Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Advertorial – USG People

Volop redenen tot optimisme  

USG People richt haar vizier, na het niet gemakkelijke jaar 2009, nu op de toekomst. Volgens de nieuwe CEO, Herman van Campenhout, is de uitzendgroep er klaar voor als mogelijkheden zich in de markt aandienen, versterkt ze haar multibrandmarketing en ziet ze het marktpotentieel groeien.

 

Vanaf de achttiende verdieping kijkt Herman van Campenhout, CEO USG People, uit op het prachtige Markermeer, vandaag beschenen door de lentezon. Niet dat hij daar zo veel tijd voor heeft, want er is werk aan de winkel. USG People heeft, als we van Campenhout spreken, net een sub-10-aandelenemissie gedaan. De organisatie is genoteerd aan de effectenbeurs NYSE Euronext Amsterdam en is opgenomen in de Amsterdam Midcap Index (AMX). Van Campenhout: “USG People heeft onlangs 86 miljoen euro opgehaald met de uitgifte van nieuwe aandelen voor 12,25 euro per stuk. Ruim 7 miljoen aandelen hebben we hiervoor uitgegeven of 9,9 procent van het uitstaande aandelenkapitaal. We willen graag klaar zijn voor eventuele mogelijkheden in de markt. Met deze kapitaalverhoging zijn we dat.” USG People verleent gespecialiseerde arbeidsmarktdiensten in Europa, gericht op de marktsegmenten algemene uitzending, specialistische uitzending, professionele detachering en projecten, HR-services en customer care. Vanuit een aantal zelfstandige werkmaatschappijen die actief zijn in tien Europese landen te weten België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Polen, Spanje en Zwitserland worden de diverse diensten aangeboden. Op basis van de omzetgegevens van 2009 is USG People de Europese nummer vier in HR-dienstverlening.

Scoren

Van Campenhout glimlacht. Hij heeft namelijk de afgelopen weken diverse vestigingen in Nederland, België, Duitsland en Italië bezocht. Van Campenhout: “Het is me opgevallen dat in alle landen de medewerkers van USG People enthousiast, professioneel en inspirerend zijn.” Hij vindt het dan ook een voorrecht dat hij nu USG People mag leiden. Van Campenhout: “USG People is een bedrijf dat ergens voor staat, een bedrijf dat ertoe doet. Onze organisatie geeft mensen de gelegenheid zich te ontplooien en te leren. Bovendien komen verschillende geledingen van de maatschappij, van jong tot oud, van allochtoon tot autochtoon, elkaar tegen op de werkplek waar ze vervolgens samen iets tot stand brengen en dat is heel mooi.” Wat hij ook bijzonder aan USG People vindt, is dat het een echt mensenbedrijf is. “Het is vrij exclusief wat we hier in huis hebben: je praat over de kennis en kwaliteiten gelegen tussen de oren van de mensen.” De komende tijd richt Van Campenhout zich erop om een omgeving te scheppen waarin de mensen doelpunten kunnen scoren. “Onze medewerkers zijn enthousiaste mensen die graag hun klanten en prospects in het echt ontmoeten.”

Multibrandstrategie

We zijn benieuwd naar de verdere plannen van de CEO. Al sinds jaar en dag onderscheidt USG People zich van andere spelers in de markt door haar multibrandstrategie. Deze vorm van marktbenadering is erop gericht om merken met een sterke eigen identiteit en positie in specifieke marktsegmenten naast elkaar te laten floreren, terwijl de ondersteunende diensten om redenen van efficiency zijn samengevoegd. Van Campenhout: “Wij zijn groot geworden door onze multibrandstrategie. Het merkenportfolio van USG People omvat merken elk met een heel eigen positionering en eigen ingangen in het betreffende marktsegment en zijn zo herkenbaar voor opdrachtgevers en kandidaten. Neem bijvoorbeeld Secretary Plus. Met deze specialistische uitzending zijn we in staat jaarlijks vele gekwalificeerde secretaresses te plaatsen. Een andere nichemarkt is ons onderdeel USG Energy waarmee we olieconcerns bedienen met passende medewerkers. Continu versterken we onze multibrandstrategie, dat is een dynamisch proces. ”

