Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

10 tips voor zakelijk social mediasucces

De klant bevindt zich steeds vaker op Twitter en LinkedIn. Ayman van Bregt geeft daarom 10 tips voor zakelijk succes op sociale media.

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit het Nederlandse bedrijfsleven. In Nederland zijn dagelijks 4,3 miljoen mensen actief op Facebook en 1,5 miljoen mensen op Twitter. Sociale media bieden daardoor kansen om zakelijk succesvol te zijn en er je businessactiviteiten (marketing, sales, communicatie, enzovoorts) mee te ondersteunen. Hoe je meer uit de mogelijkheden haalt die sociale media bieden? Met onderstaande tips kan iedereen verbeteringen aanbrengen in z'n huidige sociale media activiteiten. Zorg in ieder geval voor focus en deel gerust je ervaringen en eigen tips.

1. Start met de business

Voordat je aan de slag gaat met sociale media is het belangrijk om na te denken waarom je dit wilt doen en wat het voor jou moet opleveren. Door je business (en een zakelijke doelstelling) als vertrekpunt te nemen, worden sociale media onderdeel van je activiteiten die een bijdrage moeten leveren aan je zakelijke resultaten. Vraag jezelf bij de doelstelling die je hebt gedefinieerd ook kritisch af of sociale media echt gaan bijdragen aan het halen van een gewenst resultaat. Is dat niet het geval, dan moet je wellicht andere instrumenten zoeken die effectiever zijn.

2. Zoek je doelgroep 

De belofte die sociale media bieden, is dat het kan leiden tot echte interactie met echte mensen. Dit impliceert dat je de plekken moet vinden waar de doelgroep al zit. Als blijkt dat jouw (potentiële) klanten niet actief gebruik maken van sociale media kun je jezelf afvragen of je veel tijd in dit communicatiemiddel moet stoppen. Met behulp van een 'people search engine' zoals bijvoorbeeld 123people en wieowie kun je achterhalen waar de mensen, die voor jou belangrijk zijn, actief zijn op sociale netwerken.

3. Committeer jezelf en je tijd

Sociale media zijn een extra communicatiekanaal. Dit kan dus extra tijd in beslag nemen naast de al bestaande werktaken. Spreek met jezelf af hoeveel tijd je bereid bent te investeren en zorg dat je hier tijd voor vrijmaakt. Bepaal hoe je de tijd optimaal kunt inzetten per platform (mocht je meerdere platformen willen gebruiken). Ieder sociale mediaplatform kent namelijk zijn eigen dynamiek en tempo; een LinkedIn-groep vraagt (en verwacht) veel minder snelle reacties dan een discussie op Twitter. De tijd en je commitment zijn dus van belang bij de keuze voor de te gebruiken sociale mediaplatformen.

4. Breng, geef en creëer waarde

Sociale media kunnen je helpen relaties met klanten te versterken, leads te genereren, naamsbekendheid te vergroten en tal van andere doelstellingen te bereiken, maar dit hangt in grote mate af van je aanpak. Veel mensen zetten sociale media in als communicatie-instrument om te zenden. Sociale mediakanalen met veel informatie worden hierdoor niet altijd even aandachtig gelezen en gevolgd. Mensen worden snel afgeleid en zijn kritischer in hun tijdsbesteding. Het principe 'What's in it for me?' is een belangrijk criterium voor een sociale mediagebruiker. Denk dus goed na over wat je voor interessante informatie kunt delen en brengen, en of het aansluit bij de beleving en behoefte van de mensen met wie je dit wilt delen (waarde).

5. Leer van je doelgroep

Je kunt sociale media ook gebruiken als analyse-instrument, zonder dat je zelf meedoet. Door te onderzoeken welke informatie mensen uit jouw doelgroep delen en bespreken, kun je erachter komen waar je met je eigen activiteiten op kan focussen. Als je meer tijd hebt, kun je ook actief zoeken naar businesskansen. Wat zou iemand plaatsen waarmee jij in contact wil komen? Door je te verplaatsen in die persoon en te zoeken op gerelateerde waarden en trefwoorden kan je die persoon traceren. Dit kan een krachtig instrument zijn als startpunt voor je verkoopproces. Je kunt bijvoorbeeld alle updates op LinkedIn (LinkedIn Signal) doorzoeken; je ziet dan ook updates van mensen met wie je niet bent verbonden.

6. Breng inhoud als commerciële drager

Focus je bij je sociale media-activiteiten zoveel mogelijk op de inhoud die past bij de expertise(s) die je in huis hebt (zie tip 4). Door de inhoud voorop te stellen zul je minder commercieel overkomen en krijgen mensen een beter beeld van de kennis die je in huis hebt, wat kan bijdragen aan je reputatie. Daarnaast zijn mensen vaak bereid informatie en content die interessant en relevant is sneller te delen, waardoor je ook in netwerken van anderen makkelijker zichtbaar wordt. Zo kan je profiteren van de kracht van social media en het effect van mond-tot-mondreclame.

7. Geef aandacht

Mensen zijn zowel in de analoge wereld als ook online gevoelig voor aandacht. Juist sociale media kunnen echt sociaal worden als je (oprechte) aandacht geeft. Door regelmatig (zie tip 3) te kijken waar je netwerk mee bezig is, kun je (waar relevant en van toepassing) reageren en aandacht geven. Dat zou moeten leiden tot meer waardering voor jou als professional, het bedrijf of organisatie, en het merk dat je vertegenwoordigt.

8. Benut het netwerk

Uiteraard is het actief deelnemen aan sociale mediagesprekken belangrijk, maar probeer anderen er ook bij te betrekken. Door anderen te activeren, kun je mensen met elkaar in contact brengen en bij elkaar aanbevelen. De kans is groot dat je netwerk dit ook voor jou gaat doen. Ook kun je klanten als 'ambassadeur' of 'ervaringsdeskundige' in een bericht noemen op het moment dat je reageert op een vraag van een potentiële klant. De kans is groot dat een tevreden klant zelf zal reageren op het bericht aan de vraagsteller.

9. Straal herkenbaarheid en professionaliteit uit

Zorg dat je een professionele en herkenbare uitstraling hebt op al je sociale mediaplatformen. Zorg dat je per platform ook goed weet hoe je jouw zichtbaarheid zo goed mogelijk kan maken. Voor een optimale zichtbaarheid op LinkedIn is het bijvoorbeeld verstandig om een profiel te hebben dat 100 procent compleet is. Met een compleet profiel word je vaker (en hoger) getoond in de resultatenlijst van mensen die op LinkedIn zoeken.

10. Manage de verwachtingen

Sociale media hebben als communicatie-instrument een andere dynamiek door de openheid ervan. Verwachtingen ontstaan op basis van je aanwezigheid en kunnen leiden tot ontevredenheid en frustratie. Actieve gebruikers hebben een eigen idee over het gebruik van het kanaal en baseren hun verwachtingen hier op. Manage dus proactief die verwachtingen in je communicatie via de kanalen die je gebruikt. Een voorbeeld van hoe je dit kunt doen op Twitter zie je bij de Amerikaanse digitale media-analist, Jeremiah Owyang. Hij verwijst vanuit zijn Twitterprofiel (bio) naar zijn blog hoe hij Twitter gebruikt, waarmee hij actief probeert om de verwachtingen vooraf te managen.

Beeld via Flickr door MACCALIVE

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Ayman van Bregt, als digitaal strateeg gespecialiseerd in het samenbrengen van business en digitale (en social) media en oprichter van de Nederlandse Social Media Academie.
Hij is te bereiken via zijn social media

Over het Podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.