al eerder een overzicht gaven. Google kocht voor dat slagveld dit jaar voor 12,5 miljard dollar Motorola Mobility, vooral een flinke berg patenten.

Nieuw slagveld: televisie

In 2012 zal het slagveld waarschijnlijk ook worden uitgebreid naar televisie. Uit de biografie van Steve Jobs bleek, dat hij droomt van een volwaardige Apple-televisie, die de bescheiden rol van het doosje Apple TV kan doen vergeten en alles uit iTunes haalt. Maar Google zal intussen niet rusten voordat het met Google TV en YouTube in alle huiskamers doordringt. Amazon heeft intussen deals met een trits eigenaren van videocontent, die het nu nog 'gratis' streamt als bonus voor vaste klanten. Ook Facebook sluit in rap tempo deals met tv- en filmmaatschappijen. Met Facebook video kan het nog groot worden, met name vanwege de feedback die de bekende 'likes' voor zorgen.

Facebook gaat blazen in 2012

2012 betekent voor Facebook ook het startschot op voluit te gaan blazen: dan geeft de beursgang Zuckerberg de munitie die destijds ook Google transformeerde van zoekmachine in een alleskunner. Zuckerberg kan zijn mensen eindelijk in goed verhandelbare opties betalen, en verwacht nog meer toepassingen van Facebook, dat alle vormen van communicatie – chatten, video, e-mail – wil beheersen maar ook content in zijn netwerk wil rondpompen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nieuwe inzet: betalingsverkeer

Volgend jaar zal mobiel betalen ook de volle aandacht van de vier giganten trekken. De contactloze chip in de Google Phone zal ons laten wennen aan het gebruik van de mobiel als portemonnee, maar het zal vooral betekenen dat banken en creditcardmaatschappijen hun ijzeren greep op het betalingsverkeer verliezen. De iPhone heeft straks ook zo'n chip, die mooi aansluit bij de enorme winkel die iTunes is, Amazon en Facebook zullen zich ook meer bemoeien met het direct afrekenen van alle virtuele goederen die ze verhandelen.

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.

De baas van het Duitse Bayer draagt de leiding over aan de werkvloer – als dat maar goed gaat

Farmagigant Bayer moet innovatiever, creatiever en sneller worden. Dat kan volgens ceo Bill Anderson door radicaal te breken met de hiërarchie binnen het bedrijf. Hij deed dit eerder ook bij Roche. 'Denken dat hij hetzelfde trucje bij Bayer kan doen, is zijn valkuil', zegt leiderschapsexpert Franka Rolvink Couzy.

bill anderson bayer ceo
Bill Anderson is sinds juni 2023 ceo van Bayer. Foto: Bayer

Wie de presentatie van Anderson en zijn gevolg over het reorganisatieplan op Youtube bekijkt, kan niet anders dan geloven dat zijn plan gaat werken. Naast het enthousiasme van de topman en zijn medebestuursleden mag Gary Hamel van de Londen Business School en schrijver van het boek Humanacracy vertellen hoe belangrijk het is om de mensen op de werkvloer het leiderschap te geven.

Wereldwijd voelt 80 procent van de werknemers zich niet betrokken bij hun werk, zegt Hamel. Hoe kan dat? Hij heeft diverse slides met data voor dit antwoord, maar het komt er in het kort op neer dat bedrijven hun werknemers in een omgeving laten werken vol met regels en een opeenstapeling van managementlagen. Elk besluit duurt door deze uit de kluiten gewassen hiërarchie maanden. Dat is een giftige omgeving voor innovatie.

Ommekeer voor Bayer

Terwijl Bayer innovatie hard nodig heeft, want het gaat niet goed met de Duitse farmagigant. De resultaten vallen flink tegen, de aandelenkoers is gehalveerd en er is snel een ommekeer nodig.

Dus ziet topman Bill Anderson geen andere mogelijkheid dan de controle door managers af te schaffen. Vanaf nu krijgt de werkvloer de leiding en de 1.362 pagina’s aan regels, ‘die toch niemand kan onthouden’, worden voor 99 procent geschrapt. Dynamic Shared Ownership heet dit plan, stelt Anderson. Kortweg: ‘DSO’.