Uitzendbranche is groeisector

Naast de succesvolle specialistische uitzending speelt een heel ander positief aspect. De uitzendbranche blijkt een echte groeisector. Van Campenhout slaat de cijfers uit het blote hoofd erop na. Van Campenhout: “In Nederland is de uitzendbranche op dit moment het verst doorontwikkeld. Kijk je bijvoorbeeld naar de één procent marktpenetratie van Duitsland qua uitzendwerk, dan zie je dat hier een enorm potentieel ligt. Tel daar de aanstaande Europese richtlijnen van 2012 bij op waardoor alle Europese landen gedwongen worden de markten open te gooien dan weet je dat er veranderingen op stapel staan. Overheden zullen ook bediend willen worden.” Een ander argument is dat de uitzendbranche zich door de tijd heen goed heeft ontwikkeld, wat nu zijn vruchten begint af te werpen. “Zoals in Frankrijk president Sarkozy in USG People een partner heeft gevonden die helpt de banlieue-jongeren en andere mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt om een baan te vinden. Zo doet USG Restart in Frankrijk goede zaken”, aldus Van Campenhout. En dan is er nog het verdwijnen van de heersende scepsis ten aanzien van de sector. “De nieuwe generatie werknemers kijkt anders tegen werk aan. Ze kiest voor een tijdelijke werkpositie om een bepaald doel te bereiken, zonder dat dit per se een ‘lifetime’ doel is. En wij willen als USG People een rol spelen in dit debat.” Van Campenhout beziet het uitzicht nog eens: “We moeten natuurlijk reëel blijven. Minder is minder, zeker als je een vergelijking trekt tussen de laatste twee jaren. Desondanks hang ik het credo aan dat er volop redenen tot optimisme zijn!”

USG People

Landdrostdreef 124, 1314 SK Almere
Postbus 1, 1300 AA Almere
Telefoon: (036) 529 95 00
Fax: (036) 529 95 09
E-mail: [email protected]
www.usgpeople.com
 

Hybride werken is doodnormaal en toch doen bedrijven alsof iedereen nog naar kantoor gaat

In samenwerking met HP - De manier waarop we werken is de laatste jaren veranderd: van hele dagen op kantoor naar hybride werken. Je zou verwachten dat bedrijven en organisaties hun werkbeleid aangepast hebben. HP constateert dat dit niet het geval is én dat dit problemen oplevert waardoor vrijwel elke afdeling geraakt wordt. Irene Quah, Category Manager bij HP, licht toe.

irene quah hp hybride werken

Doordat HP met veel bedrijven samenwerkt, ziet het van dichtbij welke ontwikkelingen er spelen. Bedrijven lopen tegen allerlei uitdagingen aan, zoals de motivatie van medewerkers, productiviteit, maar ook de beveiliging.

HP ziet dat deze uitdagingen allemaal samenhangen met één ding: we werken hybride en de medewerker is niet meer hele dagen op kantoor. ‘Toch werken veel bedrijven nog op dezelfde manier als jaren geleden. Het beleid is niet aangepast aan de nieuwe manier van werken. Als we op dezelfde voet doorgaan, heeft dit gevolgen voor de bedrijfsresultaten’, zegt Quah.

Ontevreden medewerkers

Wanneer niet goed wordt nagedacht over het beleid, kan hybride werken ontevreden medewerkers opleveren. ‘Stel, er is iets mis met je pc. Vroeger had je dan direct op locatie een hulplijn. Je liep gewoon even langs de IT-afdeling om uit te zoeken wat het probleem was. Het kon relatief snel worden opgelost. Tegenwoordig werken medewerkers thuis of zelfs remote in het buitenland. Dan is het lastig om snel hulp te krijgen.’

Lagere productiviteit

Medewerkers kunnen dus minder snel geholpen worden dan vroeger en moeten wachten op een oplossing. Het gevolg is lagere productiviteit, waardoor de afdeling van de medewerker zelf geraakt wordt. Ook kan zo’n medewerker gefrustreerd raken als hij niet snel geholpen wordt.

