Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Succesrecept: zo snel groeit Zara

De belabberde Spaanse economie kent één lichtpuntje: kledingconcern Inditex, bekend van Zara. Dit jaar knalt de omzet door de 14 miljard euro. Hoe doen ze dat toch?

1. Snel vernieuwen.

Het belangrijkste geheim van Zara is de wendbaarheid. De winkel verkoopt kleren als verse vis. Twee maal per week komen er nieuwe modellen kleren in de winkels, binnen twee weken is bijna de hele collectie vernieuwd. Dat zorgt ervoor dat mensen metéén kopen (morgen kan het alweer op zijn), en vaak terugkomen: waar een gemiddelde retailzaak een klant tot vier keer per jaar terugziet, is dat bij Zara opgelopen tot 17 (!).

2. Productie om de hoek.

Als een van de weinige textielbedrijven produceert Zara nauwelijks in China, maar dichtbij huis: Spanje, Portugal en Marokko. Zo kan niet alleen snel worden geleverd, maar ook snel gecommuniceerd tussen de ontwerpers en de productieafdeling. Het levert elk jaar 10.000 nieuwe designs op, die na ontwerp binnen 2 weken in de winkels liggen.

3. Zero advertising.

In plaats van in reclame investeert Zara liever in locaties: het brand image profiteert meer van mooie winkels dan van advertenties, is de filosofie van oprichter Amancio Ortega, de rijkste man van Europa.

4. Nauwelijks voorraad.

Doordat de kleren niet per boot uit China komen, en de collecties klein zijn, zijn er weinig voorraadkosten. Dat heeft nog een voordeel: de klant wordt er gejaagd (en dus hebberig) van. Want op is dus echt op. En het bedrijf kan zo altijd de meest gewilde jurkjes verkopen.

5. Goede IT.

Alle winkelmanagers kunnen het hoofdkantoor in Spanje volledig digitaal feedback geven. Zo weten ze daar meteen wat klanten over de hele wereld wel en niet willen en gaan slechtlopende producten meteen uit de collectie. Ook het web is belangrijk: naast de 160 fysieke winkels die dit jaar al over de hele wereld opengingen, startte vorige maand ook een webshop in China. Het maakt de grootste kledingzaak ter wereld alleen maar groter.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

bron: o.a. the economist

>> Dit artikel komt uit MT Magazine. Abonnement?