Zoals gezegd, wie deze presentatie aanhoort, kan DSO alleen maar toejuichen. Het werken bij Bayer wordt eenvoudiger, zonder regels, en iedereen wordt een leider. ‘Onze banen worden betekenisvolle banen’, zegt Anderson op Youtube.

Gevaarlijk kunstje

Geef hem eens ongelijk: zelfcontrole heeft een positief effect op de motivatie van werknemers, blijkt keer op keer uit wetenschappelijk onderzoek. Bovendien heeft de topman ook bij concurrent Roche een systeem van zelfsturende teams ingevoerd, wat DSO in feite is. Hij heeft dus ervaring.

Lees ook: 5 tips om een zelfsturende teams in je organisatie te creëren

Toch is het precies dat vertrouwen van Anderson om dit kunstje nog een keer te doen, dat gevaarlijk is. De eerste les in veranderkunde is namelijk dat resultaten uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst.

Dat heeft te maken met de context; die is overal anders. Elk bedrijf is anders, de locatie is anders, de hoofdrolspelers zijn anders, het moment is anders dan de vorige keer. En als de context anders is, dan kan de uitkomst ook zomaar 360 graden anders uitvallen.

Diepgeworteld cultuurverschil

Die context is bij Bayer wezenlijk anders dan bij Roche. Zo heeft Bayer veel meer werknemers dan Roche. Bayer is in een reeks aan rechtszaken verwikkeld die het bedrijf miljarden en veel kopzorgen kost.

En een ander groot contextverschil tussen de twee farmabedrijven is dat Roche zijn basis heeft in Zwitserland en Bayer in Duitsland. Daardoor zit bij Bayer hiërarchie diepgeworteld in de mensen. Om dat af te schaffen en de werknemers de leiding te geven, vraagt een aanpassing van de werknemers die niet voor iedereen even gemakkelijk zal zijn.

Als de meer dan 100.000 werknemers van Bayer tot nu toe onder de Duitse hiërarchie hebben geleefd en gewerkt, en gewend zijn aan orders, regels en controle, dan weten diezelfde werknemers zich niet opeens raad met de vrijheid die hun wordt gegeven om een zelfsturend team te vormen. Van afwachten op dat wat de baas zegt, zullen ze initiatief moeten nemen. En bij zelfsturende teams geldt: een beetje zelfsturend, dat werkt niet.

Structurele feedback is cruciaal

Nu begrijpt Anderson wel dat deze ommekeer gepaard gaat met vallen en opstaan. In elk veranderproces zit een chaotische fase, waarin iedereen afscheid moet nemen van een oude manier van werken en een nieuwe moet omarmen. Dat is bij Roche niet anders zijn geweest.

‘We zijn allemaal opgegroeid in dit systeem’, zei hij ooit. ‘Het is heel gemakkelijk om terug te vallen in oude gewoonten.’ Mede daarom krijgen de medewerkers hulp bij de nieuwe werkwijze. Er staat een compleet hr-plan klaar om iedereen te leren met eigen ideeën te komen.

Het is de vraag of dat hr-plan voldoende is. Van levensbelang bij een ommekeer naar zelfsturende teams is bijvoorbeeld structureel feedback, iets wat in een organisatie met controle en gezag vaak niet wordt gedaan en wat veel mensen best eng en lastig vinden.

Lees ook: Hoe je constructief feedback geeft (en zelf krijgt van werknemers)

Dus ook al worden mensen getraind op het geven van feedback, als ze het om persoonlijke redenen niet doen, dan blijkt uit onderzoek dat het geven van leiding aan het personeel juist nadelige gevolgen kan hebben. Zodra zelfsturende teams elkaar geen of onvoldoende feedback geven, ontstaan disfunctionele veranderingen met nadelige gevolgen voor de prestaties.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Gedrag veranderen vraagt tijd

De bedoeling van Anderson is goed. Er moet wat veranderen bij Bayer, want doorgaan op de huidige weg kan ook niet. De vraag is of deze verandering de juiste is. Achttien maanden heeft Anderson ervoor uitgetrokken. Dat lijkt lang, maar toch nog een korte blik naar Roche.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Volgens een artikel op het platform Medium is Roche vijf jaar sinds het DSO heeft ingevoerd verre van klaar met de reorganisatie. Gedrag veranderen vraagt meer dan een andere structuur.

Lees ook deze artikelen over leiderschap van Franka Rolvink Couzy: