Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Contentmarketing heeft de toekomst

Hoe besteedt u het online marketingbudget? Kiest u voor opvallende banners en recamefilmpjes of gaat u voor een goed verhaal? Podiumauteur Ab kuijer beschrijft de ontwikkeling van contentmarketing. 

In de wondere wereld van digitale marketing kiezen veel bedrijven en hun mediabureaus voor de makkelijke weg naar bekendheid door ‘eye-balls’ en ‘clicks’ in te kopen. Het is hetzelfde luie kunstje dat de media al decennialang op tv en in de krant laat zien: koop mediaruimte zo dicht mogelijk bij de doelgroep en plaats een advertentie. Niet bijster creatief, maar wel lekker snel geld verdienen voor zowel de media als de mediabureaus. 

Als resultaat voor deze aanpak worden wij nu gebombardeerd met tv-commercials voor een Youtube-filmpje en knipperen banners op iedere webpagina om aandacht. Het wordt alleen maar erger: tot aan 2016 groeit in Nederland het aandeel in online reclame jaarlijks met 10% tot een indrukwekkende 1,7 miljard euro.

Ongewenste of gewilde reclame

Diep in ons hart kennen we de echte feiten: mensen willen liever geen ongevraagde commerciële informatie ontvangen. We willen de juiste informatie vinden op het moment dat we die gaan zoeken. Het is niet voor niets dat 1 op de 6 huishoudens een ‘Nee/Nee sticker’ op de brievenbus heeft geplakt en 7,5 miljoen mensen de moeite hebben genomen om zich te registreren in het ‘Bel mij niet‘ register.

De economische crisis dwingt ondernemers om de online uitgaven opnieuw te bekijken en te onderzoeken hoe inspanningen en resultaten kunnen worden verbeterd. Waarom kiezen voor een traditionele aanpak in een moderne, digitale wereld? Er kan veel geld worden bespaard met ongewenste reclame: stop vandaag nog met die zinloze banners, skyscrapers, leaderboards, lay-overs, webtv-commercials en gesponsorde links. 

Denk als een uitgeverij

Wees innovatief en ontwikkel een contentmarketingstrategie. Bekijk de onderneming als ware het een media-uitgeverij; denk als bladendokter Rob van Vuure en ontwikkel met een journalistiek team een onderscheidend redactioneel format over de bedrijfsactiviteiten dat online kan worden uitgerold. 

Schrijf enthousiast en gedisciplineerd over de nieuwste ontwikkelingen binnen het vakgebied op een blog, publiceer het complete foto-archief en vraag mensen om hun mening hoe de service kan worden verbeterd. Alle nieuwe content wordt door de zoekmachines gezien als actueel en is daarom relevanter dan statische tekst op een corporate website. Hierdoor zal het nieuws hoog op de resultatenpagina van Google verschijnen.

Geen digitaal plan

Recent Amerikaans onderzoek van Econsultancy toont aan dat 90% van de digitale marketingdeskundigen het belang van contentmarketing erkent, maar dat slechts 38% hier ook echt een plan voor heeft. Dat in de marketingdoelstellingen seo een 5e plaats inneemt zegt wel genoeg.

Search engine optimization (seo) was lange tijd een mysterie voor de gemiddelde manager. Seo-specialisten deden geheimzinnig over de aanpassingen en wijzigingen die ze maakten binnen de website. Het enige dat ze in feite deden was teksten herschrijven en links op andere sites plaatsen,  waardoor zoekmachines de website ineens als belangrijk ging zien. En inderdaad, de website steeg in Google.

Begin met een goed verhaal

Contentmarketing gaat een stap verder en genereert verkeer naar de website toe via andere kanalen, zoals blogs en groepen. Het is nu tijd voor een nieuwe manier van communiceren waarbij de visie van het bedrijf op een natuurlijke en interactieve manier wordt verteld. Begin daar waar je ooit eens bent begonnen: met een goed verhaal.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Over de auteur:
Dit artikel is geschreven door Podiumauteur Ab Kuijer, Teamleader Europe Content Business Boost, auteur van ‘Think Small, Grow Big’, en creative director JuniorSenior.

Over het Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.