Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

6 bewijzen dat sociale media het nieuwe verkoopkanaal zijn

Slimme ondernemers brengen hun producten en diensten onder de aandacht via sociale media. Waarom? 6 redenen.

#1. De reikwijdte is enorm

Even de feiten op een rij. Facebook telt inmiddels ruim 1,3 miljard actieve gebruikers, Instagram 300 miljoen, Twitter 280 miljoen en LinkedIn nog altijd zo’n 190 miljoen. De reikwijdte van sociale media is tegenwoordig zo groot, dat het bijna onmogelijk is om te denken dat de netwerken niet geschikt zijn als podium voor je producten of diensten. Mits gericht op het juiste publiek en op het juiste moment, kan elke ondernemer er iets bereiken.

#2. Social spending is geaccepteerd

De mentaliteit van inkopers is de afgelopen jaren flink veranderd. Vooral onder consumenten is social spending, het doen van uitgaven naar aanleiding van sociale mediaberichten, inmiddels aardig geaccepteerd. Zo gebeurde dat tien jaar geleden ook met de acceptatie van webwinkels: als eenmaal een schaap over de dam is, volgen er meer. Regelmatig duiken er onderzoeken op waaruit het effect van de netwerken op online aankopen blijkt. Sommige daarvan melden dat zo’n vier op de tien gebruikers van sociale media wel eens iets hebben gekocht, nadat iemand hen er via Facebook of Twitter op wees. Mensen blijken bovendien zeer gevoelig voor productaanbevelingen en positieve recensies door online vrienden.

#3. Conversie is steeds eenvoudiger

De sociale mediabedrijven maken conversie steeds eenvoudiger. Facebook en Twitter experimenteren al maanden met hun Buy Now-knoppen en 2015 wordt het jaar dat deze grootschalig worden geïntroduceerd. Met de knoppen kun je direct vanuit een statusupdate aankopen doen. Het is dus geen verwijzing naar een specifieke pagina of webshop, maar naar een bestel- en betaalformulier binnen de apps van Facebook of Twitter. Daarvoor moet je de accounts wel eerst even koppelen aan een creditcardnummer.

#4. Volgers zijn ambassadeurs

Maar je hebt de Buy Now-knoppen niet nodig om je producten of diensten online over het voetlicht te brengen. Alles begint met een trouwe schare van volgers. Het kost weliswaar veel geduld om deze groep op te bouwen en te behouden, maar dan heb je ook wat. Door continu te werken aan social engagement bouw je veel sympathie op onder je volgers. Het zijn je ambassadeurs die met likes, retweets en gedeelde updates het bereik aanzienlijk vergroten. Voor marketeers klinkt dat als muziek in de oren. Zij moeten de volgers dan wel regelmatig voorzien van nuttige content en aantrekkelijke aanbiedingen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#5. Online dialoog is noodzaak

Met sociale media kan je onderneming de dialoog met bestaande en potentiële klanten verbeteren. Het team kan namelijk razendsnel reageren op elk contact dat mensen via sociale media leggen. Klantcontact is immers al lang geen monoloog meer waarbij de ondernemer het initiatief heeft. De online consument is mondig en grijpt steeds vaker naar Twitter of Facebook voor zijn vragen en klachten over bedrijven en hun producten. Dergelijke ‘social care’ levert nieuwe uitdagingen op, maar ook veel nieuwe kansen. Zowel het verkoopteam als de klantenservice zal de socialmediakanalen actief moeten volgen. De organisatie moet zijn processen zodanig op orde hebben dat vragen en opmerkingen via sociale media goed, snel en professioneel worden behandeld. Is dat niet het geval, dan kan dat de reputatie van het bedrijf in gevaar brengen.

#6. Reputatie is alles

Sociale media geven je een uitgelezen kans om de reputatie van de organisatie, producten en concurrenten te peilen. Elke marketeer zal het namelijk beamen: niets is zo belangrijk als een goede reputatie. Je product of dienst kan nog zo goed zijn, als op social media allerlei spookverhalen de ronde doen is dat funest voor de onderneming. De andere kant op werkt het trouwens ook: aan een gemiddeld product met een geweldige reputatie kun je veel verdienen. Door bovenop sociale media te zitten, kun je negatieve berichten over jouw product, dienst of bedrijf tijdig ombuigen. Zo kan een klacht die je snel afhandelt, uiteindelijk veel lof opleveren. Voor je het weet heb je er een ambassadeur bij die jouw product in zijn netwerk kan promoten.