Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob en de nieuwe high potential

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering heet hij een nieuwe high potential welkom.

AAN Bob
VAN Alissa Spijkers
BETREFT HIPO

Goedemorgen Bob,
Ons HIPO-klasje gaat weer van start. Ditmaal zes personen die tijdens hun studies en stages geweldig uitblonken en van wie wij dan ook zéér hoge verwachtingen hebben. Een van de zes is Robert-Maarten van Ravenstijn, vers van Nyenrode Business School en zes maanden intern geweest bij McKinsey in Chicago. Een beetje kakkig type, oké, en zelfs wat hautain, maar wel erg slim en súperambitieus. Robert-Maarten komt vanaf maandag aanstaande drie weken bij je rondsnuffelen. Maak jij een goed en stevig programma voor deze HIPO? En laat hem even weten dat hij welkom is. Zijn e-mail is: [email protected]. Dank!
Groet, Alissa Spijkers
Human Resources Department

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Beste Robert-Maarten,
Ik hoor van ons hoofdkantoor dat je enkele weken op mijn divisie komt rondsnuffelen. Leuk! Jeugdig elan kunnen wij hier goed gebruiken, zeker zo’n HIPO als jij, met zo’n fantastische Nyenrode- en McKinsey-achtergrond! Je bent hier dan ook zeer welkom om wat rond te snuffelen op onze afdelingen. Ik zal zelf ook wat tijd voor je vrij maken, zodat ik je het een en ander kan vertellen over mijn visie op leidinggeven, strategie, management in het algemeen, financials… nou ja, alles wat een echte praktijkman als ik een studiebol als jij kan bijbrengen. En natuurlijk hoor ik ook graag wat jij ervan vindt, want aan spontane invallen van de jeugd heb ik soms best heel veel, dat merk ik wel als mijn eigen kinderen zeggen: pa, als je ’t nou eens zo zou doen… Dat houdt me zelf ook jong. Nou, Robert-Maarten, ik zie je maandag. Ik zal zorgen dat er een pc en koffie voor je klaarstaan!
Groet,
Bob

Geachte heer,
Dank voor uw e-mail, al lijkt het me goed om meteen mee te delen dat ik niet van tutoyeren hou, want zoals mijn voormalige mentor, de heer Cornelis Schutte van Nyenrode, mij heeft geleerd: hou altijd afstand tot je co-workers, want je vrienden van vandaag zijn doorgaans de hyena’s van morgen. Verder lijkt het me ten behoeve van transparante, heldere verhoudingen goed om u mee te delen dat ik niet stond te trappelen om lid te worden van dit HIPO-klasje. Maar toen ik terugkeerde uit Chicago bleken de HIPO-klasjes van Shell en Philips reeds gevuld. Toch zal ik mij uiteraard volledig inzetten, aangezien dit mijn aard is, al moet ik u wel eerlijk melden niet blij te zijn dat ik door het hoofdkantoor juist naar uw divisie wordt gezonden. Uw divisie is nogal bescheiden van omvang en op het hoofdkantoor wordt het management van uw divisie gezien als weinig doortastend, zelfs zwak, waarbij onder meer gewezen wordt op targets die nu al zes kwartalen op rij niet worden gehaald. Van nature voel ik me meer thuis in een dynamische, internationale, bloeiende omgeving, zoals McKinsey, Shell of Philips. Dus moest ik wel even nadenken of ik deze stap wilde maken. Maar zoals de heer Cornelis Schutte van Nyenrode, mijn voormalige mentor, mij heeft geleerd: een bouwkundige leert uiteindelijk nog het meest van een bouwval. Al moet ik zeggen dat ik ook altijd heel veel leer van McKinsey, Shell en Philips.
Gezien mijn periode bij McKinsey in Chicago en gezien mijn van nature buitengewoon grote intellectuele en analytische vermogens denk ik dat u veel aan mij zult hebben, zeker wat betreft visie op management, zowel voor de korte als langere termijn. Uw divisie is duidelijk toe aan radicale, revolutionaire veranderingen en ik wil dit proces graag in gang zetten. Het lijkt me goed dat u en ik wekelijks uitvoerig overleg hebben over dit proces aan de hand van door mij gemaakte sheets en dat ik vervolgens een en ander dan wekelijks uitvoerig rapporteer richting hoofdkantoor, meer in het bijzonder richting drs. Tom van Dalen, een goede kracht, dunkt me, zelfs een redelijk goede strateeg in de dop, zij het niet van het niveau van McKinsey, Shell en Philips.
Verder rept u over spontane invallen die u kennelijk van mij verwacht. Ook in deze wil ik duidelijkheid scheppen: ik ben niet in het bezit van een spontaan karakter noch van bijbehorende invallen. Gezien de situatie van uw divisie op dit moment lijkt het me overigens ook geen goede zaak om gebruik te maken van spontane invallen. U lijkt me meer gebaat bij een koele, intellectuele, analytische, calculerende benadering en wat dat betreft heeft u met mij de hoofdprijs in huis gehaald. Tot slot: ik behoef geen pc. Ik heb mijn eigen laptop, die ik nooit in de steek laat, vice versa. Uw aanbod betreffende koffie moet ik helaas eveneens afslaan, daar ik een tegenstander ben van cafeïne en andere stimulantia.
Hopend op een intensieve, vruchtbare samenwerking,
Robert-Maarten van Ravenstijn, MBA

Meer Bob de manager?

