Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Concurrentieanalyse: Porters vijf krachten

Porters vijf krachten

 

Porters concurrentieanalyse (1998) stelt vijf fundamentele concurrentiekrachten vast, die de relatieve aantrekkelijkheid van een sector bepalen: potentiële toetreders, onderhandelingsmacht van afnemers, onderhandelingsmacht van leveranciers, vervangende producten of diensten, en rivaliteit onder bestaande concurrenten. Het model wordt gebruikt om meer begrip te krijgen van de bedrijfsomgeving van het bedrijf. Een bedrijf kan er de aantrekkelijkheid van een nieuwe markt mee onderzoeken door te bepalen of nieuwe producten, diensten of activiteiten potentieel winstgevend zijn. Het model kan ook worden gebruikt om de strategische positie van een onderneming in de huidige markt te bepalen, omdat het rekening houdt met een brede range van concurrenten die verder strekt dan de direct voor de hand liggende concurrenten.

Hierdoor ontstaat inzicht in de sterke kanten van zowel de huidige concurrentiepositie van de onderneming als van de gewenste positie.  

Ga naar het modellenoverzicht om alle managementmodellen te bekijken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bron: Berenschot

>> Bestel het boek online Het groot managementmodellenboek <<