Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Actueel – Negatieve publiciteit zorgt voor zuivering van kledingindustrie

Esprit is een van de kledingketens die betrapt werd op onverantwoord ondernemerschap. Maar uitbuitkleren raken uit de mode.

Het Duitse kledingconcern Esprit heeft korte metten gemaakt met één van hun Indiase productiebedrijven. De Indiase fabrikant bleek vooral jeugdige werknemers in dienst te hebben, de meesten jonger dan twaalf jaar. Voor de duidelijkheid, niet Esprit zelf, maar journalisten van het Duitse tijdschrift Stern ontdekten de malafide fabriek. Tienduizenden kindervingertjes knoopten spaghettibandjes aan topjes die je als zakenvrouw prima onder je blazer zou kunnen dragen. Je zou er goede sier mee maken, want Esprit heeft een sterk imago. De fabriek in New Delhi is inmiddels gesloten en Esprit heeft naar eigen zeggen de kleine Indiase kleermakertjes “een passende opleiding gegeven”.
Esprit is niet het enige kledingmerk dat met dubieuze fabrieken in zee is gegaan. De hele kledingbranche is besmet met kinderarbeid, te lage lonen (dat wil zeggen: lonen waar je je gezin niet
mee kunt onderhouden) en slechte arbeidsomstandigheden. Bij tijd en wijle wordt er aan de bel getrokken. Merknamen knallen beschuldigend door de lucht. G-star, Nike, C&A, Zeeman, Scapino en de Hema zijn in dat kader allemaal al een keer door de mangel gehaald. De baasjes van het betreffende concern slaat de schrik dan om het hart, want ze beseffen heel goed dat geen klant in
uitbuitkleding wil lopen. Het is geen prettig idee als een hoogzwangere moeder van elf kinderen tien uur ’s avonds aan jouw spijkerbroek heeft zitten werken. Maar de situatie is niet hopeloos. Juist door alle negatieve publiciteit doen steeds meer Nederlandse
kledingketens hun best om slechte arbeidsomstandigheden aan het begin van de productieketen te voorkomen. En niet alleen door te roepen dat “kinderarbeid niet kán en mág gebeuren”, maar door
fabrieken te laten controleren op de naleving van arbeidsvriendelijke afspraken. Deze controle wordt weer gecontroleerd door instanties als Fairwear Foundation of Fair Labour. Die leggen lijsten aan van
kledingondernemingen die het in hun ogen goed doen. Op hun beurt worden deze controle-instanties én de winkelketens met argusogen bekeken door groepen als Schone Kleren Kampagne en
ongetwijfeld ook het oude vertrouwde Greenpeace. En alsof dat niet genoeg is gaat eens in de zoveel tijd de Consumentenbond er nog eens dunnetjes overheen met een onafhankelijk onderzoek. Dit hele
cluster zorgt er voor dat de kledingindustrie stukje bij beetje gezuiverd wordt. En kledingketens die handelen volgens het principe van het recht van de sterkste, vallen lelijk door de mand. Zoals Esprit.
Daar gaat nu, dankzij Stern, vast en zeker verandering in komen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.