Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

5 business-tools van LinkedIn

LinkedIn is meer dan alleen maar een lijst contacten. Met deze 5 zakelijke applicaties geeft u een boost aan websitebezoek, branding, events en leadgeneratie.  

(Dit artikel is afkomstig van Jos Veldwijk, social media-specialist op het gebied van B2B.)

1. Koppeling tussen Linkedin en Twitter

Veel professionals en leidinggevenden in de zakelijke markt beschikken over een eigen Linkedin profiel. Denk hierbij aan account managers, algemeen directeuren, Inkopers, consultants, financieel directeuren en communicatie-managers. Daarnaast beschikken steeds meer B2B ondernemingen over een corporate Twitter account. Zowel LinkedIn als Twitter zijn krachtige tools om invulling te geven aan een social media-strategie. Het is erg interessant om LinkedIn-profielen van bepaalde medewerkers te koppelen aan een corporate Twitter account. Dankzij de integratie van beide tools blijft uw organisatie top of mind bij zakelijke relaties, zelfs als medewerkers Linkedin niet intensief gebruiken. Een voorwaarde is wel dat Twitter berichten relevant zijn voor uw doelgroep en gedoceerd worden geplaatst. Lees daarom ook ‘12 Twitter tips voor B2B Marketeers‘.

2. Promotie van zakelijke evenementen

Organiseert u regelmatig events voor uw zakelijke relaties? Maak dan gebruik van de Events Applicatie van LinkedIn. Hiermee genereert u niet alleen online exposure voor uw evenement, maar u kunt ook zien wie hieraan deelnemen of hierin geïnteresseerd zijn. U krijgt ook inzicht in de branche waaruit zij afkomstig zijn, welke relatie u met deze personen heeft en voor welke onderneming ze werkzaam zijn. Interessant detail: LinkedIn biedt de mogelijkheid om (op basis van trefwoorden en locatie) te zoeken naar gepubliceerde events. U kunt dus zoeken naar vergelijkbare evenementen en daarmee het onderscheidend vermogen van uw event te vergroten of uw event beter en slimmer te plannen.

3. Presentatie van producten en diensten

In de praktijk zie ik slechts weinig ondernemingen profiteren van het potentieel dat LinkedIn te bieden heeft. Wat dacht u bijvoorbeeld over het online presenteren van producten en diensten? Met een corporate bedrijfsprofiel op LinkedIn kunt u ‘Products & Services’ toevoegen, waarmee u laat zien wat uw onderneming te bieden heeft en waarmee u aanbevelingen van anderen kunt krijgen. Daarnaast biedt Linkedin u de mogelijkheid om statistieken (Analytics) te bekijken, bijvoorbeeld over het aantal page views en unique visitors.

4. Delen van content voor leadgeneratie

Iedereen beseft dat de slag om de klant zich afspeelt op het internet en daarom proberen veel organisaties te scoren met Google Adwords. Maar betaalde advertenties hebben minder impact dan organische zoekresultaten en daarom wordt goede content steeds belangrijker om gevonden te worden door de doelgroep. Eén van de mogelijkheden om hierop in te spelen, is een koppeling tussen LinkedIn en Slideshare. Slideshare is wereldwijd het grootste social media-platform voor het delen van content zoals presentaties, documenten en video’s. Daarmee biedt deze tool u de kans om relevante informatie te delen met uw doelgroep. Denk hierbij aan whitepapers, product presentaties en promotievideo’s. Voorwaarde is uiteraard wel dat u content deelt die echt relevant is voor uw doelgroep. Interessant detail: met een aantrekkelijk (corporate) Slideshare account scoort u direct hoger in de zoekresultaten van Google.

5. Toevoegen van een weblog

Zakelijk bloggen is een succesvolle lange termijn strategie om uw onderneming als marktleider of innovator te positioneren. Daarnaast kunt u aandacht vragen voor nieuwe producten of diensten, uw organisatie promoten als aantrekkelijke werkgever, of om expertise te demonstreren. Zakelijk bloggen is vooral interessant voor bedrijven in Business-to-Business. Het is daarom extra aantrekkelijk om een weblog te koppelen aan één of meer LinkedIn profielen. LinkedIn biedt mogelijkheden voor integratie met de Blog platforms Blog Link en WordPress. Door geen gebruik te maken van deze koppeling missen veel bedrijven niet alleen de uitgelezen mogelijkheid om expertise en marktleiderschap te claimen, maar ook om extra bezoekers naar de website te trekken.

6. Nog meer zakelijke applicaties

Naast bovengenoemde mogelijkheden biedt LinkedIn nog meer koppelingen met zakelijke tools, zoals:
  • Box.net; hiermee beheert, publiceert en deelt u online content met zakelijke relaties.
  • Reading List van Amazon; hiermee laat u zien welke literatuur u u interessant vindt.
  • Huddle Workspaces; tool voor teams om documenten te bewerken, ideeën uit te wisselen etc. etc.
  • MyTravel; hiermee ziet u de reisagenda van relaties en deelt u uw eigen reisplannen met anderen.
  • Company Buzz; hiermee volgt u wat anderen online over uw onderneming zeggen

Wilt u meer weten over Linkedin? Lees dan ook 'Linkedin gebruik in Nederland', 'Hoe SIDN Linkedin heeft ingezet voor productontwikkeling' of '10 tips voor Linkedin'. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


Over de auteur:
Jos Veldwijk is social media-specialist op het gebied van B2B en eigenaar van Veldmerk.

Over het Podium: Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in opmt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home
geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.