Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bedrijven moeten mobiel internet omarmen

Binnen afzienbare tijd heeft iedereen een smartphone. Bedrijven die nu nog niets doen met mobiel, lopen potentiële omzet mis.

Pak je mobiele telefoon en surf naar de website van Hema om te kijken of ze leuke aanbiedingen hebben. Daarna gaan we naar McDonalds om de openingstijden van een vestiging in de buurt te bekijken. Laten we daarna eens vacatures bij Randstad. En om deze mobiele ontdekkingsreis af te sluiten, stel ik voor om nog even langs te gaan voor de laatste stroomtarieven bij Nuon.

Niet geoptimaliseerd

Wat valt je op? Allereerst natuurlijk dat het hier om vier grote, bekende organisaties gaat met een brede doelgroep. Wat ook opvalt, is dat het toch lastig te lezen websites zijn op een iPhone of Samsung. De buttons van de sites zijn uiterst klein. Zonder inzoomen kunnen je vingers niet de juiste button aantikken, en de layout is niet geschikt om makkelijk te lezen en overzicht te houden: de websites zijn niet geoptimaliseerd voor mobiel gebruik.

Mobiele app

Op zoek naar een alternatief om toch mobiel informatie te vinden, speur ik in de App Store. Slechts twee van de vier partijen bieden een mobiele app. Hema en Nuon moet ik noodgedwongen mobiel links laten liggen, en voor de andere twee moet ik eerst downloaden. De app van Randstad heeft een belabberde zoekfunctie en ik kan er ook niet mee solliciteren. Die van de Mc Donalds is goed en bruikbaar, al geloof ik niet dat ik voor die ene keer in het jaar dat ik een Big Mac wil, ik een app op mijn iPhone wil hebben.

Niet op het netvlies

De moraal van dit verhaal: bij vier willekeurig gekozen grote organisaties met een brede doelgroep, kan ik slechts bij één gebruiksvriendelijk terecht, zij het na het downloaden van een app. En ik vermoed dat er zonder veel moeite vier andere organisaties te vinden zijn die mobiele bezoekers niet goed op het netvlies hebben.

Hoe komt het dat veel (grote) organisaties de mobiele gebruikers blijkbaar nog niet interessant genoeg vinden?

Nokia miste de boot

Met de komst van iPhone eind 2007 en daarna het Android-besturingssysteem, ging een kritische massa mobiel online. Hoe Nokia zo blind kon zijn voor de omgeving en niet op tijd meeging in de smartphones, is een raadsel. Het doet me denken aan hoe Bill Gates de opkomst van internet volledig onderschatte, door in een persconferentie eind 1995 te stellen 'The Internet is just a passing fad'. Hopelijk voor Nokia helpt nu juist Microsoft het tij alsnog te keren (en het eigen mobiele tij van Microsoft) met de Windows Phone-software op de Nokia Lumia.

Penetratie mobiel internet

Onderzoek van Telecompaper geeft aan dat de helft van de Nederlanders nu een smartphone heeft (ten opzichte van 34% vorig jaar). Laten we voor het gemak stellen dat een abonnement in de meeste gevallen twee jaar duurt. Dat betekent dat uiterlijk in de eerste helft van 2014 nagenoeg iedereen een smartphone heeft. Daarnaast heeft ruim een miljoen Nederlanders een tablet. Als het dus om de penetratie van mobiel internet gaat, is er weinig reden om het inzetten van een mobiele website uit te stellen. 

Explosieve groei

Dan is het interessant te weten hoeveel verkeer deze mobiele smartphonegebruikers opleveren. Mijn eigen ervaring bij Manpower is dat ruim 5% van het verkeer mobiel is, tablets niet meegerekend. Het StatCounter-onderzoek bevestigt dat dit inderdaad in het algemeen geldt (de helft van dit verkeer komt via iPhones, 25% via Samsung en Nokia zakt dramatisch in). Dat is een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar, en ook mijn eigen ervaring laat dit zien. Wereldwijd ligt het aandeel van mobiel verkeer via smartphones al op ruim 8%. Een explosieve groei dus, zonder op dit moment een voorzienbare reden dat deze groei af zal zwakken.

Omzet via mobiel

Alhoewel veel bezoekers de mobiel gebruiken om informatie te vinden, wordt er ook daadwerkelijk al aardig wat omzet geboekt via de mobiel. Blauw Research voert jaarlijks de Thuiswinkel Markt Monitor uit, waarin ook gespecificeerd wordt naar mobiel. Hieruit blijkt dat in de eerste helft van 2011 ruim 600.000 aankopen werden gedaan via een smartphone. De tweede helft steeg dit aantal met maar liefst 60%, waarmee het totaal over 2011 op 1,6 miljoen aankopen van een product of dienst via een mobiele telefoon kwam.

 

Potentie missen

Door de smartphonepenetratie, het bezoekvolume en de omzetpotentie moeten organisaties iets met mobiel. En ieder kwartaal dat dit wordt uitgesteld, missen ze potentiële bezoekers, mobiele aanvragen en verkopen, en onthouden ze gebruikers een prettige mobiele ervaring van de organisatie.

Iedereen mobiel?

De horizon ligt dus dichtbij, en over max twee jaar, als de complete doelgroep een smartphone heeft, is er geen keus meer. De achterlopers missen dan waardevolle ervaring met mobiele communicatie, mobiel gedrag van de doelgroep, merkbeleving, en omzet.

Interface

Met de komst van de smartphone is ook een nieuwe manier van internetgebruik ontstaan: de app. Het voert te ver om in dit blog dieper in te gaan op de keuze mobiele site of app, of allebei. Dat is mooie ammunitie voor een volgend blog.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Waar iedere organisatie in ieder geval relatief makkelijk voor kan zorgen, is een mobiele interface van de website. En is het systeem van de originele website hier niet flexibel en geschikt genoeg voor, dan is het tijd om een project in de steigers te zetten voor een platform- en device- onafhankelijke website. Informatie wordt steeds meer any time, any place, any where…

5 goede voorbeelden

Naast het formuleren van je doel en doelgroep, is de eerste stap naar een mobiele strategie dan ook: zorg voor een goede mobiele usability van je website. Tenslotte enkele voorbeelden van organisaties die hun (potentiële) klanten wel goed bedienen via een mobiele website. Bekijk onderstaande links met je mobiel:

www.jumbosupermarkten.nl

www.d-reizen.nl
www.linkedin.com
www.newyorkpizza.nl
www.manpower.nl