Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

6 redenen om mee te doen aan de MT500

6 redenen waarom je moet meedoen met de MT500, een van de belangrijkste graadmeters van het Nederlandse bedrijfsleven.

Heineken en Dick Boer (Ahold) waren de winnaars van 2013. Het biermerk dat tot in de achterbuurten van Dakar en Dallas bekend is, en de retailman die ’s lands grootste supermarktketen verder bracht, kregen daarmee welverdiende erkenning. MT doet dit al sinds 2000 elk jaar: bedrijven en managers op een voetstuk zetten, op grond van onderzoek onder zijn lezers. Dinsdag wordt de onderzoeksvraag weer rondgestuurd naar lezers die hebben aangegeven hieraan mee te willen doen. Hieronder 6 redenen waarom meedoen een goed idee is.

#1. Omdat het leuk is

Als bedrijven of bestuurders bijzondere dingen doen, mag dat worden gewaardeerd. Het zijn de MT-lezers die beslissen wie op dat voetstuk gaat verschijnen. De voorkeuzelijst met bedrijven waaruit kan worden gekozen is misschien lang, maar je kunt je favoriete bedrijf snel vinden. Veel mensen vinden het leuk om bewoners van Utopia uit te kiezen. Bij de MT500 gaat het tenminste ergens over…

2. Omdat we ervan kunnen leren

De collectieve mening van veel Nederlandse managers bepaalt de uitslag. De winnaars zijn bedrijven en topmanagers met bijzondere eigenschappen, van wie we veel kunnen leren. Dat is waarom we het doen: waarderen wat goed is en daar lessen uit trekken.

3. Omdat er al genoeg cynisme is

In Nederland komen bedrijven en topmanagers vaak pas in het nieuws bij schandalen of faillissement. Niet omdat ze goed bezig zijn. Soms wordt de indruk gewekt alsof het bedrijfsleven een immorele wereld is, en sommige mensen denken dat echt. Mensen die MT lezen weten hoeveel bijzondere dingen gebeuren bij hun eigen bedrijf, klanten, leveranciers, partners en andere bedrijven. Dat mag worden gehonoreerd.

4. Vanwege het feestje

De resultaten van de MT500 worden op 24 april gepresenteerd tijdens een congres in Amsterdam. De winnaars worden in het zonnetje gezet. Ze vertellen over hun bedrijf. Deelnemers aan het onderzoek kunnen overigens meedingen naar kaarten voor het evenement.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

5. Vanwege de gids

Onderzoeksdeelnemers ontvangen (desgewenst) de MT500-bijlage, met de uitslag van het onderzoek. De successen van de winnaars worden daarin geanalyseerd.

6. Omdat we moeten eren wie ere toekomt

Heineken deed het de afgelopen jaren buitengewoon goed. Het bedrijf opereert in de absolute top van de lucratieve mondiale drankenmarkt. ‘What would Heineken do?’, denken veel bieranalisten ’s avonds voor het slapen gaan. Dick Boer wist het afgelopen jaar wederom behoorlijk low profile te blijven – dat doet hij express. Het moet niet om hem gaan, vindt hij, maar om Ahold, en met Ahold gaat het ondanks oprukkende concurrentie uitstekend. Low profile of niet: de lezers van MT wisten hem te vinden, ze zetten hem op een voetstuk als beste bestuurder in de MT500 van 2013. Wie volgen Heineken en Dick Boer op? Bepaal het mee!

Dinsdag 28 januari wordt het onderzoek voor de MT500 rondgestuurd. Vul hem in! En lees ondertussen hier de uitslag van vorige edities.