Spijt van de overstap? Zo krijg je je oude baan terug

Niet iedere carrièrestap is een succes. Soms blijkt die droombaan toch niet wat je ervan verwachtte. Zo kom je terug bij je oude werkgever en sleep je er ook een promotie uit.

spijt van nieuwe baan
Foto: Getty Images

Je had een goede baan, maar ineens kwam er een kans langs die je niet kon laten lopen. Je vertrok. Maar inmiddels zit je een paar maanden tot een jaar bij je nieuwe werkgever en je kan het niet langer ontkennen. Niet alleen is het niet je droombaan, deze baan is ook nog eens minder leuk dan je vorige.

Je merkt dat je steeds vaker dagdroomt over je oude baan. Alleen, hoe pak je dat aan? Don Raskin, auteur van het boek The dirty little secrets of getting your dream job legt in vijf stappen uit hoe je succesvol kan terugkeren bij je oude baas.

1. Bedenk waarom je ook alweer wegging

Als je fantaseert over terugkomen bij je vorige werkgever begin je met een aantal vragen als: willen ze me wel terug? Zouden ze al iemand hebben voor mijn oude baan? Zo ja, zouden ze ergens anders in het bedrijf plek voor me hebben?

Het is slim om eerst een stap terug te doen. Voordat deze vragen aan de orde komen, moet je je eerst afvragen waarom je ook alweer vertrok. Bedenk goed of de redenen van je vertrek je ervan weerhouden om weer terug te komen bij je oude werkgever.

Grote kans is dat de omstandigheden niet veranderd zijn, dus dat de ergernissen en hindernissen die je eerder tegen kwam er nog steeds zijn. Als dat geen obstakel vormt, dan kan je je prima weer melden.

Lees ook: Is het tijd om ontslag te nemen? 6 vragen om jezelf te stellen

2. Start informeel

Neem contact op met iemand bij je vorige werkgever die jou goed kent: een chef, een mentor of een collega. Bespreek met diegene jouw idee om terug te komen. Vraag ze eerlijk te zijn over hoe ze jouw kansen inschatten. Belangrijk daarbij is niet alleen hoe er intern over jouw prestaties en vaardigheden werd gedacht, maar ook hoe je vertrek werd ervaren.

Als je onder goede omstandigheden bent vertrokken en het bedrijf nog behoefte aan je heeft, ga dan in de ‘soft-sell’ modus. Praat dan over de nieuwe vaardigheden die je in je nieuwe baan hebt opgedaan. Je wilt jezelf presenteren als nieuwe medewerker die meerwaarde heeft, niet als dezelfde oude medewerker die met hangende pootjes terugkomt.

3. Meld je formeel

Als je informele contact groen licht geeft, is het tijd om contact op te nemen met HR of de persoon die gaat over het aannemen van nieuwe mensen. Reken erop dat dit gesprek meer weg zal hebben van een sollicitatiegesprek dan een onderhandeling over de voorwaarden van je terugkeer. Je moet een goed verhaal hebben waarom ze jou weer moeten aannemen en reken erop dat er ook nog andere kandidaten voor deze functie zijn.

 Volg MT/Sprout nu ook op WhatsApp

Onderstreep de ervaring die je hebt opgedaan in je nieuwe baan en alle nieuwe vaardigheden die je je eigen hebt gemaakt. Leg daarnaast de nadruk op de kennis die je hebt van het bedrijf. Maak duidelijk dat je het bedrijf en de medewerkers kent, dat je weet hoe de hazen lopen. Benadruk dat als jij straks weer aan het werk bent, hoe snel je dan ingewerkt bent en dingen gedaan kunt krijgen.

4. Bereid je voor op een ander type sollicitatiegesprek

De kans is groot dat je een heel ander gesprek krijgt dan als je nooit bij het bedrijf gewerkt had. Het gesprek zal waarschijnlijk voor een groot deel gaan over waarom je bent vertrokken en waarom je nu weer terug wilt komen. Het bedrijf zal huiverachtig zijn om iemand die wegging weer aan te nemen. Iemand die vertrekt omdat er iets beters langskomt, kan dat de volgende keer natuurlijk weer doen.

Focus in het gesprek op de vaardigheden en expertise die je weer terugbrengt naar het bedrijf, maar benadruk ook wat je in je nieuwe baan allemaal hebt geleerd. Wees ook niet bang om het boetekleed aan te trekken, durf toe te geven dat je een fout hebt gemaakt door weg te gaan. Je moet mensen ervan zien te overtuigen dat je de eerste keer een waardevolle werknemer was, en dat je nu nog veel waardevoller bent geworden.

Lees ook: Solliciteren: hoe belangrijk is de eerste indruk?

5. Vraag om meer dan wat je hiervoor kreeg

Je kan nog zo dankbaar zijn dat je je oude baan weer terug hebt, maar wees niet bang om meer te vragen. Meer salaris en meer verantwoordelijkheden.

Jouw verhaal dat je nieuwe kennis en nieuwe vaardigheden hebt opgedaan lijkt in vruchtbare aarde te vallen, dus gebruik dat. Vraag om meer geld, een betere functieomschrijving en meer verantwoordelijkheid.

Als je gewoon je oude baan met het daarbij horende salaris krijgt aangeboden, is het aan jou of je daarmee akkoord gaat. Maar wat je ook doet, accepteer nooit een lagere functie of minder salaris dan je had voordat je wegging.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het wordt helemaal ongemakkelijk – niet alleen voor jou, maar ook voor anderen – als mensen die eerst onder je vielen, nu ineens je chef zijn. Het is een teken dat het bedrijf je minder waardeert dan de vorige keer en dat je terugkeer er een is uit zwakte. Als dat het geval is, kan je beter ergens anders een baan zoeken.

Lees ook: 10 tips om te winnen met onderhandelen