Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

De angst voor ja-maar wegnemen (John van der Borg)

Het moment dat u een plan lanceert voor een afdeling zou na alle “jamaars” moeten liggen. Hele bedrijven gaan eraan ten onder.

Waaraan? Aan de poging die ze doen om het personeel niet te betrekken bij nieuwe plannen. Misschien dat er ook een angst bestaat om het roer (een beetje) uit handen te geven. De leidinggevende is bang voor de jamaars. Wellicht dat de eigen plannen niet doorgezet kunnen worden. Dus wordt een plan gedropt als een voldongen feit.

De medewerker kiest voor de tekst "ja, maar” om aan te geven dat hij of zij niet onwelwillend is (Ja) en om aan te geven dat ze niet als compleet achterlijk behandeld willen worden (maar), aangezien zij ook kennis hebben. Dus de typering van de medewerker zou ook kunnen zijn: “betrokken en respectvol”.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het voorkomen van 'jamaars' is dus net die cultuuromslag die veel bedrijven nodig hebben. Informeer en betrek medewerkers. Lanceer daarna de gezamenlijke nieuwe plannen. Dan voelt iedereen zich betrokken bij het eindresultaat, dus geen 'jamaars' meer.

John van der Borg