Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De economische toekomst voorspellen?

Bedrijven kunnen dankzij Google zien wat de impact is van hun campagne of product. Dat zegt Hal Varian, chief economist van het zoekmachinebedrijf. Volgende stap: de toekomst voorspellen?

 

Het is in eerste instantie een hulpmiddel voor adverteerders: Google Insights for Search. Iedereen kan hier per periode en regio de frequentie in bepaalde zoekopdrachten opvragen. Handig, als je bijvoorbeeld marketeer bent van Old Spice en wilt weten of die ludieke videocampagne is aangeslagen, en zo ja: volgens welk verloop dan wel? Maar ook als je wilt weten wanneer mensen voor het eerste doorhadden dat er in Amerika een sloopregeling voor auto’s aankwam. Hal Varian, chief economist bij Google, noemt het nowcasting: met de meest actuele data de vinger aan de pols houden. 

Database van intenties

Op het Google-kantoor in Amsterdam licht hij vandaag toe dat deze data ook gebruikt kan worden om economische ontwikkelingen te voorspellen, iets wat hij eerder al aankaartte op het Google Research Blog. Als voorbeeld geeft hij het bedrijf waar waarschijnlijk een reorganisatie gaat plaatsvinden: “Als dat gerucht de ronde gaat doen, gaan mensen op Google zoeken naar termen als ‘ontslag’, dus dan is het niet verrassend als er een correlatie bestaat tussen de ontslagen en de zoekopdrachten in een bepaald gebied. Google is een database van intenties.”

Context

Het zijn juist de intenties die nog steeds moeilijk zijn te interpreteren, zo geeft Varian toe. “Hoe mensen denken over een bepaalde zoekterm kan je niet inschatten. Als het om een bepaald product gaat waar naar wordt gezocht, dan weet je dat ze informatie over dat product zoeken. Maar als het bijvoorbeeld over politiek gaat, dan weet je niet of het in een positieve of negatieve context moet worden geplaatst.” 

Extrapoleren

De tool kan handig zijn bij onderwerpen waar mensen specifiek naar zoeken op het internet, zoals bepaalde producten, maar ook vakanties en reizen. Varian: “We kijken naar het patroon en als het een terugkerend patroon is, dan kan je het extrapoleren naar de toekomst.” Zo kunnen hoteleigenaren bijvoorbeeld zien op welke momenten Nederlanders het meeste zoeken naar een hotel in Barcelona, en hoe Google denkt dat dit in de toekomst zal gebeuren. Dat kunnen ze naast de informatie leggen die ze zelf beschikbaar hebben. 

Overheidsinstanties

Google hoopt dat anderen de gratis beschikbare tool en data gebruiken voor de ontwikkeling van interessante toepassingen. Daarnaast hebben volgens Varian al verschillende overheidsinstanties , waaronder in Nederland, interesse getoond in de data. Niet alleen Google kan trouwens een barometer zijn van economische ontwikkelingen. Varian zegt dat ook credit card maatschappijen veel informatie verzamelen over de economische stand van zaken, en geeft daarnaast als voorbeeld Craigslist, een Amerikaanse Martplaats. Toen de auto-industrie inzakte, nam de handel in tweedehandsauto´s op deze website enorm toe. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De toekomst?

Over het voorspellen van de toekomst houdt Varian zich op de vlakte. “We willen vooral een inzicht geven in de huidige situatie, zodat sneller kan worden geïnterpreteerd wat er op dit moment gebeurt.” Eerder dit jaar werd bekend dat Google geld heeft geïnvesteerd in Recorded Future, een bedrijf dat beweert aan de hand van data toekomstige ontwikkelingen te kunnen voorspellen. Recentelijk nog berichtte het tijdschrift Wired over de investering en legde daarbij de connectie met de CIA, die ook in Recorded Future zou hebben geïnvesteerd. Volgens Varian heeft hij de ceo van het bedrijf wel eens ontmoet, maar is er geen sprake tussen een samenwerking met het bedrijf op het gebied van Google Insighs Search. “Al kan ik me voorstellen dat dit een logische vervolgstap lijkt.”

Lees ook het boek 'Wzgd? Wat zou Google doen?'