Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 5 succesfactoren van een HPO

Bent u een high performing organisation? Dan komen deze vijf succesfactoren u vast wel bekend voor.

 

Als al uw werknemers actief bezig zijn met uw bedrijfsdoelen, alle activiteiten in uw organisatie daadwerkelijk waarde toevoegen, uw mensen flexibel en vlot reageren op eventuele problemen en uw strategie écht afwijkt van die van uw concurrenten, dan bent u een high performing organisation (HPO).

In mei 2008 publiceerde de Maastrichtse professor André de Waal het boek Maak van je bedrijf een toporganisatie! De Waal richt zich op wat hij noemt high performing organisations (HPO’s). Stel: al uw werknemers zijn actief bezig met uw bedrijfsdoelen, alle activiteiten in uw organisatie voegen daadwerkelijk waarde toe, uw mensen reageren flexibel en vlot op eventuele problemen en uw strategie wijkt écht af van die van uw concurrenten. Als al die zaken op uw bedrijf van toepassing zijn, dan is het een HPO-bedrijf.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5 succesfactoren

De Waal deed onderzoek onder 2.000 organisaties wereldwijd – dus ook in Azië en ontwikkelingslanden – en zowel onder profit- als non-profit- bedrijven. Dat maakt de basis voor zijn verhaal een stuk breder dan dat van mensen als Peters en Collins, die zich op Amerikaanse beursgenoteerde bedrijven concentreerden. De Waal onderscheidt 5 succesfactoren voor een HPO:

  1. Het management is van hoge kwaliteit, wat wil zeggen dat het het vertrouwen geniet van de medewerkers, besluitvaardig is en resultaatgericht;
     
  2. De medewerkers zijn van hoge kwaliteit, wat wil zeggen flexibel en erop uit om te presteren, zowel bij mee- als tegenwind. Bovendien zijn ze afkomstig uit verschillende sociale, culturele en generationele groepen;
     
  3. Het bedrijf richt zich in zijn besluitvorming niet alleen op aandeelhouderswaarde, maar op de belangen van alle stakeholders, klanten en de medewerkers voorop. Belangrijke besluiten worden genomen vanuit een horizon van een jaar of tien;
     
  4. Een HPO-bedrijf is actiegericht. De leiding ‘communiceert’ niet, maar luistert vooral naar zijn organisatie. Fouten mogen gemaakt worden, maar leiden na analyse tot onmiddellijke actie;
     
  5. Continue verbetering én continue vernieuwing gaan samen. Er is enerzijds een niet-aflatende drive om de processen te verbeteren en anderzijds een non-stop innovatieproces van nieuwe producten en diensten die het unieke aanbod van de organisatie in de markt versterken.

Doe mee aan het Best Managed Companies programma en ga de uitdaging aan. Meld u vandaag nog aan. Eerst meer lezen over het programma en de verkiezing van Best Managed Companies? Kijk dan op bmc.mt.nl.