Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Acquisitie via social media

Veel bedrijven zijn actief op social media. Vaak ontbreekt een gericht target en doelstelling. Podiumauteur Ayman van Bregt geeft drie insteken hoe u social media kunt inzetten voor acquisitie.

 

Social media worden vaak ingezet voor marketing- en communicatiedoeleinden. Dat is niet slecht, maar social media biedt kansen (en bedreigingen) voor alle bedrijfsonderdelen. In mijn optiek is dé grote kans van social media voor organisaties om echte interactie met mensen te hebben. Maar hoe doe je dat?

Businessdoelstelling

Als je aan de slag wilt met social media start dan vanuit een businessdoelstelling. Door vooraf te bedenken wat je met de inzet van social media wilt bereiken, weet je welk organisatieonderdeel zich hiermee moet bezighouden. Ook voorkom je hiermee dat je meegaat in een hype waar anderen (concurrenten) ook in meelopen. Starten vanuit een businessdoelstelling betekent dat je een gefundeerde aanpak hebt die krachtiger en ook meer meetbaar is.

Meetbaar

Uit onderzoek van Booz & Company blijkt dat slechts 43 procent van de bedrijven die social media inzetten de resultaten ook daadwerkelijk meten. Bijvoorbeeld het aantal followers, retweets, likes of fans. In mijn ogen is het opmerkelijk dat veel organisaties een investering doen in social media maar geen resultaten meten en daarvan leren. De businessdoelstellingen hoeven niet direct gekoppeld te zijn aan omzet. Doestellingen kunnen ook gericht zijn op het versterken van de relatie met klanten of om inzicht krijgen in hoe klanten jouw producten of diensten ervaren.

Social media in het salesproces

Wil je social media niet inzetten als marketingmiddel, maar heb je geen idee wat je er nog meer mee kunt? Vier tips om social media in te zetten in het salesproces.

  • Identificeren van prospects
    Met een goede doelgroepafbakening kun je via social media meer gericht potentiële klanten identificeren. Prospects vallen daarin op doordat ze vragen stellen waarbij jouw product of dienst mogelijk een oplossing is. Bedenk dan ook: 'Welke vraag stelt mijn klant wanneer hij op zoek is naar mijn oplossing’ en ‘wil en kan ik die vraag beantwoorden?’
  • Interesses van prospects achterhalen
    Zodra je potentiële klanten in het vizier hebt is het interessant om op een attente en relevante manier contact te leggen. Vanuit een gemeenschappelijke interesse kun je makkelijker in gesprek komen. Als je weet waar mensen online actief zijn kun je uit de informatie van een social media account veel inzichten halen. Welke interesses beschrijft iemand in zijn/haar bio op Twitter of zijn er bepaalde onderwerpen die regelmatig ter sprake komen? Als iemand op LinkedIn actief is kun je bijvoorbeeld op de profielpagina van jouw prospect kijken of deze persoon lid is van groepen. Neem eens een kijkje wat er speelt in die groep. Wellicht kan een slimme vraag of opmerking een goede manier zijn om zichtbaar te worden.
  • Klanten vasthouden
    Interesses van de klant achterhalen is een eerste stap naar klanten vasthouden. Want wanneer je weet wat mensen interesseert, kan de salesafdeling hierop inspelen. Door te weten wat speelt bij klanten kun je via social media op regelmatige basis zichtbaar zijn. Blijf je dus verdiepen in waar je klant mee bezig is en denk na over hoe je met deze informatie iets kunt betekenen voor een klant. Probeer deze gegevens zo goed mogelijk aan jouw eigen businessdoelstelling te koppelen.

Luisteren en zichtbaar zijn

Ik hoop dat bovenstaande informatie je doet beseffen dat de wereld eigenlijk niet zo schokkend veranderd is. Het acquireren is gericht op mensen en daar kan social media een bijdrage aan leveren. Het biedt andere wegen om mensen te treffen en je weet beter wat er speelt. Je moet wel daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in die ander. Als je kunt luisteren en je zichtbaar kunt maken hoe jouw product of dienst aansluit bij wat je hoort via de online media, dan zul je succesvol zijn.

Ik wens je goede zaken en als je nog tips hebt, deel ze hieronder.

Ps: Mocht je meer tijd willen investeren in bestaande klanten en hoe zij voor nieuwe klanten kunnen zorgen (mede door gebruik te maken van sociale media), lees dan het boek Flip the Funnel van Joseph Jaffe.
 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Ayman van Bregt, als digitaal strateeg gespecialiseerd in het samenbrengen van business en digitale (en social) media.

Over het Podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.