‘Hiermee zet je de medewerkerstevredenheid op het spel’, stelt Quah. ‘Je medewerkers hebben het gevoel dat het bedrijf niet in hen investeert, waardoor het imago van het bedrijf verslechtert.’ Medewerkerstevredenheid ligt normaliter bij HR. Zij hebben niets te maken met de apparatuur en hoe daarmee omgegaan wordt. Terwijl de oorzaak daar wel gezocht moet worden.

Een enorm datalek

Een andere uitdaging zit op het vlak van security. Wanneer alle medewerkers op kantoor werken, maken ze verbinding met het bedrijfsnetwerk. Zulke netwerken zijn doorgaans uitstekend beveiligd. ‘Thuis of onderweg hebben mensen die beveiliging niet. Dat maakt hybride werken onveilig.’

Daarnaast moet nieuwe of vervangende apparatuur vaak opgestuurd worden, terwijl een nieuwe laptop vroeger altijd op kantoor opgehaald werd. ‘Als een laptop onderweg onderschept wordt en in verkeerde handen valt, dan resulteert dat in een enorm datalek.’

Duurzaamheid

Vroeger werden laptops vanuit de leverancier naar kantoor gestuurd. De IT-afdeling maakte de laptop gebruiksklaar en de medewerker, die toch al op kantoor was, haalde het apparaat op. ‘Nu worden zulke apparaten eerst naar kantoor gestuurd en vervolgens weer opgehaald om naar de medewerker gestuurd te worden. Allemaal extra vervoersbewegingen, verpakkingsmateriaal etc. Terwijl dit met goede afspraken ook direct bij de leverancier geregeld kan worden. Er zijn allerlei quick wins te maken op het gebied van duurzaamheid. Maar dan moet je daar wel op voorhand over nadenken’, aldus Quah.

Een kwestie van bewustwording

Om werk te maken van dit thema, is het volgens Quah belangrijk om je te realiseren dat het niet alleen een zaak voor de IT-afdeling is. Iedere afdeling heeft belang bij het implementeren van de juiste oplossingen. Tevreden medewerkers die efficiënt kunnen werken presteren immers beter. Het is ook een kwestie van bewustwording. ‘Het lijkt logisch: je beleid aanpassen op een nieuwe manier van werken. Toch horen we dat veel van onze klanten hier nooit bij stil hebben gestaan.’

Toekomstbestendige keuzes

‘We hopen dat organisaties betere keuzes gaan maken, meer toekomstbestendige keuzes’, zegt Quah. ‘Veel van onze klanten roepen hiervoor de hulp van consultants of experts in. Er is zoveel mogelijk, dat bedrijven lang niet altijd in staat zijn om de gevolgen van alle keuzes te overzien.’

Dat advies komt niet uit de lucht vallen. Ook HP zelf werkt hiervoor veel samen met partners, zoals Microsoft en Nvidia, om bedrijven zo goed mogelijk te adviseren over innovatie op de werkplek. ‘Om futureproof te zijn, is het belangrijk om nieuwe ontwikkelingen mee te nemen in je beleid met een duidelijke visie.’

Helder beleid omtrent hybride werken

Quah legt uit dat het allemaal begint bij een audit van de huidige situatie. ‘Allereerst breng je de status quo op de afdeling in kaart. Hoe werken je medewerkers nu, waar liggen de uitdagingen? Vervolgens stel je een helder beleid omtrent hybride werken op waar iedere afdeling zich in kan vinden.’

Een sterk hybride-werken-beleid wordt dus niet alleen opgesteld door de IT-afdeling, maar door de verschillende afdelingen, óók HR en het management. Dit zorgt ervoor dat het nieuwe beleid breed gedragen wordt in de organisatie. ‘Het is belangrijk dat het management het beleid ondersteunt, zij zetten immers de algehele strategie uit en beheren de budgetten.’

Quah waarschuwt bovendien dat het beleid nooit af is. ‘De situatie is voortdurend aan verandering onderhevig. In het verleden werden plannen voor een aantal jaar vooruit gemaakt en dat was prima. Nu kan dat echt niet meer. Beleid moet periodiek opnieuw beoordeeld worden.’